Informatie gezocht

Schilderij H.W. Mesdag

Gepost door Mulder 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Schilderij H.W. Mesdag

    30 augustus 2014 14:18
    Goedemiddag,

    Afgelopen week heb ik een schilderij gekocht van een particulier. De verkoper had het schilderij van zijn vader geërfd, die het schilderij in het verleden op een veiling had gekocht. Meer informatie kon de verkoper mij niet verschaffen. Het is in mijn ogen een mooi schilderij. Het bijzondere is dat het gesigneerd is met H.W. Mesdag rechtsonder. Nu lijkt mij de kans klein dat het een authentiek werk van Mesdag is maar ik ben toch benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik heb enkele foto’s toegevoegd om een beeld te kunnen vormen.

    Ik verneem graag jullie bevindingen.

    Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

    Mulder
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    30 augustus 2014 22:31
    Hallo Mulder

    Ik denk dat het geen orgineel is helaas.
    Ik vind hem te simpel als ik werken van hem vergelijk op google.
    Daarnaast is de signatuur naar mijn idee niet dezelfde als de echte.
    Zeker de H en de M zit naar mijn idee verschil in.
    Maar toch mooi werkje en heeft zeker een bepaalde waarde maar gering.
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    03 mei 2015 13:59
    In aanvulling op mijn vorige post van enkele maanden geleden heb ik afgelopen week opnieuw een werk in bezit gekregen wat wederom is gesigneerd met H.W. Mesdag. Dit aquarel i.c.m. gouacheverf ziet er zeer fraai uit naar mijn mening. Het blijft echter de vraag: Zou dit een authentiek werk van Mesdag kunnen zijn?
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    03 mei 2015 14:04
    De lijst toegevoegd. Afmeting van het aquarel is overigens ca. 37x53 cm (dat is dus exclusief lijst). Let op handgeschreven naam aan binnenzijde. Is voor mij moeilijk om exact te ontcijferen wat er staat. Suggesties?



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/05/2015 14:07 door Mulder.
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    03 mei 2015 15:56
    Enkelen zullen deze gouache op Marktplaats voorbij hebben zien komen. Er werd een fikse prijs geboden zoals maar zelden voor een werk op papier zonder provenance of andere garanties. Mij was hij te fris voor een ding dat minstens honderd jaar oud moet zijn, met name het wit. De signatuur is in elk geval niet verkeerd en een pre is dat Mesdag op dit exacte formaat van 37x53 meer gewerkt heeft (Sotheby's A'dam 21 okt 2003 lot 228).

    Maar er is heel simpel achter te komen of hij echt is. Het Mesdagmuseum houdt spreekuren. Soms in samenwerking met veilinghuis AAG. Ik zou er gewoon naartoe stappen of een afspraak maken. Dat vinden zulke museummensen leuk. Hier op MS kunnen we het papier niet voelen/ruiken, de kleuren kunnen te fel gefotografeerd worden etc. En bovendien is hier niemand een echte Mesdag-expert. Denk ik.
    De naam op de lijst lees ik als Stendal, maar die komt als familienaam niet voor in NL. Wel Hendal. Die naam kan op van alles slaan: een eigenaar, een schilder, een lijstenmaker.
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    03 mei 2015 16:33
    Het schilderij heb ik inderdaad aangekocht van een verkoper op Marktplaats. In de eerste plaats heb ik het gekocht omdat het (in het echt) een zeer fraai werk is wat nog in zeer goede conditie verkeert. En natuurlijk omdat het "risico" er is dat het al dan niet een echte Mesdag is. Daarnaast vind ik het persoonlijk leuk om o.a. via een forum als dit van gedachten te wisselen. Daar komen soms verrassende inzichten naar voren! Het is wellicht inderdaad de moeite waard om eens met het schilderij naar het Mesdagmuseum te gaan.

    Aanvullende suggesties zijn uiteraard welkom.
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    03 mei 2015 20:30
    via een forum als dit van gedachten te wisselen

    Natuurlijk we leren er alle van.
    Mijn visie is..let op de H en W en de es als een U geschreven.
    Ook punten zitten niet in handtekening en de g wordt verlengd met een streep.
    Maar succes met het onderzoek
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    04 mei 2015 11:18
    Bedankt voor de bijdragen tot dusver. Nog even een aanvulling:

    Op internet kwam ik een houtskooltekening tegen. Deze heeft als titel "Heimkehr vom Heringsfang". Als onderschrift staat in het Duits: Naar een schilderij van H.W. Mesdag. Je kunt duidelijk zien dat de houtskooltekening en het schilderij wat ik in bezit heb sterke overeenkomsten vertonen (zie bijgevoegde foto). Weet iemand of dit originele schilderij van Mesdag terug te vinden is in bepaalde literatuur bijvoorbeeld? Als dit namelijk het geval is dan kan redelijk stellig worden uitgesloten dat mijn schilderij echt is.
  • Re: Schilderij H.W. Mesdag

    04 mei 2015 14:17
    Het is geen houtskooltekening maar een houtgravure, waar dus talloze van afgedrukt zijn. Helaas is de tekst onleesbaar, daar staat vast waar het doek zich bevindt. Op ebay UK staat een andere versie, als illustratie van The Graphic 1893, daar heet hij "Evening".

    Maar de conclusie dat echtheid dan uit te sluiten is, zou ik niet trekken. Mesdag heeft, net als heel veel goede schilders, succesvolle motieven zelf gerepliceerd. Bovendien kan het een voorstudie zijn.

    Dat de voorstelling nu in elk geval een compositie van Mesdag is heeft ook een voordeel: het betreft dus geen opgewaardeerde Munthe of andere kleine meester. Van hun aquarellen werden vaak onderaan randen met signatuur afgeknipt, waarna er Mesdag op kwam te staan.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.