Informatie gezocht

Hendrick of Hendrik Vader

Gepost door Rasta08 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Hendrick of Hendrik Vader

    12 oktober 2007 22:19
    Beste, onlangs kocht ik mijn eerste schilderij van Hendrick of Hendrik Vader. Jammer genoeg vind ik van hem op het internet niets terug. Via een galerij-houder vernam ik dat er veel "kopies" onder zijn naam circuleren. Hij vertelde mij ook dat er weleens informatie over hem in de Benesit (kunstencyclopedie) kon staan. Maar die vind ik ook niet terug op het internet en ik ken niemand die er één heeft. Kan er mij aub iemand helpen met informatie over deze Belgische schilder uit de late 19de eeuw en/of foto's van schilderijen van hem (waar de handtekening liefst zichtbaar is). Alvast bedankt!
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    23 november 2007 16:18
    Beste Alex, erg bedankt voor de informatie. Het is de eerste maal dat ik hoor dat hij Jan Hendrick noemt. Hij handtekent zijn schilderij met H. Vader dus misschien is het wel een schilderij van zijn vader (die ook Hendik Vader noemde en ook schilder was).
    Heb je die informatie gehaald uit de benezit?
    Weet je of hij nog leeft (hij zou nu 70 jaar zijn dus dat kan).

    Hierbij voeg ik foto van betreffende schilderij misschien is het duidelijker over wie het nu gaat.

    Met vriendelijke groeten.


    (miss) Rasta
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    24 november 2007 13:38
    Hoi Miss Rasta ,
    ja dit is een schilderij van Jan Hendrick Jacob Vader ! Volgens mijn is dit het strand van Katwijk ?
    Of hij nog leeft weet ik niet , zou kunnen !

    Groetjes
    Alex
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    24 november 2007 14:38
    Beste Alex,

    Als Jan Hendrick in 1937 geboren is, zal dit schilderij zo tussen 1960-1980 geschilderd zijn.

    Ik twijfel niet aan je kennis hoor maar het tafereel op mijn schilderij doet toch niet erg jaren sixties seventies eighties aan.

    Je zou eerder denken eind 19 de eeuws. Of vergis ik mij? Ik weet dat het natuurlijk geen must is om dingen en mensen te schilderen uit je eigen tijdsperiode maar ik vind het in dit geval toch erg raar.

    De point van dit soort schilderijen is om een weergave te geven van het dagelijkse leven waarin de schilder leeft niet een reconstructie van een andere tijd!

    Heb jij misschien nog andere afbeeldingen van schilderijen van hem?

    Groetjes Alex en nog een mooi weekend verder.


    Rasta
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    25 november 2007 14:22
    ??? en jij vindt dat die twee overeenkomsten hebben.

    Totaal andere stijl en voor zover ik kan zien trekt de handtekeningen zelfs niet op elkaar.

    Volgende tekst heb ik op het internet gevonden : "Hendrik vader heeft zijn meeste werken gemaakt waar hij gestorven is in frankrijk,al zijn werken zijn met elkaar te vergelijken,hij gebruikte altijd dezelfde pers. en boten ,het verschil is het aantal pers.en het aantal boten maar altijd dezelfde."

    Je kan toch niet beweren dat jouw en mijn schilderij "hetzelfde" zijn.





  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    03 december 2007 12:44
    Hoi Miss Rasta ,ik heb mijn er nog even verder in verdiept en H.Vader was het pseudoniem van J. Jasper.

    Groetjes
    Alex
  • Hendrick of Hendrik Vader

    04 december 2007 17:43
    Hay Alex,

    Nu zitten we met 3 Hendrick Vaders. Vader, zoon en iemand die niets originelers kon verzinnen.

    Nu weet ik natuurlijk nog niet wie van de drie ik heb..

    Of misschien geen van de drie en is het gewoon een kopie van nog iemand anders. :-(

    Hendrik Vader zou eind 19de eeuw geboren zijn, zijn zoon Hendrick (met CK) ongeveer in 1925-1935. Het tafereel op het doek van mijn schilderij doet mij het meest aan Hendrik SR denken maar volgens een expert is de canvas niet ouder dan 50/60 jaar.

    Ik heb het gekocht op een veiling die "ter ere" van een faillisement van een kunstgalerij werd gehouden. Er werden ook doeken van Appels, H. Schouten, enz verkocht, dus ik kan moeilijk geloven dat mijn schilderij nep is.
    Het was de bedoeling het door te verkopen maar nu ik geen zekerheid heb over het grote doek is dat niet mogelijk.

