Informatie gezocht

A Kramer. Wie kent deze schilder?

Gepost door Skypers 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • A Kramer. Wie kent deze schilder?

    25 mei 2018 07:13
    Beste,,,,
    Ik heb een olieverf gesigneerd met A.Kramer te koop gezien. Het is een zicht op Dordrech waarschijnlijk in de periode midden/laat 19e eeuw. Ik kan nergens informatie over deze schilder vinden. Is er iemand die mij informatie over deze schilder kan verschaffen? Zie bijlagen.
    Groeten,
    Peter



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2018 14:54 door Skypers.
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 08:29
    Er zijn wel honderd schilders te vinden die A.Kramer heten. Zonder foto van die signatuur en het schilderij wordt dat een oeverloos gedoe. Bovendien lezen de vraagstellers signaturen maar zelden correct. Misschien staat er wel H.Kremer, hoe moeten wij dat weten?
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 08:50
    Sytze bedankt, ik ga foto's posten en hoor het graag. Groeten Peter
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 13:01
    In de bijlage zijn nu een foto's van het schilderij en signatuur toegevoegd.



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2018 14:55 door Skypers.
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 15:04
    Ja, er wonen erg veel Volendammers in Dordrecht :)

    Het eh.. is een Duits schilderij, waarschijnlijk Düsseldorfer Schule. Duitsers signeren graag in rode blokletters. Topografisch lijkt het (vaak bij 'Hollandgemälde') niet helemaal te kloppen: is dat een Dortse toren? Ken ik niet. Maar ik kan de maker nog even niet vinden. Dat is vreemd, want de kwaliteit is ambachtelijk best knap. De initiaal A lijkt me te kloppen, maar er kan ook Kremer staan, of ligt dat aan de foto? Ook is de laatste R opvallend anders dan de eerste. Ik vrees dat er een super scherpe foto nodig is...
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 16:20
    Sytze, bedankt voor het meedenken. Voor mij is het vrijwel zeker de grote kerk in Dordrecht. Waarschijnlijk geschilderd vanuit de nieuwe haven. Ik ga een macrofoto van de handtekening maken.Groet Peter
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 17:04
    In de bijlage een macroopname van de signatuur in hoog contrast
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 17:26
    Volgens mij A.Kramer
    Maar weinige met een vloeiende m
    Meeste met hoofdletter M
  • Re: A Kramer

    25 mei 2018 19:56
    Perfecte foto, bedankt. Inderdaad dus A.Kramer, met een punt er achter. Maar ik kan alleen Duitse beeldhouwers met die naam vinden. Geen schilders.
  • Re: A Kramer

    18 december 2018 01:58
    sytze Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Perfecte foto, bedankt. Inderdaad dus A.Kramer,
    > met een punt er achter. Maar ik kan alleen Duitse
    > beeldhouwers met die naam vinden. Geen schilders.

    Uitgaande dat het een Duitse schilder is:
    een paar pagina's openslaan leert dat er een duitse A. Kramer bestsat
    Eigen naam: Krammer, signeerde met Kramer.
    Krammer was plateelschilder.
    Maar plateelschilders pakken naast keramiek ook weleens een doek om te schilderen.

    Ons lokale voorbeeld: Jopie Huisman.
    Om kort te gaan: er is dus wel een Duitse À. Kramer die schildert.

    Maar dit werk is niet Duits, gewoon Nederlands
    En welke À. Kramer dit moge zijn...geen idee.
    Dan mag ik de boeken wel weer in duiken.
  • Re: A Kramer

    19 december 2018 11:46
    Het is overduidelijk een heel typisch Duits schilderij van een academische Duitse schilder. Met een signatuur in typisch Duits lettertype en een topografisch niet bestaande voorstelling, hier zelfs de Dordtse toren met een oud-Hamburgse gevelpartij en klederdracht die in geen geval in Dordrecht thuishoort. Kortom, het stijltje van Heinrich Herrmanns en zijn talloze navolgers:

    [www.invaluable.com]

    [www.google.com]



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2018 12:45 door uverb.
  • Re: A Kramer

    19 december 2018 19:25
    Zelfs de lijst is overduidelijk Duits. Jopie Huisman hahahahaha!

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.