Informatie gezocht

Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

Gepost door kirsten 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

    10 juli 2014 23:57
    Ik ben in het bezit van een oud vreemd schilderij. De afmetingen zijn 31 x 20.5 cm.
    De voorstelling zijn twee mannengezichten die elk een eigen achtergrondkleur hebben. Het lijkt alsof het twee verschillende schilderijen zijn maar wel op één doek geschilderd. Rechtsboven is het schilderij gesigneerd met initialen. Het is slecht te zien maar het lijkt op een hoofdletter G met daaroverheen in het midden een hoofdletter T dit op zijn kop staat. Aan de hoed van de man rechts zou het een Frans of Italiaans schilderij kunnen zijn. Maar dat is maar raden. Weet iemand in welke richting ik moet gaan zoeken?
  • Re: Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

    11 juli 2014 15:25
    Tsjonge, dat is een intrigerend schilderij. Ik lees in het monogram een J, een G en een L, dus JGL, JLG of GJL. Maar ik heb wat gegrasduind en verder kom ik even niet. Een foto van het hele ding zou nuttig zijn. En eentje van de achterkant.
  • Re: Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

    13 juli 2014 21:29
    Ik heb er voor de duidelijkheid nog wat foto's van bijgesloten. Nog één van de voorkant, de achterkant en van het raamwerk.
    Helaas krijg ik de initialen er niet duidelijker op dan dat ze op de andere foto's al staan.
    Het is duidelijk een oud schilderij. De rand van het doek en de gebruikte spijkers laten niet te raden over.
    Bovendien is het raamwerk op een mooie manier in elkaar gezet.
    Ik hoop dat iemand hier me wat verder op weg kan helpen.
  • Re: Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

    30 juli 2014 11:10
    Kirsten, ik zit erg met je schilderij in mijn maag. Dat boordje van de oude man doet Zuidduits aan, zijn kop daarentegen doet aan Vlaamse altaarstukken denken. Het hoofddeksel van de jongeman lijkt mij iets uit de 2e Wereldoorlog. Een puzzel. Ik raad je aan het op een internationaal forum te zetten:

    [forum.findartinfo.com]
  • Re: Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

    30 juli 2014 14:33
    Dank u voor de uitleg zover. Het is idd een vreemd ding. Het intrigeert me. Ik ga verder op zoek. Wie weet kan ik ooit nog eens het antwoord plaatsen.
    hartelijke groet, Kirsten
  • Re: Hoe kan ik het beste zoeken naar de oorsprong van dit schilderij

    07 februari 2015 12:40
    Toevallig kwam ik deze tegen zou het Otto Eerelman kunnen zijn?
    De O en E vertonen overeenkomsten

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.