Informatie gezocht

schilder: pja wagemans

Gepost door m van stiphout 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • schilder: pja wagemans

    27 november 2001 16:45
    L.s.,

    Van een oudtante heb ik een schilderij gekregen van p.j.a. wagemans onderwerp de gevangenpoort in Den Haag. Ik zou graag wat informatie over deze schilder ontvangen.
  • Re: schilder: pja wagemans

    02 december 2001 14:52
    Pieter Johannes Alexander Wagemans (1879 - 1955) was een Haagse veelschilder van stadgezichten (soms ook havens). Van oorsprong was het een huis- en decoratieschilder. Vroeger werd veel van zijn werk vervalst tot werk van J.C.K. Klinkenberg. (Een veel duurdere schilder.)
    Veel van zijn schilderijen zijn wat groter van formaat; zo'n 50 x 60/70. Soms ook wat kleiner.
    Het is zonder het doek gezien te hebben lastig iets te zeggen van de waarde.
    In 1998 is er bij Sotheby's in Amsterdam een schilderijtje (18x24, olie op paneel) met als afbeelding de Gevangenenpoort verkocht voor fl. 1.600 (excl. ongeveer 25% veilingkosten). Meestal kosten zijn doeken op de veiling -ook de grotere- ergens rond de fl. 1.500,=. In een kunsthandel betaalt u al snel tussen de 4 en de 8.000,=. U moet het werk dan ook verzekeren voor fl. 10.000,=.
  • Re: schilder: pja wagemans

    01 april 2002 20:13
    Ik kom toevallig op deze pagina terecht. Heb ook een schilderij van P.J.A. Wagemans. Maar ik vraag mij af wanneer een schilderij in de kunsthandel maximaal 4-8 duizend gulden kost, het verzekerd moet worden voor 10.000,00 gulden.
    Je hoeft toch niet meer te krijgen dan dat het schilderij waard is?
  • Re: schilder: pja wagemans

    08 september 2005 15:42
    De schilder P.J.A. Wagemans was mijn grootvader. Hij leefde van 1879-1955.
    Hij woonde en werkte in Den Haag. Pieter Scheen was destijds ook een afnemer van zijn schilderijen. Hij vervaardigde veel havengezichten, stadsgezichten o.a. Rotterdam, Amsterdam, Den Haag o.a. de Gevangenpoort. Tegenwoordig duiken er toch nog schilderijen van hem op bij veilinghuizen en kunsthandelaren. Als kind keek ik altijd naar zijn verrichtingen in zijn atelier. Helaas zijn er nog maar weing doeken in de familie overgebleven. Ik hoop u bij deze wat informatie te hebben gegeven. Met vriendelijke groet, J.A.Wagemans.
  • Re: schilder: pja wagemans

    19 september 2005 21:39
    Daar ik hier 4 schilderijen heb van PJA Wagemans, heb ik voor 'de gein' even op internet gekeken. Wat een verrassing toen ik deze site las. Zelf heb ik een stadgezicht van De Amsterdamse Bank (30x40), De Grote Markt in Haarlem (30x40), De Keizerstraat in Scheveningen (25x30) en een schilderij van een afbeelding in Delft of Leiden (25x30). Lijkt me leuk om te horen of er meer mensen zijn die schilderijen hebben van deze schilder. Ik heb overigens ook nog een schilderij hangen van ene Henri Pauwels. Wellicht dat iemand hier iets meer over weet? Ik hoor het graag!
  • Re: schilder: pja wagemans

    24 oktober 2005 21:44
    Ik heb een schilderij van P.J.A. Wagemans van de bloemenmarkt in Amsterdam met een mooie lijst erom. Deze heb ik gevonden toen ik de zolder ging opruimen en nu is mijn vraag of hij wat waard is. Ik kan foto's mailen op verzoek.
    Esther
  • Re: schilder: pja wagemans

    02 november 2005 21:33
    Hoi Esther,

    Wat leuk. Ik heb zojuist ook een stadsgezicht gekocht van Wagemans (via marktplaats). Het is een gezicht op de westerkerk.

    Ben benieuwd naar die van jou. Kun je mij een foto laten zien ?

