Informatie gezocht

H. Bogaerts

Gepost door Petra 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • H. Bogaerts

    29 oktober 2004 14:47
    Weet iemand mij iets te vertellen over een schilder genaamd H. Bogaerts? We hebben een schilderij gevonden genaam "pinx" (denken we) uit 1910. Graag zouden we meer informatie over deze schilder willen vinden.
  • Re: H. Bogaerts

    10 november 2004 19:51
    hoi petra ,

    wat toevallig, ik ben ook in het bezit van het schilderij van H.Bogaerts.
    Ik zocht op internet naar informatie over deze schilder.
    Mijn schilderij dateert uit 1919.
    En er staat ook pinx op en de voorstelling betreft een vrouw met rose blouse en een goudkleurige hanger.
    Verder weet ik eigenlijk ook niet meer, maar ben door jouw vraag ook nieuwsgierig geworden. Wellicht kun je mij eveneens wat informatie verstrekken.


    mvrgr

    Patty Diepstraten
    Petra schreef:

    > Weet iemand mij iets te vertellen over een schilder genaamd H.
    > Bogaerts? We hebben een schilderij gevonden genaam "pinx"
    > (denken we) uit 1910. Graag zouden we meer informatie over deze
    > schilder willen vinden.
  • Re: H. Bogaerts

    10 november 2004 20:06
    Hallo Petra,


    Toevallig ben ik ook in het bezit van een schilderij van H.Bogaerts.
    Het betreft een voorstelling van een vrouw met rose blouse en een gouden hanger.
    Het schilderij dateert uit 1919 en is naast de signering genaamd als "pinx".
    Verder heb ik ook geen informatie en kun je mij wellicht op de hoogte houden. Zodra ik iets meer weet laat ik het je weten.


    mvrgr

    Patty Diepstraten
  • Re: H. Bogaerts

    27 november 2004 15:15
    Dat zou leuk zijn, ik vraag het me af. Ik heb zelf een schilderij van mijn overgrootvader dat door deze schilder is gemaakt. Het dateert van rond 1925. Zou dat kunnen?

    Erwin
  • Re: H. Bogaerts

    17 januari 2005 22:23
    Uit de erfenis van mijn vader heb ik ook een portetschilderij gekregen dat met (rood)bruine letters is gesigneerd door H. Bogaerts. Het schilderij dateert van 1915 en toont het protret van een vrouw op leeftijd in zwarte kledij.

    Wellicht van dezelfe schilder?

    jeroen
  • Re: H. Bogaerts

    17 januari 2005 22:36
    Overigens, na een klein beetje zoekwerk op het internet is het woord ´pinx´ snel verklaard. ´Pinx´ is blijkbaar een schilderterm die staat voor het latijnse woord pinxit. Pinxit betekent ´hij schildert´of ´hij heeft geschilderd´. Ook op het schilderij dat ik bezit komt dit woord voor en is geplaatst voor het jaartal en onder de signatuur. Vandaar dat het ook op jullie schilderijen voorkomt.

    (Vul het woord in bij google en die googled hem zo tevoorschijn!)

    jeroen
  • Re: H. Bogaerts

    18 april 2005 19:57
    Uit de nalatenschap van mijn schoonmoeder heeft mijn vrouw ook een schilderij van H Bogaerts. Het is uit 1910, en stelt voor Maria met kind Jesus. Als een soort icoon geschilderd.
    Ik zocht de naam voor de grap na op internet, en kwam op dit forum uit.
    Leuk dat er iets over te vinden is.
    Weet iemand misschien meer over deze schilder. Mijn schoonmoeder heeft het weer gekregen van haar moeder, maar dat is ook alles wat we er van weten.
  • Re: H. Bogaerts

    27 augustus 2005 00:14
    hoi,
    heeft er iemand nog meer info gevonden over deze schilderijen? ben wel nieuwsgierig geworden.
    groeten
  • Re: H. Bogaerts

    25 september 2005 18:56
    Hoi allemaal,

    De schilderijen zijn ws van Henri Bogaerts die samen met zijn broer een atelier had in Boxtel.

