Informatie gezocht

Is dit een Emanuel Samson Beever ?

Gepost door sjeedie 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    21 april 2016 18:38
    Dit schilderij + lijst is in gekocht op een veiling omstreeks 1940/1945 in Utrecht( geen signatuur).

    Volgens degene die ik het heb laten restaureren zou het een : Emanuel Samson Beever kunnen zijn .
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    22 april 2016 09:05
    Ja, daar lijkt het op. Maar aan de lijst te zien is het een vrij groot ding. Van Beever maakte vrijwel alleen klein werk. En de hele Larense School schilderde ongeveer zo. Je kunt er hoogstens mee naar een veilinghuis dat dan misschien "toegeschreven aan Van Beever" in de catalogus zet.
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    22 april 2016 10:41
    Bedankt voor u reactie, ja het doek is 48x58 cm.
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    22 april 2016 10:49
    De grootste die op artprice staat is 54x45cm, cow in a stable, geveild bij Christie's Amsterdam 08 Feb 1994. Dat maakt Van Beever als maker wel onwaarschijnlijk.
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    23 april 2016 08:29
    Nog maals bedankt voor het meezoeken, ik heb het gekregen toen het door verhuizen vanaf het midden tot aan de hoeken gescheurd was en het bijna werd weg gegooid.
    Het hing bij mijn schoonouders aan de schoorsteen schouw en ik heb het altijd mooi gevonden.
    Ik woon zelf in de stal van een oude boerderij en ben blij dat ik het heb laten op knappen, ik geniet er van.
    Ik zou graag wat meer willen weten over de schilder het is niet de bedoeling het te verkopen.
    Hij is gerestaureerd 10 jaar geleden door Arie Brinkman in Giessenburg, die ook schilderijen van Willem Maris heeft op geknapt. (ik heb zo'n 25 jaar geleden schilderles gehad bij hem)en hij dacht toendertijd dat het een van Beeveren zou kunnen zijn.

    Toevallig las ik dat Tussen kunst en Kitch in oktober in Gorinchem komt (in mijn buurt), misschien dat ik daar naartoe ga om misschien meer te weten te komen.
    Is dat aan te raden denkt u?



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2016 08:36 door sjeedie.
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    23 april 2016 18:55
    Ha, dat is een penibele vraag :) Je hebt aan de "Karel Appel sculptuur" blunder kunnen zien dat er weinig echte kennis bij de K&K-experts voor de 19e en 20ste eeuw zit. Die moeten alles eerst in de handboeken opzoeken, leren dat stukje uit hun hoofd en zeggen het op. Het zijn handelaars en een handelaar is zelden een echte expert. Hij moet teveel tijd aan zijn winkeltje en zijn klanten besteden.

    De vraag is meer: wat schiet je ermee op als een kunstbobo roept dat je schilderij een Van Beeveren is? Zolang het er niet onder staat, is die uitspraak zonder gevolg. Alleen in het geval van 17e eeuwers is de mening van experts van invloed op de waarde.
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    23 april 2016 21:19
    Tja wat u zegt :) ik zou er ook niet echt vertrouwen in hebben gehad, en ik moet er niet aan denken (als ze het al dachten weten) met een Nelleke van der Krogt en haar leuke grappige opmerkingen aan tafel te zitten of zo.

    En ik heb al langer zo nu en dan op van Beeveren gegoogeld en in de bib gezocht in de loop der jaren en vond de museumserver via een ander schilderijtje waar iemand anders hier een vraag over had (nogal schreeuwend :) ) en ben al dankbaar en vind het leuk hoe er hier gereageerd wordt op mijn vraag.
    Dus toch maar niet gaan.

    Ik ben bang dat ik er niet achter ga komen, wat ik jammer vind, het is altijd leuk om wat meer over de geschiedenis en maker te weten.
    Nogmaals bedankt voor het mee zoeken en denken!

    groet Joke
  • Re: Is dit een Emanuel Samson Beever ?

    25 december 2017 22:07
    Ik heb een Beever can olieverf met het formaat 48 bij 60, dus qua formaat zou het toch mogelijk zijn. Staat op internet bij afbeeldingen van vendu veiling Arnhem.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.