Informatie gezocht

Hoe kan een leek een vals schilderij herkennen?

Gepost door Rob 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Hoe kan een leek een vals schilderij herkennen?

    Rob
    29 november 2000 21:19
    Hallo,
    Ik liep vandaag tegen een paneel (80x50) van L. Meijer aan. Het is een mooi nederlands zee landschap (met platbodems) met prachtige lucht. Het schilderij komt van een inboedel uit Den Haag. Er zit een mooie oude lijst om. De vraagprijs is fl 1500,-
    Maar hoe kan ik als leek gemakkenlijk zien of dit schilderij vals is? En weten of dit het geld waard is?
    Alvast bedankt voor uw reactie.
    --Rob
  • antwoord

    29 november 2000 22:32
    : Hallo,
    : Ik liep vandaag tegen een paneel (80x50) van L. Meijer aan. Het is een mooi nederlands zee landschap (met platbodems) met prachtige lucht. Het schilderij komt van een inboedel uit Den Haag. Er zit een mooie oude lijst om. De vraagprijs is fl 1500,-
    : Maar hoe kan ik als leek gemakkenlijk zien of dit schilderij vals is? En weten of dit het geld waard is?
    : Alvast bedankt voor uw reactie.
    : --Rob
    ----
    ----
    Louis Meijer 1809-1866 Amsterdam-Utrecht
    Leuke vraag....en dat is vaak een probleem.
    Zelfs de grootste deskundigen gaan hierbij weleens de fout in.
    Er zijn een paar criteria:
    1: De kwaliteit van het werk zelf, moet passen bij de meester
    2: Is het doek oud of is het oud een eiken paneel, liefst in delen.
    3: Is er craquellee vorming en hoe.
    4: Bekijk het werk met de blauwe lamp, staat de handtekening goed in de verf, dus slaat niet zwart uit.
    5: Staat de prijs in verhouding tot de marktprijzen van de schilder.
    6: Zijn er papieren, die iets vertellen over het werk
    7: Is de handtekening gelijk aan ëchte" handtekeningen van de schilder.
    Als je op alle vragen met ja antwoord, heb je een kans dat hij echt is.
    Een "Louis Meijer" voor fl. 1500.-- kan niet, is veel te weinig, dus de verkoper heeft er geen verstand van, of weet dat het niet een echte is.
    Stuur mij maar een dig. foto, wellicht weet ik dan meer.
    Gerrit Heemskerk
  • wie kent de schilder l meyer of meijer

    30 november 2011 19:59
    kent iemand de schilder l meyer of meijer dit is niet duidelijk te zien en eventueel iets over de waarde van dit schilderij



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2011 21:09 door wiham.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.