Ik antwoord maar op je eerdere postings. Die laten ook maar één van de twee in zijn geheel zien.
Lijkt me geen Nederlands schilderij. Qua toets (wel heel kundig geschilderd), maar vooral vanwege die zware symboliek. Die hoort weliswaar bij de vrijmetselarij überhaupt, maar onze maçonnieke kunstenaars legden die er niet zo dik op. En schilderden niet zo pompeus. Het is ook een joekel van een doek.
Dat malle strikje waar de attributen aan hangen is typisch Frans. Die zie je ook op Franse fotolijstjes. Ook hangen passer en winkelhaak nogal vrijmoedig in de driehoek. Een Nederlandse of Engelse vrijmetselaar springt niet zo decoratief frivool met de vereerde symbolen om, de Franse Vrijmetselarij (die van haar leden geen geloof in een god eist) wel: [
1.bp.blogspot.com]
Een vrouw met een boek kan iconografisch meerdere heiligen uitbeelden. Maar die Franse invloed en andere factoren wijzen voorlopig op St.Gudula, de patrones van Brussel. Misschien heeft het schilderij daar een logetempel versierd. Ook kleur, formaat en opvatting doen een Belgische schilder vermoeden. Daar zou je zoektocht heen moeten leiden.