Informatie gezocht

Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

Gepost door lichtendonk 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    17 juni 2016 15:46
    Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem.
    Wat is dit schilderij ongeveer waard?
    Wanneer is het gemaakt?
    En wat informatie over de schilder.
  • Re: Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    18 juni 2016 00:39
    Hem, Pieter van der , schilder en tekenaar (Wirdum (F.) 9-9- 1885 - 's-Gravenhage 24-4- 1961).
    Van 1905 tot 1907 deed hij de dagopleiding aan de Rijksacademie, waar hij onder meer les kreeg van de schilder N. van der Waay en de graficus P. Dupont.
    Piet van der Hem woonde en werkte in Amsterdam en behoorde rond 1915 tot de groep 'modernen' waartoe ook Gestel en Sluijters worden gerekend. Zijn onderwerpen vond hij vooral in het mondaine uitgaansleven en hij reisde veel. In Parijs, Rome, Madrid en Moskou schilderde hij het leven op straat en in de cabarets, danspaleizen en music-halls. Tijdens een verblijf in Volendam en Edam van 1917 tot 1919 werd hij geïnspireerd door het strand- en vissersleven en door het leven van mondaine toeristen die deze vissersplaatsen bezochten. Naast schilder was hij ook als illustrator en als politiek tekenaar werkzaam voor De Haagsche Post en De Haagsche Courant. Vele belangrijke musea in Nederland bezitten werk van zijn hand.

    Ik zou zeggen gebruik eens GOOGLE is zat te vinden betreffende deze schilder....
  • Re: Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    18 juni 2016 09:38
    Vervalsing. Zonder waarde.
  • Re: Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    18 juni 2016 10:10
    Hoe weet u dit zo zeker?
  • Re: Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    22 juni 2016 15:26
    Na onderzoek blijkt het inderdaad niet echt te zijn. Bedankt voor het meedenken
  • Re: Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    23 juni 2016 23:31
    Ok waar moeten we opletten bij dit soort werken??
  • Re: Ik ben op zoek naar informatie over dit schilderij van Piet van der Hem

    24 juni 2016 09:24
    Belangrijkste methode: vergelijken met het oeuvre van de schilder. Op het web staan talloze foto's van zijn werk. Kijk gewoon intuitief of het schilderij daar tussen past. Dan valt in dit geval het saaie contrast op, een brij zonder enig accent. Van der Hem is altijd heel bont en expressief en het pak van een torero zou hij laten knallen van kleurigheid. Dan valt ook de stuntelig afgebeelde stier op, Van der Hem kon als geen ander het fysiek van mens en dier raak neerzetten. En hier moest een kind geweldig lachen om dat bespottelijke oog van de stier.... :)

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.