Informatie gezocht

Wie kent M. Ottee?

Gepost door J. de Vries 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie kent M. Ottee?

    26 december 2004 12:31
    Ik heb een schilderij van M. Ottee. Kan iemand mij iets meer over deze schilder vertellen? Of het een bekende schilder is, of zijn werk nu nog van waarde is enz.

    Bij voorbaat dank.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    31 december 2004 14:02
    Geachte J. de Vries,

    Ik weet niet wie M. Ottee is. Wel heb ik onlangs een schilderij van Ottee in mijn bezit via een erfenis. Formaat 700 br. bij 500mm. hoog. Voorstellende een rivierlandschap met platte schuit (Veenschuit, Turfsteken?), links een boerderij een rechts een dorpje. Lokatie: Ergens aan de bergsche Maas of Biesbosch. Het komt uit een boedel uit Waalwijk en heeft daar ± 50 jaar in huis gehangen.
    Het is een fraai schilderij en ademd m.i. een typisch Brabantse sfeer uit.
    Graag wil ik inderdaad meer over deze schilder weten en de waarde van het schilderij.
    Met vriendelijke groet:
    J-P.B.M. Mombers, Haarlem
    ------
    Via marktplaats.nl heb ik nog een bezitter gevonden die wil verkopen: (zie hieronder)

    Eveneens iemand die een Ottee aanbiedt is:
    Naam: Kiki Beets
    Telefoonnummer: 013-4674421
    Woonplaats: Tilburg
    Regio: Noord-Brabant

    Aangeboden: Havengezicht M. Ottee
    Prijs: € 199,00
    Beschrijving: Fraai havengezicht, waarschijlijk van Rotterdam, gesigneerd door M. Ottee.
    Afmetingen 70 x 50 cm. In goede staat. (1 minime beschadiging) Geheel gereinigd en opnieuw in de vernis.Vakkundig geschilderd met fraaie lucht en licht.Vervoer e.d in overleg voor rekening koper.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    03 januari 2005 18:22
    Geachte heer Mombers,

    Ik heb op onderstaande link ook een schilderij van Ottee gevonden. Deze heeft echter een aanzienlijk hogere waarde dan op markplaats.nl: namelijk 1.750 USD.

    [www.rubylane.com]

    Hopelijk kan iemand ons nog iets meer vertellen.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    Bas
    31 januari 2005 12:02
    Zou een pseudoniem kunnen zijn voor Arnoud van Gilst.

    Zie www.schilderijen1850-1950.com onder Van Gilst.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    25 februari 2005 10:33
    Ik heb onlangs een schilderij van Ottee gekocht voorstellende de zijkant van een boerenhuis met halve open deur.
    Het schilderij kostte euro 250,--

    groeten

    A. Meijerink
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    25 februari 2005 10:34
    Ik heb onlangs een schilderij van Ottee gekocht voorstellende de zijkant van een boerenhuis met halve open deur.
    Het schilderij kostte euro 250,--

    groeten

    A. MeijerinkJ. de Vries schreef:

    > Ik heb een schilderij van M. Ottee. Kan iemand mij iets meer
    > over deze schilder vertellen? Of het een bekende schilder is,
    > of zijn werk nu nog van waarde is enz.
    >
    > Bij voorbaat dank.

  • Re: Wie kent M. Ottee?

    19 maart 2005 11:42
    Over M. Ottee weet ik niet veel, alleen maar dat hij bekend is geworden met zijn schilderijen met paarden. Zelf heb ik twee schilderijen van Ottee t.w. 1 van een halve boerderij met een geopende bovendeur, waterpomp en zonnebloemen en 1 met drie paarden. Ook ik zal graag meer willen weten over deze schilder.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    20 april 2005 08:42
    Bij Peter Kiefer, Antiquariaat in Pforzheim, wordt in katalogus 56 onder # 5179 voor de veiling van 6/7 Mei een schilderij van Marc Ottee aangeboden voorstellende een rietbedekte boerenbehuizing aan het water bij zonsondergang.
    Olieverf op linnen, 50 x 60 cm, gesigneerd, in een brede zwaar vergulde lijst.
    Geschatte prijs € 600.--
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    26 februari 2006 12:03
    Wij hebben ook een schilderij in een zware lijst gevat, het stelt een ploeger voor met paarden op een akker. Het moet ook schoongemaakt worden maar ik weet niet of het schilderij deze kosten waard is. Verder ben ook ik nieuwsgiering naar v.Gilst, alias van Gilst
    gr.Lisa
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    03 december 2006 14:22
    Ik ben in het bezit van een gsigneerde M.Ottee geschikderd door Marinus Ottes Dat weet ik omdat het een familiestuk is en het een broer van mijn moeder was.
    Zijn deze schilderijen wat waard?

  • Re: Wie kent M. Ottee?

    05 januari 2012 17:13
    a.voskuilen Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Ik ben in het bezit van een gsigneerde M.Ottee
    > geschikderd door Marinus Ottes Dat weet ik omdat
    > het een familiestuk is en het een broer van mijn
    > moeder was.
    > Zijn deze schilderijen wat waard?
    >
    >
    Ik heb een vraag voor A. Voskuilen. Hopelijk volgt u deze discussie nog na al deze tijd.

