Informatie gezocht

Havengezicht J. Rijnders

Gepost door pmulder 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Havengezicht J. Rijnders

    31 januari 2009 13:16
    Uit een nalatenschap kreeg ik een geschilderd havengezicht, gesigneerd "J. Rijnders". Is er iemand die meer weet over deze schilder?
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    03 februari 2009 21:52
    Misschien van Johannes RIJNDERS 1898 Utrecht / 1988 Den Haag.
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    08 maart 2009 16:27
    Johannes Rijnders is geboren in Utrecht op 10 oktober 1898. Rijnders signeerde met B. Jorin.
    Hij woonde en werkte in Utrecht en sinds 1963 in Den Haag.

    Johannes Rijnders was een leerling van D.G. en J. van Luijn en Louki Metz en van de Vrije Academies te Parijs en in Den Haag.

    Werk: Schildert, aquarelleert en etst
    Stijl: In impressionistische trant portretten, figuren en landschappen.

    Lid van Art et Industriae en van de Federatiev B.B.K.

    Bron: Pieter Scheen.

    N.B.: Ik ben eveneens in het bezit van vier olieverf schilderijen van Jorin (te koop).



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/03/2009 16:47 door Francis van Slooten.
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    09 maart 2009 12:05
    Dank voor uw inbreng. De kans dat we het over dezelfde schilder hebben acht ik klein. Ten eerste is het havengezicht gesigneerd met "J. Rijnders" en ten tweede wijkt de stijl behoorlijk af van de door u toegevoegde afbeeldingen, maar als kunst-analfabeet sluit ik natuurlijk niets uit ...
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    05 augustus 2017 23:00
    Geachte Mulder,

    Het zou zomaar kunnen dat het een werk is van mijn overgrootvader. Hij schilderde meer van dat sort werk. En met J. Rijnders
    Zijn naam was Johannes Gerardus Josephus Rijnders (1918-1972)

    Met vriendelijke groet,

    Marc Rijnders
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    06 augustus 2017 15:26
    Hallo Marc, dank voor je reactie. Het is alweer een poosje geleden dat iemand mij wees op een lijst waarin ene J. RIjnders voorkwam die havengezichten had geschilderd. Hoe ik nu ook zoek, ik vind wel J. RIjders (1898-1988), maar nergens de toevoeging over de havengezichten. Is het jou inderdaad bekend dat jouw overgrootvader dat soort werk maakte? Zo ja, dat moet het hem haast wel wezen. Voor de volledigheid probeer ik een foto mee te sturen. ik hoor graag van je. Met vriendelijke groet, Peter

    Sorry Marc, Bij herlezing lijk ik van alles over het hoofd te zien, vooral hetgeen ik hier eerder zelf al heb gemeld. Jouw grootvader had andere voornamen en leefde in een andere periode. Ik zoek nog even verder ...



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2017 15:31 door pmulder.
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    06 augustus 2017 16:19
    Hallo Marc, de vermelding van J. Rijnders met toevoeging "havengezichten" heb ik weer gevonden. Het zoeken werd denk ik bemoeilijkt door de spelling Rynders: [rkd.nl] . Is dit je overgrootvader denk je?

    De naam rechts onderaan op dit schilderijtje: [www.zwiggelaarauctions.nl] is identiek in letters en schrijfstijl als die op het schilderijtje dat ik heb (18 x 24 cm).

    Sorry voor de eerdere verwarring aan mijn kant. Het is ook zo lang geleden ...

    Ik hoor graag van je.

    Peter
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    17 augustus 2017 14:54
    Beste Peter,

    Hartelijk dank voor de reactie. Het grappige is dat de handtekening op het schilderij van zwiggelaar wel lijkt op die van mijn grootvader. En die van uw schilderij wat minder.

    Ik ga eens met de foto's naar andere familie mailen. Zij hebben nog schilderijen van hem. Dan kunnen ze eens vergelijken. Ben benieuwd. Zou leuk zijn willen we antwoord kunnen vinden.

    Nogmaals dank. Wordt vervolgd.

    Met vriendelijke groet,

    Marc
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    17 augustus 2017 17:05
    Opnieuw dank Marc,

    Ja, nu je het zegt zijn er verschillen (de uithalen bij de J en de s bijvoorbeeld), maar toch heb ik het gevoel dat de namen door dezelfde persoon zijn geschreven/geschilderd. Misschien wordt het verschil verklaard doordat iemands ondertekening door de tijd heen vaak verandering ondergaat. Een grafoloog zou wellicht uitsluitsel kunnen geven. Bovendien zullen er niet zoveel J. RIjnders-en zijn (geweest) die havengezichten hebben geschilderd ...

