Informatie gezocht

Ets/zeefdruk? En wie is de maker

Gepost door halloooNL 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Ets/zeefdruk? En wie is de maker

    20 januari 2018 14:30
    Er staat dwaas en onder iets van drakenkop
    En dan boven allemaal tekens.

    Ieder info is van harte welkom
  • Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker

    20 januari 2018 15:58
    Het is een ets. Dat zie je aan de diepe rand in het papier, waar de koperen plaat onder de pers is ingedrukt. De voorstelling is een tarotkaart, de "Dwaas" die wordt gewaarschuwd door de hond om niet het ravijn = de dood = de draak tegemoet te gaan. De symbolen: de Hebreeuwse letter Hee, de rune Odal etc. hebben allemaal hun eigen betekenis, te breed om hier op in te gaan. Waarschijnlijk onderdeel van een serie. Ik heb geen idee wie de ets gemaakt heeft. Wel doet de naaldvoering een beetje Belgisch aan, lijkt op Felicien Rops.
  • Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker

    20 januari 2018 23:36
    Bedankt voor je heldere uitleg.

    Ik heb net de achterkant open gemaakt en er staat: voor mijn vader september 1939

    Is het van rond die periode of zeg jij ouder?
  • Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker

    20 januari 2018 23:37
    En is er een tip met hoe ik hem weer mooi kan krijgen zonder het te beschadigen
  • Re: Ets/zeefdruk? En wie is de maker

    02 februari 2018 10:42
    Hm ja, een tip..... over die tip zijn hele boeken volgeschreven :) Veel verzamelaars en handelaars raden het af ermee te experimenteren, maar doen het zelf stiekem wel. Het hangt af van de waarde en van de beoogde duurzaamheid. Je kunt een vlekkerige ets vaak weer mooi krijgen in een kort bad met wat druppels chloor of peroxide, maar dat geldt in de branche als barbaars, vergt een lange naspoeling en verkort de levensduur van het papier. Je haalt er dan ook alle lijm uit. Een professioneel belijmt zo'n blad opnieuw en weet bovendien precies welke chemische of biochemische boosdoeners hij waarmee kan bestrijden. Goede papierrestaurateurs zijn ware tovenaars, maar goedkoop zijn ze niet. En bij deze ets kon dat wel eens duurder uitpakken dan de waarde.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.