Informatie gezocht

P.J. Troelstra

Gepost door tonv 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • P.J. Troelstra

    19 november 2013 15:47
    Ik ben in het bezit van een schilderijtje gesigneerd P.J. Troelstra. Achterop het werk staat met een wat kinderlijk handschrift geschreven Jelle Troelstra, Leeuwarden. Is bekend of de bekende Pieter Jelles Troelstra ook geschilderd heeft?
  • Re: P.J. Troelstra

    20 november 2013 08:25
    Ik weet niet of het de politicus is maar dit weet ik wel.
    Troelstra Jelle P 1891-1979
    Vermeld in Mak van Waay, in Scheen en in Swillens en werk in de Rijkscollectie.
    Leerling van A F W E Schoonhoven van Beurden en raadgevingen van W G K Schuhmacher.
    Oorspronkelijk impressionist, later Bergense School.
    Portretten en Landschappen, ook in pastels en gouaches.
    Wordt in Scheen genoemd: “onvermoeibare werker van de kunstzinnige vorming”.
    Had in 1966 in Gouda een jubileum tentoonstelling (75 jaar)

    zijn werken liggen op veilingen tussen de 200 en 500 euro

    met vriendelijke groet,
    Rob Verhoef
  • Re: P.J. Troelstra

    20 november 2013 12:44
    Dit kon ik over hem vinden:

    Jelle Troelstra is de zoon van politicus Pieter Jelles Troelstra.

    Jelle is geboren in Leeuwarden op 17-01-1891 en overleden in Amersfoort 16-01-1979.

    Heeft achtereenvolgens gewerkt in Bergen (Noord-Holland), Blaricum, Kopenhagen, Laren (Noord-Holland), Leeuwarden, Zuid-Frankrijk (streek), Hilversum, Amsterdam en Amersfoort.

    Hij is leerling geweest van Willy van Schoonhoven van Beurden en Wim Schuhmacher.

    Zelf was hij leraar van Paul van Alff, Leendert Käss, Jan Marinus Letter, Mari Ros en Paul Schmidt.

    Hij is werkzaam geweest als aquarellist, graficus, politiek tekenaar, schilder, tekenaar, vervaardiger van gouaches.
    Hij had als onderwerp meestal figuurvoorstelling, landschap (als genre), portret, stillevens, vissersgenre en zelfportret.

    Lid van de volgende kunstverenigingen
    Maatschappij Rembrandt: Maatschappij voor Kunst en Kunstverlangenden 1944-1979,
    Vereniging van Beeldende Kunstenaars (Hilversum) omstreeks 1944,
    Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars BBK omstreeks 1945 als voorzitter,
    Nederlands Kunstenaars Genootschap omstreeks 1968 als 2de voorzitter,
    Amersfoortse Kunstenaars Genootschap De Ploegh omstreeks 1969,
    Kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken omstreeks 1969,
    Vereeniging Sint Lucas (Amsterdam) omstreeks 1969,
    Arti et Amicitiae (Arti, Amsterdam) 1969-1979.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/11/2013 14:32 door mp.kunst.
  • Re: P.J. Troelstra

    20 november 2013 14:33
    Hartelijk dank voor uw reactie. Maar de schilder Jelle Troelstra signeerde niet met P.J. Troelstra........
  • Re: P.J. Troelstra

    09 september 2017 17:31
    Het lijkt er op dat ik dat schilderijtje nu heb. Wat heb je uitgevonden over de maker?
  • Re: P.J. Troelstra

    09 september 2017 19:14
    Jelle Troelstra signeerde voluit Jelle Troelstra. En werd in 1891 als enige zoon van Pieter Jelles Troelstra (1860-1930) en de kinderboekenschrijfster Nienke van Hichtum geboren.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.