Informatie gezocht

schilderij van oude vrouw zonder signatuur

Gepost door heerbommel 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    06 februari 2016 13:41
    Beste lezers,

    Ik heb dit schilderij geërfd. Het is denk ik ooit aangekocht. Er staat een soort veilingnummer op de achterkant van de lijst

    Er is geen signatuur te ontdekken. De afmetingen zijn 35 x 45 centimeter.
    Olieverf op canvas, op meerdere plaatsen craquelé.

    Ik ben benieuwd wanneer en door wie het geschilderd kan zijn. Wie heeft enig idee?
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    07 februari 2016 08:58
    Olieverf op canvas? Het is toch een kartonnetje op een doek geplakt? Wie weet zit er nog wel een schilderij onder het karton...

    Het lijkt me een Duits portret, qua kleding, qua verfkleuren, qua kop, en vooral qua spieraam.
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    08 februari 2016 20:27
    ( zie reactie) Het is zeker niet een opgeplakt stuk papier, de penseelvoering is goed te zien. Het is wel erg dik opgebracht. De verf ligt er inderdaad bijna als een plaat op. Er is sprake van craquelé op meerdere plaatsen. Er is op een enkel plekje ook een stukje verf afgebarsten en dan zie je het canvas
    Ik heb nooit de gelegenheid gehad om een schilderij los van de lijst zo goed te bekijken. Is deze dikte van de verflaag dan extreem?
    Hierbij twee detailopnames
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    08 februari 2016 23:02
    Kijk dan naar de foto van de zijkant. Die verflaag kan toch niet boven het doek zweven?? Ik heb het niet over een stuk papier maar over een kartonnetje, waar het portret op geschilderd is. Bovendien vertoont het verfoppervlak nergens het patroon van het doek. Dus staat het doek los van de voorstelling. Karton duidt al snel op Duits werk, omdat men in het arme Duitsland veel meer op karton schilderde dan in het rijke Holland.
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    09 februari 2016 00:41
    Lijkt mij er duidelijk hart.....Wie weet wat er op het doek onder het portret staat?
    Ik zou proberen het los te halen.....
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    17 februari 2016 21:26
    Mmm, ga inderdaad twijfelen.
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    20 februari 2016 15:41
    Wanneer ben je daar klaar mee? :) Volgende maand?
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    20 februari 2016 23:23
    hahaha twijfel aan de kennis van Hart ? echt niet die weet waar hij het over heeft neem dat maar van mij aan.......
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    21 februari 2016 22:53
    Ok, olieverf op karton.
    Betekent dat hetzelfde als waardeloos?
    Ik vind het gezicht namelijk wél goed geschilderd. Het omslagkleed vind ik minder sterk, leeft niet echt.

    Het soort spieraam duidt wel op een mogelijk ouder schilderij onder het karton? Welke leeftijdsindicatie kun je dan op grond spieraam doen? Tenslotte: het karton voorzichtig van het doek loshalen. Iemand tips hoe je dit kunt doen zodat het karton intact blijft en de oorspronkelijke schildering niet aan het karton blijft hangen?
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    22 februari 2016 01:46
    Uiteraard betekend dit niet "waardeloos" en is het gezicht inderdaad goed geschilderd.
    de rest is een beetje simpel gedaan. Het is ook lastig een waarde hier aan te geven als er geen naam op staat.
    Voor mensen die portretten mooi vinden kan het best iets opleveren.......

    Spieraam schat ik rond 1900-1910 dus naar mijn idee best oudje.
    Wel erg nieuwsgierig wat er onder zit...misschien staat daar een naam?

    Misschien contact zoeken restaurateur wie weet heeft hij tips...

    succes
  • Re: schilderij van oude vrouw zonder signatuur

    22 februari 2016 14:56
    Kijk dan naar de foto van de zijkant. Die verflaag kan toch niet boven het doek zweven?? citaat Hart.

    Doek cq jutte is geheel blanco vernis is niet op dit doek gekomen ..dus karton op drager geplakt.
    Achterkant doek geeft geen doorslag van verf of vernis.
    Voorstelling vertoont omvouw sporen dus in lijst geperst.
    Spieraam vertoond heel veel sporen van spijkers zie afdrukken dus meerdere malen gebruikt.
    Vermoedde is dat er niets onder zit maar sterke lamp (pas op voor verbranden)geeft uitsluitsel.
    Beste is om een LED lamp te gebruiken
    Bij het beschijnen van voorkant wordt er een groene waas gezien ??
    Met de vinger voelend over het oppervlak ...is dit glad ??
    Kwast was in ieder geval niet van grote komaf ...residu is nog aanwezig...
    Mooi he die reacties..
    veel succes

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.