Informatie gezocht

Willem Knip aquarel

Gepost door estrelle2008 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Willem Knip aquarel

    20 november 2017 14:05
    Hallo,

    Deze aquarel (replica of authentiek weet ik niet) heeft voor mij emotionele waarde.
    Deze is vanuit mijn geboortehuis in Sittard overal mee naartoe verhuisd, en nu in mijn bezit.
    Mijn ouders zijn al die tijd in de veronderstelling geweest, dat dit een prent is van een brug aan de stadswal in Sittard. Vandaar dat deze altijd mee werd verhuisd wellicht. Nu bestaat bij Sittard kenners serieuze twijfel of dit wel Sittard is.

    De prent meet 36x28,5 en is niet in al te beste staat.
    Mijn vragen: hoe kom ik erachter of de aquarel authentiek is, of een replica?
    Weet iemand wat er wordt afgebeeld op deze aquarel en uit welk jaar deze zou kunnen zijn?
    Ik zit al een hele ochtend te googlen op de kunstenaar, maar kom deze afbeelding nergens tegen.

    Dank alvast!
  • Re: Willem Knip aquarel

    20 november 2017 15:07
    Deze meneer heeft precies dezelfde:

    [www.marktplaats.nl]

    En hij lijdt aan hetzelfde misverstand. Want het is noch aquarel noch zeefdruk. Op de detailfoto zijn duidelijk dikke klodders te zien, zoals je die alleen met een kwast vol verf neer kunt zetten. Maar het oppervlak is glad. Het is dus een foto, een fotolithografische reproductie van een olieverfschilderij. En inderdaad niet van Sittard. Maar van een plekje aan de Oude Brug in Brugge waar ook nu nog altijd mensen zitten te schilderen.

    Die meneer zal zijn plaatje niet aan de man kunnen brengen. Zelfs niet voor een tientje.
  • Re: Willem Knip aquarel

    20 november 2017 19:32
    Jammer dat de link niet werkt, maar wel super bedankt voor de reactie!
    Wat u zegt, zou heel goed mogelijk zijn, ik heb inmiddels vergelijkbare prenten gevonden van de Peerdenbrug in Brugge.
    Gaat de veronderstelling van mijn ouders, dat dit een prent van Sittard was, dus volledig mee overboord.
    Hoewel ik mij als zijnde kind levendig kon herinneren dat we regelmatig langs en over deze brug liepen in Sittard.
    Ach ja, jonge kinderen en fantasie. Hij gaat weer in z'n lijstje en aan de muur, ik ben toevallig in Brugge op huwelijksreis geweest.
    Toch een grappig verhaal aan de familietafel ;-)

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.