    Groetjes, Hans
  • Re: schilder: pja wagemans

    23 november 2005 21:05
    ik heb ook een p.j.a.wagemans met schepen erop van 100bij40
    op een doek met een lijst erom heen waar kan ik hem laten taxeren in de buurt van rotterdam of verkopen
  • Re: schilder: pja wagemans

    23 november 2005 21:07
    esther schreef:

    > Ik heb een schilderij van P.J.A. Wagemans van de bloemenmarkt
    > in Amsterdam met een mooie lijst erom. Deze heb ik gevonden
    > toen ik de zolder ging opruimen en nu is mijn vraag of hij wat
    > waard is. Ik kan foto's mailen op verzoek.
    > Esther

  • Re: schilder: pja wagemans

    01 januari 2006 16:25
    Wij hebben al 30 jr een schilderij van de bloemsingel amsterdam, ben benieuwd naar jullie uitvoering. Ik kan fotos sturen, heb jij foto's,

    groetjes, gerardesther schreef:

    > Ik heb een schilderij van P.J.A. Wagemans van de bloemenmarkt
    > in Amsterdam met een mooie lijst erom. Deze heb ik gevonden
    > toen ik de zolder ging opruimen en nu is mijn vraag of hij wat
    > waard is. Ik kan foto's mailen op verzoek.
    > Esther

  • Re: schilder: pja wagemans

    12 januari 2007 10:36
    Ook ik heb een schilderij van p j a wagemans
    Nu lees ik dat in 1998 bij Sotheby s in Amsterdam er een geveild is voor fl 1600,

    Mijn schilderijtje is ook 18 bij 24 cm op paneel geschilderd met lijst. De voorstelling is de grote kerk van Dordrecht.

    Voor een leuk prijsje wil ik hem ook wel verkopen.
  • Re: schilder: pja wagemans

    11 oktober 2009 20:19
    J.A. Wagemans Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > De schilder P.J.A. Wagemans was mijn grootvader.
    > Hij leefde van 1879-1955.
    > Hij woonde en werkte in Den Haag. Pieter Scheen
    > was destijds ook een afnemer van zijn
    > schilderijen. Hij vervaardigde veel
    > havengezichten, stadsgezichten o.a. Rotterdam,
    > Amsterdam, Den Haag o.a. de Gevangenpoort.
    > Tegenwoordig duiken er toch nog schilderijen van
    > hem op bij veilinghuizen en kunsthandelaren. Als
    > kind keek ik altijd naar zijn verrichtingen in
    > zijn atelier. Helaas zijn er nog maar weing doeken
    > in de familie overgebleven. Ik hoop u bij deze wat
    > informatie te hebben gegeven. Met vriendelijke
    > groet, J.A.Wagemans.


  • Re: schilder: pja wagemans

    29 november 2009 18:56
    Hallo,

    Ik heb een mooi schilderijtje van PJA Wagemans voorstellende een havengezicht in Rotterdam.
    Het is 20 x 25 cm groot en is op een paneel geschilderd.
    Welke waarde mag ik daaraan toekennen en zijn er eventueel liefhebbers die hem graag van me willen overnemen?

    Foto sturen is altijd mogelijk


    Cityrun@wanadoo.nl
  • Re: schilder: pja wagemans

    16 oktober 2011 19:41
    Wij hebben ook een schilderij gekregen via een erfenis van een gracht met bloemenmarkt. Is dit Leiden of Amsterdam?
    Betty
  • Re: schilder: pja wagemansien?

    16 oktober 2011 19:46
    Dag Bert, heb ook een bloemenmarkt. Zullen we elkaar foto,'s laten zIen? Betty
  • Re: schilder: pja wagemans

    02 februari 2012 12:10
    Ik ben ook familie van deze schilder, hij was de broer van mijn opa, in onze familie zijn nog aardig wat schilderijen van hem, Ikzelf heb een winters bosgezicht (waarschijnlijk het Haagse Bos) een bloemstukje, een landschap met koeien en een klein zeegezicht met zeilboot, in de rest van mijn familie zijn ook nog aardig wat stukken van zijn hand aanwezig
  • Re: schilder: pja wagemans

    11 maart 2015 16:02
    Ik vond vandaag bij de kringloop dit zeezicht dat lijkt op het uwe. Het is vuil, op 1 plek slecht gerepareerd, maar heb het idee dat dit wel een echte Wagemans is. Weet iemand hier meer van?
  • Re: schilder: pja wagemans

    31 januari 2023 16:44
    Piet Wagemans was mijn oom. Wij hebben nog best wel veel schilderijen van hem.
    Van sommigen weten we niet waar ze zijn geschilderd. Iemand herkent deze plekken?

    Rob Blokpoel

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.