Informatie gezocht

kunstschilder Range

Gepost door karin herber 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • kunstschilder Range

    14 maart 2002 14:15
    Mijn vraag is of iemand een schilder genaamd Range, met een streepje op de e, kent.
    Wij hebben een schilderij van een heidelandschap, dat getekend is met deze naam.
    Het is vrij groot en volgens mijn man is het vast wel een bekende kunstnaar, maar ik kan er niets over vinden.
    Anderzs misschien tips, waar ik kan zoeken.
    bij voorbaat dank
  • Re: kunstschilder Range

    sam
    16 maart 2002 11:17
    Op 7-1-2002 heeft iemand dezelfde vraag hier gesteld. Toen werden de initialen W.J. erbij genoemd. Ik ken voorstellingen met fazanten en heuvellandschappen van hem. Hij staat niet in de kunsthistorische referentieliteratuur, wat globaal doorgaans met een lage waarde samengaat. Wie dan toch de identiteit van zo'n obscure schilder wil achterhalen, moet geografisch te werk gaan. De volkstelling van 1948 laat zien dat de naam Rangé toen volledig in en rond Arnhem geconcentreerd zat. Het huidige telefoonboek bevestigt dat beeld. Het antwoord zal dus uit Arnhem moeten komen. U zou naamgenoten een foto kunnen sturen en/of het Notarishuis (=veilinghuis) in de Bakkerstraat.
    sam
  • Re: kunstschilder Range

    23 september 2005 22:32
    Mijn opa en oma hebben vroeger een kunsthandel / lijstenmakerij in winterswijk gehad, waar ze enkele werken van deze kunstenaar hadden.
    Volgens mijn weten gaat het hier om een joodse Arnhemse kunstschilder.
    ikzelf heb nog drie werken van hem in mijn bezit waarvan er twee heel dik met het mes zijn opgebracht .
    Verder ben ik uiteraard ook erg benieuwd of er iemand hier meer van weet.
  • Re: kunstschilder Range

    07 april 2006 13:14
    Lambertus Rangé
    (kwartier no 26)


    geb op 25-04-1862 te Deventer,GE, RELI rooms katholiek, overl. op 18-11-1938 te Arnhem,GE, schilder
    Trouwt Sophia Duijm, tr. op 23-06-1886 te Arnhem,GE


    zoon Wilhelm Bernardus Rangé

    dochter Berdina Sophia Rangé

    zoon Bernardus Lambertus Rangé

    zoon Lambertus Martinus Rangé

    zoon Bernardus Lambertus Rangé

    zoon Lambertus Cornelis Rangé

    zoon Bernardus Lambertus Josephus Rangé

    zoon Johannes Martinus Rangé

    dochter Sophia Elisabeth Rangé

    dochter Maria Grada Francisca Rangé

    zoon Martinus Johannes Rangé

    zoon Hendrikus Gerardus Rangé

    zoon Lambertus Cornelis Rangé
  • Re: kunstschilder Range

    Anonieme bezoeker
    27 november 2006 13:07
    mijn moeder heeft een schilderij (huiskamer met rieten stoel) van w.(j?).range. mijn opa f.rikkerink uit lichtenvoorde heeft het in de oorlog geruild voor etenswaar.

    mijn moeder heeft ook nog een schilderij van (j) van oijen (koeien in weidegebied) en van (a) van gelst (vaas met bloemen).

    zijn deze werken bekend bij iemand?

    mvg
  • Re: kunstschilder Range

    21 mei 2009 23:04
    Hallo lezers van de kunstwerken van de kunstschilder Range, jammer genoeg, zal ik enige van U moeten teleurstellen i.v.m. hun kunstwerken onder Range met schuine streep op de e, mijn grootouders van moederskant hun achternaam was Range beiden inmiddels overleden lang geleden verkochten mijn grootvader en zijn broers later ook hun zoons schilderijen en vaak in dorpen, echter zij waren handelaren en geen kunstschilders zij zijn van Franse arme adel (hugenoten tijd)dus niet van joodse afkomst, de schilderijen werden vaak ik hun opdracht geschilderd door zogenoemde broodschilders en soms om indruk te maken door hun naam (handtekening) voorzien dus Range, er was een broodschilder waarvan ik me nog de naam herinner eene Enneking uit Arnhem.
    Hun verkoop techniek was echter zo goed dat er nu nog cq kunstwerken van Range zelf in Amerika zijn (niet slecht dus) voor een ieder die zo`n beroemd kunstwerk heeft als U het mooi vindt maakt het niet uit wie het heeft geschilderd in elk geval diegene die het ooit heeft gekocht heeft het zeker mooi gevonden en zo erg slecht waren de broodschilders nu ook weer niet, ik heb slechtere kunstwerken gezien en de waarde mijn opa zij altijd wat een gek er voor geeft.
    Kleindochter van M.Range
  • Re: kunstschilder Range

    03 augustus 2009 22:48
    Hallo,

    Ook ik ben in het bezit van een schilderij (bos in de herfst) van W.J. Range. Op de achterzijde van de doeklijst staat licht met potlood Beekhuizen geschreven. Als ik foto's bekijk van natuurpark beekhuizen lijkt het er wel op. Wie kan mij hier misschien iets meer over vertellen? Hoe oud zal het ongeveer zijn en is het geschilderd door die Joodse Arnhemse kunstenaar zoals hierboven omschreven? Hoe kan ik daar achter komen?

    alvast bedankt!
  • Re: kunstschilder Range

    30 november 2009 22:26
    sam Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Op 7-1-2002 heeft iemand dezelfde vraag hier
    > gesteld. Toen werden de initialen W.J. erbij
    > genoemd.

