Informatie gezocht

Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

Gepost door Alvy 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

    03 april 2016 00:34
    Goedenavond,

    Ik heb sinds lange tijd een schilderijtje in mijn bezit, waarvan ik mij afvraag van wie het is. Zie bijlagen. Het heeft namelijk geen signatuur.
    Afmetingen zonder lijst ± 23 x 26 cm. Heeft enige beschadigingen en is al eens gemaakt, niet door mij trouwens, ik heb het in deze staat gekocht, ruim 20 jaar geleden. Vond het destijds een gezellig aandoende afbeelding, nog steeds trouwens, maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.
    Olieverf op doek, voor zover ik het kan beoordelen. Het hout van de lijst lijkt mij oud toe, de voorkant is denk ik van gips? Afmetingen met lijst zijn 36 x 39 cm.

    Ik zou het erg waarderen als iemand mij wat meer zou kunnen vertellen over dit tafereeltje, misschien welke richting ik het moet zoeken qua herkomst of iets over de vermoedelijke periode. Ik kan er zelf namelijk niks over achterhalen. Alvast bedankt!

    Alvy
  • Re: Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

    03 april 2016 13:54
    Het lijkt mij een voorstelling van Lammert Leire VAN DER TONGE (1871-1937). Ik zeg voorzichtig "voorstelling", want ongesigneerd werk ken ik niet van hem en hij is best veel gekopieerd. Als ik er naast zit, is het in elk geval een werkje van de Larense School.

    [rkd.nl]
  • Re: Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

    03 april 2016 19:59
    Goedenavond Hart,

    Bedankt voor uw antwoord, ik ben er erg blij mee! Nu weet ik eindelijk een beetje welke richting ik het moet zoeken. Het zou kunnen zijn dat er nog ergens een handtekening staat, maar ik durfde hem nauwelijks uit de lijst te halen. Misschien zal ik hem voorzichtig nog eens bekijken. In elk geval ben ik al tevreden met de wetenschap welke oorsprong het heeft. Heel veel dank voor het delen van uw expertise!

    Alvy
  • Re: Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

    04 april 2016 13:38
    Als Hilversum voor u bereikbaar is, kunt u het eens bij veilinghuis Van Spengen laten beoordelen. Dat is een betrouwbaar adres waar men ook zonder verplichting en gratis kan laten taxeren wat u er op een veiling voor kunt verwachten. Mogen wij weten wat u er voor betaald hebt?
  • Re: Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

    05 april 2016 17:06
    Hilversum is even rijden, maar daar moet ik wel een keer een dag voor vrij kunnen maken. Ik zal zien of ik contact met hen op kan nemen. Ik heb er destijds, als ik het me goed herinner, want dat is al lang geleden, rond de 75 gulden voor betaald. Hebt u enige indicatie wat een dergelijk schilderijtje waard zou kunnen zijn, een ruime marge genomen? Want ik neem aan dat als er een handtekening op zou staan en de maker daardoor goed traceerbaar is, het meer waard zal zijn dan dat het werkje behoort tot ´de school van´. Ik ben benieuwd en zal u op de hoogte houden wat er uit komt bij Van Spengen.
  • Re: Van wie zou dit schilderij kunnen zijn?

    05 april 2016 18:52
    Waardebepaling wordt een hele verhandeling wegens de variabelen, maar voor een echte VdTonge krijgt u wel een veelvoud van de aankoopprijs.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.