    Hoe dan ook, bedankt voor de moeite Alex! Moest je ooit een andere afbeelding vinden van H. Vader of de uitleg in Benezit tegenkomen... laat het me dan even weten aub.


    Greetz,

    Rasta.



  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    20 maart 2008 17:07
    Jan Hendrick Jacob Vader geboren in 1937 in Nederland.
    Hij werkte aanvankelijk in Scheveningen. Hij is bekend voor zijn mooie stranden en zeegezichten in de stijl van de Haagse school. Op17-jarige leeftijd ging hij varen. Na terugkeer ging hij als autodidact zeegezichten schilderen.
    In Australie volgde hij schilderlessen bij F.Van Gaalen en in Den Haag bij A.Karssen. Hij is ook bekend voor zijn gedetailleerde stadsgezichten, landschappen en marines met paarden op de voorgrond. Hij schildert op paneel en doek en exposeerde in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Amerika, Belgie.
    In Nederland exposeerde hij in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Temlo en in 1990-1991-1992 groots in Hillegom.
    In december 1992 is Vader naar Frankrijk vertrokken maar exposeerde nog steeds in Nederland.

    De laatste keer dat ik hem zag was in de zomer van 2006, toen hij een marktkraampje met zijn schilderijen had op de toeristenmarkt in Veere.

    Gerrit Heemskerk
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    23 mei 2008 14:58


    Introductie ZoekenResultatenDetailsSelectieZoekhistorie
    U hebt gezocht op Naam: 'Corsius, Cor', in de database: RKD artists.
    Gevonden resultaten: 1
    Record 1 van 1


    Toevoegen aan selectie

    Voorkeursnaam Corsius, Cor

    Naamsvariant Corsius, Cornelis
    Jaspers, J. (ps)
    Vader, Hendrick

    Opmerking De naam Hendrick Vader was een verzinsel van kunsthandelaar P.J. Daleman uit Den Haag. Andere schilderijen van Cor Corstius zijn soms gesigneerd met J. Jaspers (gebaseerd op informatie van Robert Brijl). Waarschijnlijk signeerde hij ook schilderijen met 'Mooyman'.


    Familierelatie Vader van Brigitte Corsius (1959), die eveneens in de stijl van de Haagse School schildert.


    Man/vrouw/groep man

    School Nederlands

  • Hendrick of Hendrik Vader

    24 mei 2008 18:50
    Hallo

    Vandaag heb ik denk ik een miskoop gedaan helaas...Ik dacht een schilderij van Hendrik Vader gekocht te hebben, maar als ik nu naar de handteking kijk op mijn schilderij komt dat totaal niet overeen met de handtekeningen die ik op internet tegen. Ik zal ook mijn schilderij even toevoegen. Het is een heel mooi schilder, maar ik denk dus geen origineel. Misschien kan iemand me helpen aan meer informatie en hoeveel ik het schilderij nog zou kunnen doorverkopen. Als iemand me kan helpen heel graag.

    Groetjes Julie
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    24 mei 2008 18:56
    Hallo

    Hierbij nog een foto van het schilderij van Hendrik Vader (waarschijnlijk dus niet origineel) Misschien dat iemand iets kan vertellen over het schilderij?

    Alvast bedankt

    groetjes Julie
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    02 juli 2017 03:43
    De waarheid over Hendrik Vader.Hendrik Vader is een schilder die nooit geleeft heeft.
    Het gehele is een verzinsel van mijn vader en de kunsthandelaar J.P.Daleman uit Den Haag in de 1970-80er jaren.
    En zo gebeurde het:Mijn vader, leefde sinds 1969 in hotels in Spanje en Potugal, waar hij gemerkt heeft dat toeristen graag geld in boetieken uitgeven. Hij dacht er over na hoe hij daar profiet van kon hebben. Hij kwam met een kunsthandelaar, Daleman Den Haag, in kontakt die vertelde dat hij met vele opdracht en werkelose schilders tezamen werkte.
    De idee werd geboren: Daleman liet schilderijtjes schilderen met motief 17. jaarhonderd "Zijlschip op ruwe zee" "ruwe zee met wolken" meest in bruin/beige, eerst zonder handtekening en een mooie lijst erom, vernispatina er op zodat het echt oud uitzag. Gouw kwamen ze op het idee een handtekening erop tezetten: HENDRIK VADER. Als er 10 klaar waren haalde mijn vader ze op, pasten in twee koffers. koopprijs stuk ca. Fl.150,--. In Albufeira, Orapraiahotel, werden ze dan na elkaar in een boetiek gehangen en de toeristen kochten ze dan omdat ze dachten een antiek schilderij gevonden te hebben voor ca. Fl. 1400,--.
    De zaken gingen echt goed en zover ik weet heeft dan Daleman dan ook grotere schilderijen laten maken. Hendrik Vader werd snel bekent en er werd een verhaal verzonnen wanneer hij geleefd had enz. Zodoende zijn het een heleboel schilders die in een paar uurtjes zo een schilderij geschildert hebben. Ik weet van minstens tien. Zonder dat ik wist waarom het ging was ik bij het afhalen in den Haag enige malen erbij. Eerst later, voor mijn vaders dood 1994, heb ik de hele, nog veel verder gaande geschiedenis, van hem en zijn nog levende vrouw verteld gekregen. In ieder geval is Hendrik Vader nu een bekent schilder en word op veilingen voor echt leuke prijzen verkocht.
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    02 juli 2017 03:48
    Overigens sorry voor mijn nederlands maar ik woon sinds 49 jaar in duitsland.
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    02 juli 2017 14:03
    Dank voor dat mooie inkijkje in de Hollandse kunstemakerswereld. Daleman was een roemruchte naam die je nog wel eens hoort van oude veilingmensen. En zoals je zegt halen grote schilderijen gesigneerd Hendri(c)k Vader nog steeds fikse prijzen



