Informatie gezocht

Albert Van Elsen

Gepost door liod 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Albert Van Elsen

    08 oktober 2015 11:30
    Hallo.

    Ik heb een groot schilderij van Albert Van Elsen (zo lees ik het) in mijn trappengat, maat doek 150 cm X 100 cm.

    Kan iemand mij iets meer vertellen over deze schilder, en heeft de schilderij een waarde?
  • Re: Albert Van Elsen

    08 oktober 2015 14:42
    De naam is Alfred ELSEN (1850-1914), een Antwerpenaar die veelal in en rond Kalmthout schilderde. [www.wikiwand.com]

    Zijn werk wordt doorgaans voor een paar honderd euro in Antwerpen geveild, bij Campo, Bernaerts etc. Maar er blijft tegenwoordig veel onverkocht en deze Egyptische voorstelling is wel heel ongewoon voor hem. Maar je kunt de foto naar de veilinghuizen mailen en kijken wat ze terugschrijven.
  • Re: Albert Van Elsen

    08 oktober 2015 15:17
    Wet U zeker dat deze van Alfred Elsen is? Zo als u noemde, Egyptische voorstelling is heel ongewoon, een volgens mij ook de maat, 1.5 meter x 1 meter (150 cm x 100 cm doek) , dus met de frame, 175 x 120.

    Op de doek staat er 1913, dus een jaar voor Alfred Elsen's dood, nu kon ik geen info vinden over hoe hij was op zijn lastte dagen...

    De "oorspronkelijke " eigenaar kwam uit Middelburg in Zeeland, ging trouwen met een Belgische officier, en ging verhuizen naar Antwerpen.
    Daar ging ze werken voor EF (EU). Na haar dood was er veel schilderijen in haar "vakantiehuis" in Middelburg (haar ouderlijke huis).

    Haar zonen ging haar ouderlijke huis aan "de huiskeeper" geven, omdat zij op het huis had opgepast en klaar gemaakt voor haar moeder op vakantie naar Middelburg ging.

    En van "haar" krijg ik er twee, waar deze die ene is.

    Hier past natuurlijk Antwerpen goed in, maar ja, de Van in het naam,,, kan het zijn dat er iemand in Zeeland met een zo en naam heeft deze gemaakt, of is het de belger?
  • Re: Albert Van Elsen

    08 oktober 2015 17:21
    Nee, ik ben hier niet zeker van. De verschillen zijn inderdaad heel groot. Wel zeker ben ik van de naam: Alfred Van Elsen. Maar er komt slechts één Elsen met die voornaam in de veilingsites en databases voor. Dat "Van" lijkt ons een vreemde toevoeging, maar omdat Elsen(e) een plaats is was dat in Belgie vroeger niet ongewoon. Met een hoofdletter geschreven "Van" en "De" is de Belgische schrijfwijze in niet-adellijke namen. Er hebben volgens Google wel mannen met die naam voluit bestaan. En ik moet zeggen: de zwierige signatuur is niet die van een professioneel kunstschilder. Blijft over het toch verdraaid goed geschilderde Egyptische landschap... Misschien weten de Belgische veilinghuizen iets.



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2015 17:23 door Hart.
  • Re: Albert Van Elsen

    08 oktober 2015 17:45
    Deze signatuur komt van een van Elsens werk, dan op waterbasis,, maar ik vind wel de E, de S en de N heel gelijk.

    "Van" kijk of het ook lou og Iou of weet veel, kan zijn.



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2015 17:56 door liod.
  • Re: Albert Van Elsen

    10 oktober 2015 08:55
    Heb foto's gestuurd naar een paar nederlandse veilinghuizen, met verschillende resultaat.

    De ene kende de schilder niet, en schatten de waarde op een paar honderden euros.

    De tweede zij dat het inderdaad en schilderij van Alfred Elsen was, een dat het niet eenvoudig is om prijs te vaststellen omdat er heel weinig schilderijen van hem wordt verkort. De historie wijst dat "voor de crises" werd er een paar kleine schilderijen verkort voor ongeveer 500 euro, maar dat er ook een was verkort voor 3200 in 2004.
    Hij schatte daardoor de waarde op 1000 euro.

    De derde en laatste had een heel andere waardering, ook deze zei dat het een werk was van Alfred Elsen, een omdat het over een "aparte schilderij" die buiten Elsen's normale stijl was, en omdat hij zijn de schilderij met zijn volledige naam heeft gesigneerd, de waarde te schatten tussen 4000-6500 euro.

    Is het slim om Belgische veilingshuizen te vragen, en als zo is, aan welke?
  • Re: Albert Van Elsen

    10 oktober 2015 13:42
    Bernaerts heeft de meeste kennis in huis, Campo is het sjiekste en Amberes is een gewoon een leuk veilinghuis. Dat voor zover het Antwerpen betreft.
  • Re: Albert Van Elsen

    10 oktober 2015 13:51
    Ja, Belgen aanschrijven is veel slimmer. Bernaerts heeft de meeste kennis in huis, Campo is het sjiekste en Amberes is een gewoon een leuk veilinghuis. Dat voor zover het Antwerpen betreft. Ik zou ze alle drie hetzelfde mailtje sturen. You never know how a cow catches a hare.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.