    Op mijn schilderij van M. Ottee staat op het raamwerk geschreven: Zwitserland Tessin M. Ottee Postjesweg 89 II Tel 84929. Het betreft een Zwitsers dorpsgezicht met "ui" kerk.
    U stelt, dat de signatuur M. Ottee behoort aan Marinus Ottes. Dit is een schilder uit Amsterdam. Uw claim komt mij aannemelijker voor, dan de bewering, dat het een pseudoniem voor A. van Gilst betreft. De laatste heeft, voor zover bekend, nooit in Amsterdam gewoond.

    Kunt u nagaan of uw oom op het bovenstaande adres in Amsterdam heeft gewoond? Heeft uw oom mogelijk een buitenlandse reis naar het canton Tessin in Zwitserland gemaakt?

  • Re: Wie kent M. Ottee?

    03 februari 2014 14:19
    Ik heb Ottee gekend. Hij heette echt Ottee. Direct na de oorlog kwam hij vaak bij mijn ouders. Hij logeerde dan telkens enkele weken bij hen. Zijn vrouw kon niet tegen de drukte van een gezin en logeerde dan in een hotelletje (Verwiel) in Waalwijk. 's Avonds ging mijn vader met hem in de Langstraat langs looiers, schoenfabrikanten en toen der tijd andere welgestelden. Ottee handelde in schilderijen maar schilderde zelf ook. Telkens bij zijn afscheid gaf hij mijn ouders een schilderij cadeau van hem zelf of van een van de schilders uit zijn handel.
    Later, toen het hen beter ging bleven er zo nu en dan wel contacten. Ik heb hem nog een keer in een tv-uitzending gezien over de verhandeling van kunst naar Usa. Hij maakte kleine stillevens aan de lopende band die per vierkante meter naar America gingen.
    Het zou mij niet verwonderen als hij al lang geleden is overleden. Als kind kende ik hem als een man die minstens net zo oud was als mijn grootvader, althans voor mijn gevoel.
    ik zelf heb twee schilderijen van hem in olieverf op linnen. Een vlucht opvliegende eenden in een rietveld en een kleine havenkade ergens uit zuid Europa.
  • Re: Wie kent M. Ottee? Paris?

    22 oktober 2015 14:32
    M. Ottee, Paris

    Ik heb ook een gesigneerde M. Ottee Wij noemen hem de Modinette. De voorstelling is een regenachtig pleintje/straatje in Parijs. met op de voorgrond een hoedenmaakster met twee hoedendozen aan haar arm, die schalks over haar schouder kijkt. Op de achtrgrond verschillende voetgangers, waaronder een gendarme met pet. Onder de signatuur staat Paris. Zijn er meer werken uit Parijs bekend? Is datering mogelijk?
    Ik zie ook gelijkenissen meteen werk van van Gilst (zie bijlage)

    Dank voor alle eerdere berichten



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2015 15:25 door C.Middeldorp.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    27 november 2015 13:17
    Hallo APDR.
    Ik ben Lia Ottes, nicht van Marinus Ottee die in feite Marinus Jacobus Ottes heette en een broer was van mijn vader. Marinus is overleden op 15 september 1973 in Amsterdam. Ik zou graag met u in contact komen omdat ik benieuwd ben naar Marinus' tijd in Brabant en met name diens tijd in Waalwijk. Mijn moeder, Annie Wilmont ,was een Waalwijkse en ik vraag me nu af of het toeval was dat Marinus Ottes daar ook regelmatig kwam. Ik ben kunsthistorica en zou graag alle vragen die mensen hebben over M. Ottee willen beantwoorden.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    12 april 2017 22:47
    Hallo ben in het bezit van een M.Ottee met grote zeilboot.
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    24 augustus 2017 18:24
    L.Ottes Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Hallo APDR.
    > Ik ben Lia Ottes, nicht van Marinus Ottee die in f


    Ik heb een schilderij ook van m.ottee in zuid europa ergens, weet u hier meer van?

    Groet!
  • Re: Wie kent M. Ottee?

    06 mei 2019 23:25
    Dag, ook ik heb een schilderij, van M.Ottee.
    Het is een voorstelling van een druk plein in -ik denk- Parijs.
    Het werk is al jaren in mijn bezit. Voorzover ik het kan beoordelen is het goed geschilderd.
    Tot op de dag van vandaag heb ik gedacht, dat mijn ouders het in 1954 op Monmartre hadden gekocht. Vandaag moest het opnieuw in de lijst worden vast gezet en pas toen zag ik dat op de achterzijde van de lijst met potlood geschreven stond Postjesweg 89 en telefoonnummer. Mijn vader kocht wel vaker werk van schilders die hij in Amsterdam tegen kwam. Zo zal dit werk ook wel in zijn bezit gekomen zijn.
    Heeft Ottee een Parijse periode gehad? Wie heeft enig idee van de waarde van het werk?

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.