    Is er iemand die zijn schilderij wil verkopen .............deze schilder is ws de opa van een goede vriend vanmij ......lijkt me een fantastisch kado

    groetjes
  • Re: H. Bogaerts

    07 februari 2018 15:52
    Beste Elsje,

    Al de schilderijen die in dit forum vernoemd werden kunnen niet door Henri Bogaerts (Henricus Adrianus Bogaerts, 's-Hertogenbosch 18/11/1841 - Boxtel 22/12/1902) gemaakt zijn, daar hij eind 1902 overleed. Enkel het kroningsschilderij van Koningin Wilhelmina uit 1898 (op dit forum vermeld door 'fred155') is van zijn hand (zie het signatuur van Henri Bogaerts en het portret in bijlagen 1 en 2).

    Henri Bogaerts had echter nog drie zoons die ook portretschilderijen maakten, nl. ;

    Hubertus Aloijsius Henricus Maria (Hubert) Bogaerts (’s-Hertogenbosch 16/11/1869 - ?)
    Aloysius Antonius Henricus Maria (Louis) Bogaerts (’s-Hertogenbosch 5/9/1878 - Neunen 26/10/1957)
    Henricus Aloysius Wilhelmus Maria (Henri) Bogaerts (’s-Hertogenbosch 1/6/1877 - Boxtel 24/2/1933)

    De portretschilderijen die in dit forum vermeld worden, zijn dus van hun hand. Hubert Bogaerts maakte onder meer een portretschilderij van Guido Gezelle (een Vlaamse dichter, Brugge, 1 mei 1830 - Brugge 27 november 1899) toen hij in Brussel werkte, en signeerde dat met 'Bogaerts Bruxelles' in roodbruine letters (zie bijlage 3).

    Louis Bogaerts signeerde met 'A. Bogaerts' en 'Louis Bogaerts', maar van zijn signatuur heb ik geen voorbeeld.

    Henricus Aloysius Wilhelmus Maria (Henri) Bogaerts (dus de ZOON Henri Bogaerts), signeerde met 'H. Bogaerts' of 'HBogaerts' in roodbruine of in zwarte letters. In een volgend bericht zal ik hiervan drie voorbeelden geven. De meeste schilderijen die ik op het Internet vond, zijn van de hand van Henri Bogaerts, de zoon (1877 - 1933).

    Mvg,
    Ronald.
  • Re: H. Bogaerts

    07 februari 2018 16:49
    Hallo,

    Zoals gezegd in mijn vorig bericht, zal ik in bijlage drie voorbeelden van het signatuur van Henricus Aloysius Wilhelmus Maria Bogaerts of Henri Bogaerts, de zoon (1877 - 1933), posten.

    Het eerste voorbeeld is het signatuur op een pendant (in mahonielijst) dat een echtpaar voorstelt. Het signatuur, 'HBogaerts' is rechts onderaan in zwarte verf aangebracht, met daaronder de plaatsnaam 'Boxtel' (vervaardigingsdatum : onbekend). Olieverf op doek. Afmetingen 60 cm x 50 cm.

    Het tweede voorbeeld is het signatuur op een portretschilderij dat een pastoor voorstelt. Het signatuur, 'HBogaerts' is rechts onderaan in roodbruine verf aangebracht, met daaronder het jaartal 1932. Het schilderij bevindt zich in de pastorie van de Heilige Hartkerk in de Baroniestraat te Boxtel. Olieverf op doek.

    Het derde voorbeeld is het signatuur op een portretschilderij dat een jongedame voorstelt. Het signatuur, 'HBogaerts', is rechts onderaan in lichtbruine verf aangebracht, met daaronder het jaartal 1931. Olieverf op doek. Afmetingen 32 cm X 26 cm, inclusief lijst.

    Mvg,
    Ronald.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.