Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Schets W.J.Wijk

    19 mei 2017 12:05
    Een schets van W.J. Wijk.
    Zover bekend heeft het Teylers Museum eveneens werken van deze tekenaar.
    Wie was hij, waar kwam hij vandaan, wat is van zijn werk bekend, wat zou zo'n schetsje waard zijn?
  • Re: Schets W.J.Wijk

    19 mei 2017 14:02
    Dat is een goede vraag, want het object is geen schetsje maar een afdruk van een bewerkte koperplaat, namelijk een ets. En de kunstenaar heette niet W.J.Wijk maar Willem Jans Dijk (1881-1970). De waarde van etsen is flink gedaald sinds 2008, maar 50-100 euro zou een normale prijs zijn. Je kunt op Marktplaats gegadigden laten bieden, zijn werk is meestal gauw verkocht.

    Hier vind je al zijn gegevens:
    [rkd.nl]
  • Re: Schets W.J.Wijk

    19 mei 2017 16:49
    Met dank voor de melding. Er zijn naast etsen ook schetsen en tekeningen van hem bekend. Ik ben er zeker van, dat ik een tekening en geen ets heb. Wanneer het om etsen gaat, zijn er de facto altijd oplagen mee verbonden en werden deze doorgenummerd. Dat is een punt om te onderscheiden tussen etsen en unikaten. Verder is de plaat niet gedrukt, wat aan de kleur van de lijnen en de wijze van aanbrengen te herkennen is. Maar dat zal al met al niet veel aan de waarde toe of afdoen.
  • Re: Schets W.J.Wijk

    19 mei 2017 18:40
    Het is een ets. Aan betweters besteed ik verder geen tijd.
forum Museumserver: www.museumserver.nl