Informatie gezocht

herkent iemand deze signature?

Gepost door annaglief 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • herkent iemand deze signature?

    16 februari 2008 21:42
    Hallo,

    ik heb al jaren een schilderij aan de muur hangen, waar ik erg aan gehecht ben.

    Ik zou graag wat meer over de schilder willen weten, maar ik heb geen idee wie het is.

    Is iemand in staat om de signature te "ontcijferen"?

    Alsvast bedankt,
    Anna
  • Re: herkent iemand deze signature?

    22 maart 2008 18:31
    Ik dacht eerst even dat het Frederik Hendrik Hendriks was. Maar dan zou het een behoorlijk oud kunstwerk zijn.
    Hoe lang heeft U het al, en wie had het daarvoor?
    Hoe oud is het volgens U?
    Een foto van het hele schilderij kan wellicht uitkomst bieden.



  • Re: herkent iemand deze signature?

    12 april 2008 23:41
    Hallo Herman,

    bedankt voor je reactie, en excuses voor mijn wat late reactie.

    Ik heb even 'gegoogled' op de schilder Frederik Hendrik Hendriks, en wat werken van hem bekeken, maar ik denk niet dat dit de schilder is. De schlderstijl is nogal verschillend. Het is ook geen olieverf schilderij.

    Het schilderij is al vrij lang in de familie. Ik denk dat het van rond 1900 zal zijn.

    Je hebt gelijk m.b.t. het toevoegen van een foto van het schilderij.
    Ik zal dat binnenkort even doen.

    AnnA
  • Re: herkent iemand deze signature?

    18 april 2008 18:33

    Hierbij een foto van het schilderij zelf.

    En ook links-onderin staat een tekst, die voor mij niet duidelijk is.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    30 maart 2009 12:35
    Het is een ets en links staat in elk geval
    "druk etsen" Volgens mij een van de vele belgische etsers. Overigens beslist leuk gedaan.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    30 maart 2009 13:56
    Noudebel, bedankt voor de reactie. Ik had de hoop al opgegeven dat iemand mij verder zou kunnen helpen.

    Maar "druk etsen"?
    Ik neem aan dat dit vak-jargon is?
    Want ik kan dat er niet uit ontcijferen (nog steeds niet)

    En waarom zou de schilder deze term op zijn werk zetten? En wat betekent de term?

    En waarom belgisch? Het lijkt mij een nogal hollands landschap?

    alvast bedankt
    AnnA.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    12 april 2009 00:30
    Volgens mij staat er links "druk v/d etser. Betekent dat de etser zelf de druk heeft gedaan. Omdat er niet bij staat in welke oplage de druk is gemaakt zou het een proef druk kunnen zijn of een druk die de etser voor zichzelf of voor vrienden heeft gemaakt.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    17 april 2009 10:45
    Dit werk zou van Hendrik Henrichs kunnen zijn die vaak signeerde met de naam Hendrik Hendriks. Hij is geboren op 27-03-1882 te Amsterdam en overleden op 17-06-1954 te Amsterdam.
    Hij was graficus, schilder en tekenaar van Bloemstillevens, landschappen en stillevens. Tot 1916 heeft hij gewerkt in Zwaag (Hoorn) en hierna in Amsterdam. Genoteerd in de lexicon Scheen 1969-1970 en Jacobs 1993.
    Hij had een tweelingbroer die Johannes heette en ook kunstenaar was. Ook hij maakte gebruik van de naam Hendriks om zijn werken te signeren.

    Overigens moed ik dat hij dit werk gewoon heeft gesigneerd met H Henrichs.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    17 april 2009 11:26

    bedankt voor de reactie.

    Het is inderdaad aannemelijk dat dit de naam is, die bij deze signature hoort.

    Ik zal, samen met de informatie die je hierboven al gegeven hebt, op zoek gaan naar meer gegevens over de mogelijke schilder en de ets.

    Nogmaals bedankt,
    AnnA

  • Re: herkent iemand deze signature?

    06 november 2009 10:14
    hallo annaglief,

    heb even een vraagje ik heb ook een schilderij/ets tekening van de zelfde naar mij idee H. Henriks...van de maaskade in rotterdam weet jij misschien al meer erover...ben al aan het zoeken geweest maar kom er niet achter...

    hoop wat van je te horen

    groetjes angelique
  • Re: herkent iemand deze signature?

    06 november 2009 10:35
    heb even foto's gemaakt misschien wat makkelijker

  • Re: herkent iemand deze signature?

    06 november 2009 10:42
    Hallo Angelique,

    destijds ben ik nog wel op Internet nog wel op zoek geweest naar meer informatie.
    Maar het viel tegen. Er is weinig informatie te vinden over deze schilder.
    Blijkbaar heeft hij niet zo erg veel interessant werk geproduceerd.

    Zou je misschien eens een foto willen plaatsen van het schilderij? Ik ben wel benieuwd naar zijn andere werken.
    <edit: je was me voor ! Bedankt voor de foto's. Duidelijk dezelfde signature!!!!>

    alvast bedankt,
    groet,
    AnnA








    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/11/2009 10:45 door annaglief.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    06 november 2009 11:14
    hoi thanks voor reactie...heb nog wel museum in rotterdam aangeschreven...ben benieuwd...tis zeker de zelfde waar we het over hebben...maar idd moelijk te vinden...nou goed we zoeken verders

    thanks
  • Re: herkent iemand deze signature?

    06 november 2009 13:55
    Ik heb even mee zitten zoeken maar etsen van H Hendriks en die komen toch regelmatig voor. Zo is er een boekje waarin alle werken die verworven werden in het stads archief van Rotterdam in het jaar 1938 en daarin wordt gesproken van gezicht op de stad (Rotterdam) ets van H Hendriks en een ets van H. Hendriks van de Hoogebrug te Overschie.

    Ook is er in een veilingsresultatenlijst van een veiling bij De Schalm in aug 2009 in Haarlem spraken van een ets van s Hertogenbosch van H Hendriks. Deze bracht niet meer op dan 15euro

    Op de site van het Stadsarchief Amsterdam was een vraag gesteld over een kunstwerkje (zie foto) Deze was getekend door H. Hendriks. De voorstelling is een gedeelte van Cuijck aan de Maas. De achterkant van de Martinuskerk. De panden links en rechts zijn na de oorlog gesloopt.


    Op de beeldbank van het Stadsachief van Amsterdam zijn drie etsen van Amsterdam van zijn hand te zien.
    Afb.bestand 010097006786, 010097012894 en 010097015433
    Kijk op [beeldbank.amsterdam.nl]

    Als u de drie werken vergroot zie u een overeenkomst met de signaturen van uw beide etsen.
  • Re: herkent iemand deze signature?

    06 november 2009 17:18
    mp kunst thanks voor de reactie...

    groetjes angelique
  • Re: herkent iemand deze signature?

    17 september 2012 11:42
    Beste mensen,

    omdat ik even op mijn eigen naam googelde kwam ik deze discussie tegen. Ik (Hendrik Henrichs) ben de kleinzoon van de schilder waarover het hier gaat, en met mijn voornaam naar hem genoemd.
    Inderdaad gebruikte hij soms de "Nederlandse" versie van onze familienaam.

    Ik herken de signaturen en ook de afgebeelde werken als de stijl van mijn opa. Leuk om op deze manier werk van hem tegen te komen dat ik nooit eerder onder ogen heb gehad!
  • Re: herkent iemand deze signature?

    22 februari 2017 15:55
    Grappig, ik heb precies dezelfde.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.