    [fs5.directupload.net]

    Het verhaal hierboven uit 2008 over “Jan Hendrick Jacob Vader geboren in 1937 “ kan ook niet kloppen want er heeft nooit een “Jan Hendrick Jacob” bestaan met de achternaam Vader. Die zou op genealogische sites te vinden moeten zijn. Dat is hij niet. Ook niet met varianten als Hendrik of Jakob. Als je de naam op Artprice intikt, verschijnt daaronder 'Cor Corsius'. Was dat misschien jouw Vati :) ?

    Opvallend is dat 90% van de geveilde Hendrik Vaders in Belgie onder de hamer kwamen. Een paar in Engeland en Duitsland, maar nauwelijks hier in Nederland.

    Maar Hendrik Vader is nog springlevend, hoor! Op Marktplaats staan deze:
    [tinyurl.com]
    [tinyurl.com]
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    02 juli 2017 21:22
    Daleman leverde niet alleen de Hendrick Vader / Hendrik Vader schilderijen, hij handelde ook met lieberman, Dali, Picasso en en en en. Eens deden Daleman een veiling in Lissabon met 220 denk niet echte Schilderijen en Repros en gelimiteerde bladen. Ongeveer 80 bladen brachten in Lissabon bij een veiling 27.000 Fl. op, maar de Dalis en Picassos werden in beslag genomen. De restelijke ca. 100 "schilderijen" weet ik niet hoe ze verkocht werden maar zullen nogwel hetzelfde opgebracht hebben. Het Liebermanschilderij (een kwart van een heel bekend schilderij, gewoon nageschildert) bracht zover ik het nog weet 1750,-- Fl. op.
    Nog steeds weet ik van een "Picasso" Hiermee ben ik in museums en bekende veilinghuizen (b.v. Leo Spik in Berlijn" geweest om te kijken of hij echt was. Niemand was zich zeker. Teneinde vond ik er uit dat er van de lithografie 2 tamelijk gelijke bestaan en achterop de opdruk van Moulot verwisselt worden is.
    Ik vertel deze dingen zoals het me nog in herrinering is, daar waar ik me niet meer zeker ben heb ik de informaties weggelaten. Daleman schijnt niet meer te leven, mijn vader ook niet en ik heb aan de "deals" niet meegewerkt maar alles van heel nabij meegemaakt
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    09 juli 2017 23:39
    Nee mijn vader was niet Cor Corsius, maar zoals ik al vertelde was Hendri(c)k Vader niet 1 maar meer dan 10 schilders, daarom ook de heel verschillende handtekeningen en de verschillende namen, Henrik, hendrik en hendrick.
    Ook als dus ALLE schilderijen in 1975 tot denk ik 1990 geschildert zijn, zijn het leuke en knap gemaakte taferelen en dus denk ik toch hun zamelaarsprijs waard.
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    11 juli 2017 13:27
    Hallo, kijk maar even naar mijn vertelling zodat U precies weet wat en hoe het is. Een muzeumsexpert kan U zeker vertellen dat die dingen niet oud zijn. Lijstjes nieuw, olie niew, vernis nieuw, iets snel laten drogen en het ziet er uit als of het oud is
    groeten
    Hans
  • Re: Hendrick of Hendrik Vader

    15 juli 2017 16:36
    De eigenlijke "Hendrick Vader" met zijn toenmalige vrouw, voor het Orapraiahotel in Albufeira. Er tussen mijn vrouw, gefotografeerd van mij in 1993/94

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.