Museumkr@nt
Sem Presser, icoon uit de geschiedenis van de vaderlandse fotografie

Foto's van Sem Presser 1935-1986
15 december 2000 t/m 6 mei 2001
Joods Historisch Museum, Amsterdam
www.jhm.nl
Sem Presser maakte in zijn loopbaan als fotograaf meer dan 300.000 foto's in een tijdsbestek van een halve eeuw. Niet alleen dit aantal maakt hem tot een van de bekendste Nederlandse Fotografen, hij droeg ook " het hart in de lens ", een talent om betrokkenheid uit te stralen in veel van zijn werk. Zo had hij unieke fotoreportages van bijvoorbeeld de slag om Arnhem. Uiteindelijk wordt zijn oeuvre gekenmerkt door de belangstelling voor de gewone mensen in hun dagelijkse bestaan. Sommige bekende figuren uit de jaren 50 en 60 passeerden echter ook zijn oog achter de lens, zoals Picasso, le Courbusier, Brigitte Bardot en andere filmsterren. Sem woonde na de oorlog lange tijd in Rochebrune in Zuid-Frankrijk, mede door zijn voorliefde voor de opgewekte sfeer en de vrolijkheid van de mensen rondom de Middellandse zee.




n het Joods Historisch Museum te Amsterdam is een keuze gemaakt van werk van Sem Presser. Dit moet geen makkelijke opgave geweest zijn, los van het grote aantal foto's spreekt uit het werk van Presser ook een grote veelzijdigheid in thema's. Grofweg is de verdeling gemaakt in de oorlogsperiode, de opbouwfase daarna, sfeerbeelden van het leven rondom de Middellandse zee, enkele foto's uit verre landen en foto's in boeken of op omslagen van tijdschriften. De tentoonstelling is chronologisch van opzet en in een aparte donkere kamer worden continu kleurenafbeeldingen vertoond op Jazz muziek uit de jaren 50. De muziek correspondeert met de losse sfeer op de foto's, een enkele foto heeft een serieuze inslag zoals de vastgebonden armen van Lepralijders in India of de serie foto's uit Vietnam. Dit werk steekt hierdoor dan ook meteen af tegen de andere, meer vrolijke beelden van het losse leven in zuidelijke landen, de dure auto's uit Cannes bijvoorbeeld.
Natuurlijk hebben de foto's uit de oorlog ook een grotere impact en wellicht ook historische waarde, bijvoorbeeld die foto van de eerste Duitse vliegtuigen boven Amsterdam en de reactie van een groep mensen, het ongeloof gemengd met nieuwsgierigheid en de op het eerste oog totale afwezigheid van angst. Presser moet na deze oorlogsjaren bewust de losheid en het savoir vivre opgezocht hebben, gecombineerd met een betrokkenheid voor arbeiders en gewone mensen. Vooral in het buitenland werd hij meer een sociale fotograaf die misstanden subtiel vastlegde, nooit al te direct.
Al deze beelden komen goed tot zijn recht in de tentoonstelling al is alles wel opgehangen in min of meer één ruimte. Hierdoor hangt er veel erg dicht bij elkaar en sommigen ook erg hoog. Enkele werken hadden best meer als schilderijen gezien kunnen worden, ze hadden de ruimte mogen krijgen op witte muren met verder niets in de buurt. Als je nagaat dat voor Anton Corbijn meer dan 8 zalen waren gereserveerd in het Groninger Museum komt Presser er wat bekaaid af. De catalogus is dan wel een uitkomst, deze biedt een fantastische selectie van de topwerken die thuis nog eens rustig in de luie stoel te bekijken zijn, zoals Presser het misschien ooit bedoeld heeft.

Lucien Lecarme
Met het hart in de lens
Foto's van Sem Presser 1935-1986
15 december 2000 t/m 6 mei 2001
Joods Historisch Museum, Amsterdam
www.jhm.nl

http://www.museumserver.nl/museumkrant/editie40/artikel.php3?pagina=7


© 1997-2004 Stichting De Museumserver
http://www.museumserver.nl