    Hallo,

    Waarschijnlijk heb ik toendertijd deze vraag al eens gesteld.

    Ik ben in het bezit van een schilderij gemaakt door ene W.L. Range.

    Het is een aanzicht van de binnendieze in 's Hertogenbosch.

    Ik zou ook van deze schilder wat meer willen weten.

    Met vriendelijke groet,

    Patrick Nieborg
  • Re: kunstschilder Range

    25 april 2014 03:18
    Hallo,

    mijn pleegvader was W.J.M. Enneking de kunstschilder en wij woonden in Arnhem.
    Ik weet nog goed dat er verschillende Range 's bij ons thuiskwamen om schilderijen van mijn vader te kopen.( Willem Range, Teun Range,Tinus Range )
    Hij signeerden die meestal met de naam van de koper, in dit geval Range. Maar ook kooplui zoals Selhorst en Massop kochten bij mijn vader.Dit was in de jaren 60 en 70
    Deze werken werden dan besteld door de kooplui, met de voorstellingen die ze graag wilden hebben zoals winterpartij, bloemen, heide landschap e.d.
    Ook werden deze werken verkocht aan de Amerikanen die in Duitsland gelegerd waren.
    Later is mijn vader zich gaan toeleggen op restaureren van oude schilderijen.
    Hopende U hiermede van dienst geweest te zijn.

    gr. Heinz Massop
  • Re: kunstschilder Range

    20 juli 2014 02:09
    W.J.M. Enneking (Willem) was een neef van mij.
    Hij was een zoon van de jongste broer, C. (Sjef) Enneking van mijn vader, F.H.M Enneking.Zijwoonden in Nijmegen en Arnhem. Mijn vader was kunstschilder, net als een paar andere broers, waaronder de vader van Willem. Later is mijn vader kunsthandelaar en restaurateur geworden van oude schilderijen. Na de oorlog is hij in Amsterdam gaan wonen en werken.
    Willem, zijn vader Sjef en enkele broers van Willem hebben veel schilderijen gemaakt in de jaren 60 en 70 voor de handel (broodschilders). Vaak in de toen geliefde en verkoopbare stijlen, zoals Apol, Leickert, Schelfhout etc.
    Vanaf de jaren 70 heeft Willem ook wel restauratiewerk verricht aan schilderijen, ook voor de kunsthandel (oa Waterman in A'dam). Voor de techniek van het restaureren vroeg hij regelmatig mijn vader om raad
    In Amerika leefden eind 19e eeuw vader en zoon Enneking, John Joseph (1841-1916). Deze schilder uit Boston wordt gerekend tot de eerste Amerikaanse impressionisten en wordt hoog ingeschat. Werk oa in het museum van Boston.

    Veel werk van welke hollandse Enneking dan ook, wordt foutief toegeschreven aan W.J.M. omdat hij de enige was die zich heeft laten inschrijven in de boeken van Scheen, wat meteen duidelijk maakt, hoe weinig zo'n naamsvermelding eigenlijk kan zeggen.
  • Re: kunstschilder Range

    21 augustus 2014 21:17
    Beste,

    Ik ben een kleinzoon van Fredericus Hermanus Marie Enneking en Wilhelmina Jonkers.
    Hij was een broer van Wim Enneking.
    Weet jij of hij nog leeft en hoe ik contact met hem kan zoeken.

    groet Jaimie Broekhuis
  • Re: kunstschilder Range

    25 augustus 2014 11:22
    Beste heer Broekhuis,

    Toen wij ons huis in Ulft kochten in 1963, hing er een schilderij van Enneking in de woonkamer, die de verkoper niet heeft meegenomen.
    Het is een bospartij met een beek. Op de achterkant zit een stikker met de naam A. Range, Kunsthandel, restauraties, kunstschilder,
    wonende aan de Beukenlaan 62 te Arnhem. In Zevenaar hangt bij een kennis een schilderij van Enneking, voorstellende een bos met paard
    en wagen met bomen er op. Toch leuk om zo iets te weten.
  • Re: kunstschilder Range

    28 september 2015 02:12
    Dit schilderij vond ik in een kringloop winkel
    Technisch zeer goed geschilderd.Het is gesigneerd Range met streepje op de e



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2015 00:43 door Goldpixel.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.