Informatie gezocht

Kent iemand deze schilder (Nienhius of Nienhuis)

Gepost door thebeijinger 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Kent iemand deze schilder (Nienhius of Nienhuis)

    27 mei 2014 17:45
    Hallo Forum,

    Ik ben een schilderij aan het schoonmaken en zou graag willen weten wie de schilder is. Aan de zijkant van het doek staat Nienhius en het is gesigneerd H.S.N Mei 1938.

    Groeten,

    Rens
  • Re: Kent iemand deze schilder (Nienhius of Nienhuis)

    27 mei 2014 23:12
    Dat Nienhius zal dan wel iemand anders op de zijkant gezet hebben. Die fout maak je niet als je zelf Nienhuis heet. Maar nou wordt wel mooi duidelijk wie de maker is: H.S. Nienhuis was Herman Nienhuis, de directeur-eigenaar van veilinghuis Mak van Waay. Hij had de Amsterdamse academie bezocht en schilderde tot in 1940 S.J. Mak van Waay hem vroeg in plaats van zijn zoon Anton assistent te worden. Nienhuis werd later eigenaar en bracht het bedrijf tot zo grote bloei dat Sotheby's het in 1974 van hem kocht. Omdat hij maar kort als kunstenaar actief was, heeft hij weinig werk nagelaten en zijn mij geen veilingprijzen bekend.
  • Re: Kent iemand deze schilder (Nienhius of Nienhuis)

    27 mei 2014 23:58
    Ik heb voor de S Sjouke gevonden dus het lijkt me idd dat net voordat hij in 1940 bij Mak ging werken hij dit geschilderd heeft. Hij was 28 jaar oud toen hij het schilderde. Het is vlot geschilderd en zodra gerestaureerd gaat 'ie weer aan de muur in Beijing waar we wonen. Hij is ver van huis.

    Harmannus Sjouke Nienhuis is geboren 4 juli 1910 in Geldrop, Noord-Brabant, Nederland, zoon van Willem Nienhuis en Swopkje Meijer. Hij is overleden. Herman was schoolmeester en later veilingmeester. Hij begon in 1940 als assistent-veilingmeester bij Mak van Waay. In 1945 kreeg hij alle aandelen van Siem Jacob Mak en Herman bracht onder zijn leiding het veilinghuis Mak van Waay tot grote bloei. Het veilinghuis was 1 van de grootste van Nederland. In 1975 verkocht Herman alle aandelen aan Sotheby's. Hij trouwde, 32 jaar oud, op 02-06-1943 met Derkje Johanna Sipman, 24 jaar oud. Zij is geboren op 23-06-1918 in Eindhoven, dochter van Michiel Sipman en Johanna Wilhelmina Gijsberta Wassink. Hij is overleden op 24 augustus 1998 in Vinkeveen, Utrecht, Nederland



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2014 00:07 door thebeijinger.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.