Informatie gezocht

Cornelis Kuipers

Gepost door Sjorswagenin 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Cornelis Kuipers

    09 april 2013 18:37
    Kortgeleden erfde ik de schilderijen die je hier ziet. Het zijn op paneel geschilderde landschappen van Cornelis kuipers (1739-1802), een tamelijk onbekende Nederlandse, in Dordrecht geboren en later werkzame decoratieschilder. Ik heb tot nu toe maar één ander schilderij van hem gezien, in het Museum aan de Maas in Dordrecht, dat het paneel in bruikleen heeft van het Dordrechts Museum. Wie weet waar déze beide schilderijen vóór pakweg 50 jaar geleden in bezit waren? Daarna waren ze onderdeel van een particuliere collectie in Bloemendaal. Wie kan iets zeggen over de waarde? De foto's zijn niet al te best, maar een ervaren restaurateur bedoordeelde de werken als in zéér goede staat, ondanks een aantal retouches in de luchten en een ingeschoten plek bij het bootje.

    Extra info:
    'Personen overvallen door storm en onweer', 46 x 63, gesigneerd rechtsonder, 1775, lijst zwartlak en verguld
    'Personen in roeibootje in het riet', 46 x 62,5, gesigneerd links van het midden, 1790, lijst zwartlak en verguld

    Ik heb me sufgezocht op Internet. Vind je speuren ook zo leuk? Dan heb je hier een mooi onderwerp.
    Verras me met info!!!
  • Re: Cornelis Kuipers

    13 april 2013 12:26
    De Dordtse Cornelis Kuipers is geen tamelijk onbekende decoratieschilder, maar een zeer duur betaalde stillevensschilder. Vanwaar de stelligheid dat hij de maker van deze landschappen is?
  • Re: Cornelis Kuipers

    13 april 2013 15:42
    De beide schilderijen zijn gesigneerd met 'C. Kuipers' en een taxateur van veilinghuis Mak in Dordrecht heeft de echtheid vastgesteld. De overeenkomsten met het paneel in 'Museum aan de Maas' zijn ook onmiskenbaar. Er is dus geen enkele twijfel dat ze niet van Kuipers zouden zijn.
  • Re: Cornelis Kuipers

    14 april 2013 18:12
    Het zal wel aan mij liggen, maar als alles al vaststaat snap ik de vraag niet.
  • Re: Cornelis Kuipers

    14 april 2013 22:39
    Ik ben benieuwd waar de schilderijen waren tussen hun ontstaan, eind 18e eeuw en pakweg 1950. Ik wil graag wat weten over hun geschiedenis.
    Over de waarde; u stelt van de stillevens, waar kunsthandel Simonis & Buunk een publicatie over schreef, dat ze zeer kostbaar zijn. Het Dordrechts Museum stelt niet de middelen te hebben de twee werken (landschappen) te verwerven, maar de taxatiewaarde die Mak eraan toekent overtreft nauwelijks die van een omhooggevallen amateurschilder. Als dat laatste al bekend was (het Dordrechts Museum kocht enige tijd geleden van Simonis & Buunk het derde mij bekende landschap), dan vind ik het vreemd als er moeilijk gedaan wordt over een schijntje. Maar bij Simonis & Buunk komen ze voor het bedrag van de taxatie niet eens hun bed uit. Kortom, het bedrag dat bij S & B betaald werd voor hun landschap, is minimaal het tienvoud van de taxatiewaarde afgegeven door Mak. Terwijl ik de voorstelling van mijn werken hoger waardeer dan het Dordrechtse. Hier komt nog bij dat het Dordrechts Museum onlangs een toekenning kreeg van een gerenommeerde subsidieverstrekker om méér werk van Kuipers te verwerven. Tel daarbij op dat er weinig schilderijen in dit genre van Kuipers bekend zijn, dan is het raadsel voor mij compleet.
    Voor mij is er één oplossing van deze vraag; mak heeft de beide schilderijen véél te laag getaxeerd. In 2000 werden de schilderijen getaxeerd op resp. 10.000 en 15.000 gulden in het programma 'Schatgraven' van 'Omroep Gelderland'. Guess what; door Simonis & Buunk.
    Snapt u de vraag nu misschien wèl??? Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel...
  • Re: Cornelis Kuipers

    14 april 2013 23:59
    Nee, na deze opmerkingen zullen de mensen in de rij staan om antwoord te geven op uw prangende vragen. Veel succes.
  • Re: Cornelis Kuipers

    15 april 2013 03:44
    Dank u wel. Zonder uw verdere inmenging zal de kans op succes ongetwijfeld significant toenemen. Jammer dat u zich zo aangesproken voelt door de laatste opmerking in mijn vorige bericht. Meer nog betreur ik dat u geen enkele zinvolle opmerking maakte over het feit waar het over gaat. Het betreft hier een serieuze zaak. Ik wens hier niet gekoeioneerd te worden. Ik hoop dat er iemand is die de inhoud van deze site screent en maatregelen neemt. Ik dacht op een serieus platform beland te zijn op het gebied van museale kunst. Krijg ik ineens te maken met een ordinaire... nou ja, vul zelf maar in. Zal best wel weer een denigrerende opmerking op volgen. Heb ik iets fout gedaan of zo? Tijd dat hier redactioneel ingegrepen wordt.
  • Re: Cornelis Kuipers

    18 november 2013 21:41
    Er is nieuws van het Kuipers-front. Gisteren (17 november 2013) zijn de waarden van de beide schilderijen opnieuw geschat. In dit geval door Geralda Simonis en een tweede taxateur. Zij waren het met elkaar eens dat de waarden tussen de € 7000,= en € 9000,= liggen. In ruim tien jaar tijd is de waarde dus duidelijk gestegen.
    Laurens Goossens van het Dordts Patriciershuis aan de Wolwevershaven in Dordrecht vertelt over Cornelis Kuipers op Youtube, en toont terloops ook de beide schilderijen, die tijdelijk in Dordrecht waren. [www.youtube.com] is de link.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.