Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Antieke Ets - Oud papier met watermerk - Geboorte van Christus (1)

    14 september 2017 16:57
    Goedemiddag.

    Ik heb 2 antieke etsen/drukken waarop de geboorte van Christus wordt afgebeeld. Gelet op het beperkt aantal foto's bij ieder bericht zet ik ze beide op het forum.

    De eerste betreft een horizontale afbeelding. Om de afbeelding zijn nog duidelijk de markeringen van de drukplaat te zien. Ik weet niet wat exact de definitie is van deze werkwijze, ets misschien? Zoals u op de tweede en derde foto kunt zien is het oud papier. Ik heb online vergelijkingsmateriaal kunnen vinden waardoor ik vermoed dat dit 17/18de eeuw is. Tevens is in beide werken een watermerk aanwezig (foto 3). Hopelijk kan dit iets zeggen over de maker/datering van het werk. Tevens staat onder de ets het getal 378 met potlood

    Van het watermerk heb ik het volgende kunnen maken:

    Eerste 2 letters:VA
    Laatste 2 letters: EY

    Wellicht dat het helpt om beide etsen met elkaar te vergelijken, ze dragen hetzelfde merk. Eventueel kan ik per mail foto's doorsturen, die zijn dan van betere kwaliteit.

    Ieder stukje informatie is welkom. Wat vindt u van de ets? Is er iets te zeggen over de maker, herkomst of datering? Wat betreft het papier en het watermerk?

    Mocht u nog informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2017 17:03 door Tomjan88.
  • Re: Antieke Ets - Oud papier met watermerk - Geboorte van Christus (1)

    08 januari 2018 22:43
    Beste Tomjan88,

    Misschien kan ik u wat informatie geven over het watermerk van uw ets voor verder speurwerk.

    Dit watermerk werd voor het eerst gebruikt in 1665 door papiermaker (Pieter) van der Ley op de papiermolen te Zaandijk.
    Maar het was toen gebruikelijk dat veel andere papiermolens van b.v. de Honighs, van Gerrevinks, Pannekoek en nog een aantal meer
    het zelfde watermerk hebben gebruikt tot 1815. Ik kan u helaas geen informatie geven over de maker van de ets, maar het moet dus
    een kunstenaar zijn geweest die deze prent tussen 1665 en 1815 heeft gemaakt.
forum Museumserver: www.museumserver.nl