Informatie gezocht

Portret door John Janssens 1915

Gepost door Thoos 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Portret door John Janssens 1915

    18 april 2016 23:38
    Vanuit een erfenis gekregen dit portret van een joods jongentje gemaakt door John Janssens in 1915.
    Op google heb ik een ansichtkaart gevonden geschreven door J Janssens.
    Ondertekening op e kaart en de signatuur op het portret komen voor mijn gevoel overeen. Achtergrond van J. Janssens en de familie van dit jongentje kunnen overeen komen. Ouders van dit jongentje hebben in een detacheringskamp gezeten, zijn na de 1ste wereld oorlog naar Amsterdam vertrokken. Begin van de 2de wereld oorlog is dit jongentje bij een razzia in Amsterdam opgepakt en gedeporteerd naar Bergen Belsen waar hij een dag na aankomst is omgebracht.

    Is dit idd een portret gemaakt door de J Janssens die in een detacheringskamp in België gezeten heeft?
    Wat voor soort portret is dit? (hoe is het gemaakt?)
    Heeft dit portret enige (historische) waarde of is het alleen van waarde voor nabestaanden.
  • Re: Portret door John Janssens 1915

    19 april 2016 06:45
    John janssens heeft in zijn leven blijkbaar veel kunst gemaakt die oa op blikkendozen zijn afgebeeld. Ik kwam op internet blikkendozen tegen die exact dezelfde signatuur hebben als op uw kunstwerk maar gedateerd zijn op 1948/1949. Dat zou er op kunnen duiden dat deze John Janssens helaas niet dezelfde is als de J Janssens die u zoekt.

    [www.2dehands.be]

    [www.bunzlaublauw.nl]



    De John Janssens van uw werk was een illustrator van oa blikkendozen, kaarten en boeken.
    [www.imagesmusicales.be]
  • Re: Portret door John Janssens 1915

    19 april 2016 08:46
    In Bergen Belsen werd niemand een dag na aankomst omgebracht. Er werd überhaupt niemand omgebracht. Als men er stierf, dan langzaam door tyfus. En er gingen pas na midden '44 Nederlandse transporten heen. Dus wie het jongetje ook is, het verhaal klopt niet.
  • Re: Portret door John Janssens 1915

    19 april 2016 10:02
    In het Anne Frankhuis heb ik, aan de hand van naam en geboortedatum, op kunnen zoeken dat deze persoon een dag na zijn aankomst in het concentratiekamp overleden is. Ik heb me in wrs in het kamp vergist. Excuus
  • Re: Portret door John Janssens 1915

    19 april 2016 10:17
    Dan kunt u hem beter hier zoeken, daar vindt u bovendien alles wat over hem bekend is:

    [www.joodsmonument.nl]

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.