Informatie gezocht

?

Gepost door qwery 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • ?

    14 juli 2012 17:51
    z



    6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2012 14:28 door qwery.
  • Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    17 juli 2012 14:20
    Wie kan dit werkje identificeren? Het ademt de sfeer van het Bauhaus. Het werk is klein (16 x 21 cm), oogt oud, zat in een jaren 20/30 lijstje, het sprankelt (zie je niet op de foto) en er zijn verschillende technieken toegepast (pen, aquarel). Het werkje is geschilderd op houtig papier dat op een groene ondergrond is gelijmd waarop de informatie staat geschreven. Dat geheel is op wit karton geplakt.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2012 14:24 door qwery.
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    18 juli 2012 13:19
    Ik lees aan de linkerzijde iets wat lijkt op "Zauber Insel".

    Iets gemaakt/geinspireerd door de kunstenaarskring rond Paul Klee?

    Mooi werk, dat is zeker.
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    19 juli 2012 11:45
    Dank voor uw reactie. Wat mij opviel aan het werk is dat de contouren van het Zauber Insel dezelfde zijn als van das Toteninsel van Boecklin.
  • Re: ?

    19 juli 2012 18:22
    Goed speurwerk.
    Das Toteninsel heeft heel veel kunstenaars geinspireerd en dat lijkt in het geval van Zauber Insel ook.
  • Re: ?

    19 juli 2012 21:07
    Wist U dat Paul Klee ook een Zauberinsel heeft getekend? Dateert uit 1934 (zie foto). Het is later uit de erfenis van Klee in het Kunsthaus Zurich terecht gekomen. Heeft U een idee hoe ik meer over de achtergrond van mijn werkje te weten zou kunnen komen?
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    21 november 2013 14:17
    Ik ben hier terechtgekomen door Google te gebruiken en ik vroeg me af of je nog iets meer te weten gekomen was over uw werk?
    Ik vraag dit omdat ik zelf op zoek was naar meer informatie over een werkje met de titel "Zauber Insel" dat ik tegengekomen ben op een kijkdag van een lokale veiling.
    Het lijkt een beetje op uw werk, maar is tegelijkertijd toch nog redelijk anders

    Het lijkt gemaakt te zijn op voorbedrukt papier (misschien een krant?) dmv aquarel, pen, inkt ...
    Het is eveneens vastgemaakt op kaart/ondergrond van roze zalmkleur met daarop handgeschreven aan de rechterkant "Zauber Insel" en aan de linkerkant een jaartal en een nummer: 1934 - 93 of g3, niet zo zeker van wat het nu eigenlijk is.

    In tegenstelling tot uw werk, hetgeen op het eerste zicht geen handtekening heeft, heeft dit werk er wel een in de linkerbenedenhoek. Daar staat "Klee" te lezen ...
    Aangezien ik over het algemeen nogal voorzichtig ben als ik zo'n gekende naam tegenkom op een kunstwerk, probeer ik altijd eerst extra informatie in te winnen om te zien of het wel of niet echt zou kunnen zijn. Alle hulp is dus welkom ...

    Ik heb een foto toegevoegd van het werk. Alvast mijn excuses voor de kwaliteit, maar het was op de kijkdag niet toegelaten om foto's te nemen (met flits) en dit was het beste dat ik kon doen met mijn GSM ...

    Hopelijk kunnen jullie me iets meer duiding geven.

    PS: ik heb ook gepost op het hierboven vermelde internationale forum [www.artconversation.com]
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    24 november 2013 13:33
    Het is interessant om te vergelijken. Maar heeft U het gekocht? Waar is het werk nu?
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    24 november 2013 22:00
    Heb het werk niet gekocht want ik ben uiteindelijk niet naar de veiling kunnen gaan. Tenzij het door iemand gekocht is op de veilingsdag, is het vermoedelijk opnieuw naar de eigenaar gegaan.

    Zou dit effectief om een werkje van Paul Klee kunnen gaan? Lijkt de signatuur echt? Ik vind het al boeiend dat er 2 vergelijkbare werkjes zijn met dezelfde naamgeving, een met en een zonder signatuur.

    Als dit effectief van Klee zou zijn, welke richtprijzen moet men dan hanteren?
    Zou dit de moeite zijn om te horen of het werk nog te kopen zou zijn?

    Mvg

    Jurgen
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    24 november 2013 23:25
    De signatuur lijkt echt maar dat zegt weinig bij Klee. Namaken is niet zo moeilijk met 4 letters. Klee was veelzijdig in de manier waarop hij zijn gevoel op papier overbracht. Of dit een Klee is, is dus niet zomaar te zeggen. Op het eerste gezicht zeg je nee. De kleurstelling is niet typisch voor Klee. Het handschrift onderaan lijkt erg op het handschrift van het werk waarnaar u verwijst, maar dat handschrift is hoogst waarschijnlijk niet het handschrift van Klee. De lijnvoering is niet erg herkenbaar. Kijk U eens in de Cataloque Raisonnee. Als het werk echt is en het is ooit ergens geregistreerd (Klee zelf registreerde bijna alles!), vindt U het daar terug. Als U naar de website gaat van het Paul Klee Zentrum (www.zpk.org) kunt U hun collectie inzien. Omstreeks 1934 zijn enkele van dit type werkjes door Klee gemaakt. Als het werk in uw bezit was, zouden we een flink aantal vragen kunnen formuleren om de echtheid te toetsen. Maar dat heeft nu helaas weinig zin. Voor een indicatie van de waarde van Klees werken kunt U het beste kijken op de site van Christies.
  • Re: Bauhaus? Wie kan dit werkje identificeren?

    26 november 2013 22:14
    Aanvulling: ik heb wat aanvullend onderzoek gedaan naar feiten en omstandigheden waarin Klee verkeerde in 1933. De erkende ZI dateert uit 1934. Maar gebruikelijk gingen daar voorstudies aan vooraf. Daar kunnen we over corresponderen. Wel wil ik graag van U weten op welke veiling het werk is verkocht en of het als een Klee is erkend en verkocht.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.