Informatie gezocht

Schilderijen vrijmetselarij

Gepost door Dekkero 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Schilderijen vrijmetselarij

    28 maart 2017 19:25
    Wie o wie weet wie de schilder zou kunnen zijn van deze2 doeken. We hebben ze laten restaureren maar er is geen signatuur te ontdekken. Vermoedelijk zijn ze van rond 1900 en hebben ze een link met de vrijmetselarij. Ze zijn groot, ongeveer 2 meter hoog en 1 meter breed.
    Alvast hartelijk dank!

    Mvg,
    O.Deker
    Bericht wijzigen Reageren Reageren met quote Bericht rapporteren TweetDeel op Facebook
  • Re: Schilderijen vrijmetselarij

    29 maart 2017 11:44
    Ik antwoord maar op je eerdere postings. Die laten ook maar één van de twee in zijn geheel zien.

    Lijkt me geen Nederlands schilderij. Qua toets (wel heel kundig geschilderd), maar vooral vanwege die zware symboliek. Die hoort weliswaar bij de vrijmetselarij überhaupt, maar onze maçonnieke kunstenaars legden die er niet zo dik op. En schilderden niet zo pompeus. Het is ook een joekel van een doek.
    Dat malle strikje waar de attributen aan hangen is typisch Frans. Die zie je ook op Franse fotolijstjes. Ook hangen passer en winkelhaak nogal vrijmoedig in de driehoek. Een Nederlandse of Engelse vrijmetselaar springt niet zo decoratief frivool met de vereerde symbolen om, de Franse Vrijmetselarij (die van haar leden geen geloof in een god eist) wel: [1.bp.blogspot.com]

    Een vrouw met een boek kan iconografisch meerdere heiligen uitbeelden. Maar die Franse invloed en andere factoren wijzen voorlopig op St.Gudula, de patrones van Brussel. Misschien heeft het schilderij daar een logetempel versierd. Ook kleur, formaat en opvatting doen een Belgische schilder vermoeden. Daar zou je zoektocht heen moeten leiden.
  • Re: Schilderijen vrijmetselarij

    04 april 2017 19:29
    Beste Hart,
    Ik moestinderdaad mijn weg op het forum nog vinden, maar hartelijk dank voor uw reactie. Weer een stapje verder. Ik ga uw ingeslagen weg eens verder uitzoeken. Mocht ik erachter komen dan zal ik u daarover berichten. En meer tips zijn altijd welkom. Ik heb een extra foto gemaakt, misschien dat er daardoor nog wat meer duidelijk wordt!
    MBG,
    O. Dekker



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2017 20:26 door Dekkero.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.