    Inmiddels wacht ik jouw verdere onderzoek met belangstelling af.

    Met vriendelijke groet, Peter
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    17 augustus 2017 22:58
    Beste Peter,

    Ik heb ze aan familie laten zien, en beiden zijn inderdaad van mijn opa. Jacob Rijnders.
    Mijn tante wist zelfs te vertellen dat deze twee in Harlingen zijn geschilderd.

    Hij heeft verder bosgezichten en (zelf-)portreten geschilderd, daarvan zijn er nog een aantal van in de familie.


    Jacob RIjnders = Johannes Gerardus Josephus Rijnders (geb. 1918 Hillegom, overl. 27 nov 1972 Groningen)

    Leuk te weten dat hij bij mensen in huis hangt. Mocht u meer willen weten dan vertel ik het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Marc Rijnders
    NL-3443AS-20
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    18 augustus 2017 09:42
    Hallo Marc,

    Het mysterie lijkt hiermee te zijn opgelost, en dat was de bedoeling van mijn vraag van januari 2009. Wat is het internet toch waardevol bij het oplossen van dit soort vraagstukjes.

    Jouw tante heeft vast gelijk met Harlingen maar het verbaast me dan wel dat daar zulke grote zeeschepen konden/kunnen komen.

    Het schilderijtje hangt niet bij ons thuis, maar aan boord van ons schip waarmee wij op dit moment door Nederland varen. We liggen nu in Alkmaar en gaan verder zuidwaarts. We komen dan waarschijnlijk ook wel in de buurt van Woerden en als je zin hebt om het schilderijtje te komen bekijken ben je welkom. Laten we daarover verder communiceren via e-mailadres ...

    Nogmaals dank voor je inbreng en wellicht tot spoedig dan.

    Met vriendelijke groet, Peter



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2017 21:09 door pmulder.
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    25 november 2017 12:48
    Ik zie wel overeenkomsten met de "Gaasterland" (foto van fokkesytema.nl) en een schilderij van de Harlinger schilder Piet Hein van Asperen. Harlingen heeft jarenlang vaste stoomvaart verbindingen gehad met Londen, Hull, Leith en Goole. Zulke grote zeeschepen passen dus. Laat het me weten als u het werk ooit wilt aanbieden.
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    03 december 2017 18:48
    Hallo reageerder nafetsna,

    Dank voor uw inbreng. Ik zie stijlgelijkenis met die Harlinger schilder en dat van die zeeschepen lijkt hiermee ook te zijn opgelost.

    Met vriendelijke groet, Peter
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    18 januari 2018 06:19
    Geachte Heer Rijnders,
    Ik heb Uw discussie gelezen over een schilderij van het havengezicht, ik ben in het bezit van een schilderij van Johannes Rijnders, het stelt een botter of tjalk voor. Het is destijds gekocht bij Oenema Kunsthandel in Den Haag, waar het in 1995 schoongemaakt is. Ik wit het graag verkopen want het is zonde om het op zolder te laten liggen waar niemand het ziet. Misschien leuk voor de Familie? Ik hoor graag Uw reactie.
    Met vriendelijke groet Mieke Niewerth
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    21 januari 2018 21:30
    Hallo Mieke, dank voor je bericht. Zie je kans om een foto van het schilderij op dit forum te plaatsen?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet, Peter
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    21 januari 2018 21:53
    Beste Mieke,

    Ik ben zeker nieuwsgierig. De kans is inderdaad zeer groot dat het van de hand van mijn opa is.

    Als u mij meer info kunt geven.

    Alvast hartelijk dank.

    Mvrgr,

    Marc Rijnders
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    03 februari 2018 12:26
    hallo, bij het opruimen van de zolder kom ik een havengezicht van J.Rijnders tegen dat vroeger bij ons thuis aan de muur hing. en bij het googelen van de naam van de schilder stuit ik op deze discussie. ik probeer een foto van het schilderij toe te voegen maar weet niet of dat nu lukt.
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    03 februari 2018 12:50
    Dank voor uw bijdrage. Het is qua stijl zeker vergelijkbaar met het schilderijtje waarmee deze discussie begonnen is ... Óf Marc Rijders óf ik heb zeker belangstelling als u het van de hand zou willen doen ... Met vriendelijke groet, Peter Mulder
  • Re: Havengezicht J. Rijnders

    03 februari 2018 21:43
    Bericht voor Mieke Nieuwerth. Zie je kans om een foto op te sturen naar mijn e-mailadres zydegaks@ziggo.nl ? Alvast bedankt, Peter Mulder

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.