Informatie gezocht

Jan de Beyer Paul van Liender print, ets?

Gepost door Markies74 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Jan de Beyer Paul van Liender print, ets?

    16 juni 2014 15:07
    Beste,

    Vanmiddag heb ik dit leuke stadsgezicht gekocht.

    De afmetingen zijn : 19 bij 14 cm. (De afbeelding)

    Rechtsonder staat de naam Paul van Liender 1760 en links J.de Beyer.

    Zelf ben ik helemaal geen kenner en vandaar dat ik graag wat extra info zou willen hebben.

    Is het een print? Ets? Of iets anders.

    Wel is het papier voorzien van een watermerk.

    Ook zou ik graag willen weten of iemand een schatting kan geven van de waarde.

    Met vriendelijke groet,
  • Re: Jan de Beyer Paul van Liender print, ets?

    16 juni 2014 17:54
    Het is een ets uit het boek: "Nieuwe atlas, van de voornaamste gebouwen en gezigten der stad Amsterdam, met derzelver beknopte beschryvingen, 2 dln. Amsterdam: Daniel Jean Changuion en Petrus van Hengst, 1783.".


    De maker van de ets is prentmaker: Paul van Liender. (Utrecht 1731 - Utrecht 26-mei-1797). Hij gebruikte een tekening van Jan de Beijer (Aarau sep-1703 - Emmerik 15-feb-1780) als voorbeeld

    Ik kan niet zien of het een herdruk is maar voor een origineel is het papier wel erg wit . Ook zie ik geen vouw terwijl de ets 2x de afmeting van het boek had en dus was gevouwen maar zoals ik al zei is het moeilijk om de echtheid van de ets te beoordelen van een foto op internet.

    Hieronder staat een link naar het gehele boek en de prent is te vinden op pagina’s 136,137.
    [resources4.kb.nl]
  • Re: Jan de Beyer Paul van Liender print, ets?

    16 juni 2014 20:24
    Bedankt voor uw reactie,

    Ik denk zelf dat het dan een herdruk is.

    Heeft u enig idee waar ik de ets kan laten beoordelen.

    Heeft de ets dan evengoed nog waarde?
  • Re: Jan de Beyer Paul van Liender print, ets?

    18 juni 2014 09:30
    Nee, de waarde is nihil. MP.Kunst heeft gelijk: het papier is te wit. Bovendien zou zelfs een slechte, onscherpe afdruk van een echte kopergravure meer contrast vertonen en niet deze vloeiende grijzen die typisch een offset drukprocédé verraden.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.