Informatie gezocht

David Bles (1821-1899)

Gepost door tonv 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • David Bles (1821-1899)

    26 november 2017 19:45
    Bijgaande afbeelding (zie foto's) is een kopie van een bekend schilderij van David Bles, genaamd De Lege Stoel (The Empty Chair), dat naar ik meen in bezit is van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Ook bestaat er een tekening met hetzelfde motief, dat in bezit is van het Rijksmuseum. Ik heb er een paar vragen over:

    1 Wat is het precies? Een ets? Litho? Gravure? Tekening? Ik wil het werk niet uit de lijst halen.
    2 Is iemand dezelfde afbeelding ooit tegengekomen?
    3 Wat is de waarde van zo'n afbeelding?
    4 De tekening in het Rijksmuseum zou een schets kunnen zijn ten behoeve van het echte schilderij. Kan dat ook gelden voor deze afbeelding? Of lijkt het aannemelijker dat het een afbeelding is die gemaakt is naar het schilderij. Van zowel tekening als schilderij zijn afbeeldingen te vinden op het internet.

    Alle informatie welkom. Bij voorbaat dank.
  • Re: David Bles (1821-1899)

    26 november 2017 23:47
    Er is in ongeopende staat weinig zinnigs over te zeggen. Bles heeft etsen, litho's, pentekeningen gemaakt. Alleen gravure kun je uitsluiten.

    Die vlekkerige grijstinten maken een ets onwaarschijnlijk, hetzelfde geldt voor een pentekening. Blijft over litho. Maar ik kan niet zien of het dat inderdaad is of een plaatje van een litho. Dat laatste lijkt me waarschijnlijk. Want de eenvoudige inlijsting doet geen kunstwerk van enige waarde vermoeden.

    Van het schilderij zijn ook versies in verschillende grootten op de markt. in 1999 is er een bij Christie's voor 40.000 gulden verkocht.
  • Re: David Bles (1821-1899)

    27 november 2017 14:57
    Dank voor uw uitgebreide analyse.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.