Informatie gezocht

Wie kent de schilder van dit schilderij en de waarde

Gepost door janart 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Wie kent de schilder van dit schilderij en de waarde

    20 april 2017 11:13
    Wie kent de schilder van dit schilderij en de waarde?
    Stilleven met de Oude kruik glas en fruit met mes.
    Afmeting van het houten paneel 50x40 cm. '
    De handtekening linkersonder A Verhulst .
    Alvast bedankt voor uw reactie.
  • Re: Wie kent de schilder van dit schilderij en de waarde

    20 april 2017 18:07
    Sorry Janart, ik kan Verhaaren en Verhulst niet in de databanken vinden. Dat verbaast me enerzijds omdat het geen grote vernieuwers maar toch best knappe vaklui zijn geweest. Anderzijds onttrokken die zuidelijke kunstenaars zich wel vaker aan het oog van de kunstgeschiedenis. Dat waren dan rijk geboren schilders die hun werk niet hoefden te verkopen, vrij vaak ook fraters in kloosters. En soms waren ze meer op de Belgische markt gericht.

    Ik kan een P. Verhaaren vinden die een houtsnede van de de Dieze in Den Bosch gemaakt heeft, zo te zien een geschoolde graficus maar in de boeken totaal onbekend: [www.thuisinbrabant.nl]

    Misschien dat een zuiderling er licht op kan werpen....
  • Re: Wie kent de schilder van dit schilderij en de waarde

    21 april 2017 09:15
    Beste Sytze bedankt voor de reactie. Heb zelf ook onderstaand gevonden niet wetende of dat P Verhaaren is?

    Zijkapel van de Grote Kerk Breda
    ca. 1930 - Piet Verhaaren (1906-1979)
    Piet Verhaaren bekwaamde zich in tekenen, schilderen en grafiek. Hij raakte echter op jonge leeftijd verlamd aan beide benen. Hierdoor en door huiselijke omstandigheden was hij verplicht om voor de smederij van zijn vader werktekeningen en houten gietmodellen te maken. Dit moment betekende ook het einde van zijn scholing. Piet Verhaaren was erg talentvol, maar toch is zijn naam in geen enkel kunstenaarslexicon opgenomen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.