Informatie gezocht

Schilder A.B. Hemelman 1936

Gepost door Jan Notenboom 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Schilder A.B. Hemelman 1936

    02 april 2000 15:11
    Wie kan mij meer vertellen over schilder A.B. Hemelman?
    Het betreft hier een aquarel van een schelpenvisser.
  • Re: Schilder A.B. Hemelman 1936

    01 juli 2000 16:34
    Albert Hemelman was een oud-oom van mij.
    Hij werd op 7 januari 1883 (de eerder genoemde data zijn dus fout / info Gemeente-archief Neede) te Neede geboren als derde kind van Antonie Hemelman en Berendina Willink. Zijn vader was smid en het was de bedoeling dat Albert evenals zijn twee oudste broers (en later zijn jongere broer) ook smid zou worden.
    Albert was echter te kunstzinnig om zich tot het smidswerk aangetrokken te voelen, met dien verstande dat hij wel wilde smeden wanneer er iets 'kunstzinnigs' kon worden geproduceerd (sierhekken). Uit die tijd is nog een stukje smidswerk bewaard gebleven in de vorm van een windvaan, die hij op zijn ouderlijk huis plaatste en die nu nog in bezit is van zijn dochter.
    Albert koos (wat heet kiezen in die tijd) voor het beroep van schilder; hij werd opgeleid voor huisschilder. Uiteindelijk werden zijn ouders er door derden op geattendeerd dat er meer in die jongen zat en mocht hij gaan studeren te Amsterdam. We schrijven dan 17/08/1900.
    In 1905 wordt Albert leerling van de Rijksschool voor Kunstnijverheid onder leiding van
    G. Sturm. Van de periode voor 1905 is geen werk bewaard gebleven (m.u.v. enkele schetsen uit zijn - en mijn - geboortedorp).
    In deze eerste jaren bestaat zijn werk voornamelijk uit etsen, een kunstvorm die hij overigens zijn hele leven heeft beoefend.
    In 1908 en 1909 is Albert leerling aan de Rijksakademie voor beeldende kunsten te Amsterdam.
    Na zijn studie werd Albert als leerkracht verbonden aan de "school van Wierink"; daarnaast werkte hij in opdracht van derden.
    Albert was sterk in de ban geraakt van Amsterdam met zijn IJ. De sfeer van het grootbedrijf trok hem enorm. Het IJ met zijn wemeling van schepen en grote oceaanstomers had duidelijk zijn voorkeur. Hij streefde naar een getrouwe weergave van de schepen, waarvan hij elke bijzonderheid kende. Zo werden zijn werken op dit gebied vaak waardevolle documenten, welke in rederskringen steeds sterk de aandacht trokken en hem tal van opdrachten bezorgden.
    Een van zijn grote opdrachtgevers was de Koninklijk Hollandsche Lloyd, waarvoor hij vele reizen maakte naar Noorwegen, Schotland, IJsland (waarvan ik mij nog kan herinneren dat hij
    vanuit IJsland een ansichtkaart naar zijn tante - mijn grootmoeder - stuurde. De kaart werd nog lang bewaard, want dit was in het dorp Neede toch echt wel iets bijzonders. Toen ik echter zelf de korte broek aan kreeg en de schoenendoos met ansichten ontdekte vond ik de postzegel veel interessanter!
    Een andere zeer bekende opdrachtgever was de AVRO, waarvoor hij jaarlijks het schutblad en de - in enkele gevallen - de maandbladen van de kalenders maakte.
    De "schelpenvisser" was één van de maandbladen (hebt u de kalenderplaat of het originele aquarel?). Het is mij op dit moment niet bekend bij welk jaar deze hoorde. Ik heb dat ooit in het ‘verre' verleden opgeschreven maar kan zo gauw niet traceren waar ik dat gelaten heb.

    Omstreeks 1934 (juiste datum is niet bekend, doch de eerste vermelding vinden we in de Telegraaf van 11/01/1934) startte hij zijn eigen lesinstituut in een atelier aan de Groenburgwal 24 te Amsterdam (zijn eigen atelier aan de 1e Helmerstraat 98 was hiervoor te
    klein).
    Zijn werk werd vele malen geëxposeerd. Op een van deze exposities werd zelfs werk aangekocht door H.K.H. Koninging Wilhelmina.
    Dit laatstgenoemde werk heb ik zelf kunnen/mogen exposeren op een overzicht- tentoonstelling die ik januari 1983 te Neede heb georganiseerd t.g.v. zijn honderdste geboortedag (op initiatief van de Historische Kring Neede (die ik in 1978 heb opgericht en van waaruit we jaarlijks zochten naar een aanleiding voor één of andere activiteit !).
    Ter gelegenheid hiervan heb ik destijds ook een boekje uitgegeven (uitverkocht) over het leven en het werk van Albert Hemelman en waaruit ik bovengenoemde summiere informatie heb weergegeven.
    Ik heb Albert Hemelman zelden gezien (hij overleed 25/01/1951; zelf ben ik in 1946 geboren) maar toch had ik altijd al de wens om iets over Albert op papier te zetten Hij intrigeerde mij toch wel, temeer daar in de familie altijd met het nodige respect over hem werd gesproken (hij was uiteindelijk toch maar een buitenbeentje, die het toch maar gered had daar in dat
    grote, gevaarlijke Amsterdam).
    Zijn 100ste geboortedag was dus een prachtige aanleiding om de familie eens rond te gaan, archieven na te pluizen en werken voor de tentoonstelling bij elkaar te ‘schooieren' (amateurs die we waren; ik zie me nog met een medebestuurlsid van de HKN een gigantisch doek dat bij de AMRO-Bank in Amsterdam / Keizersgracht hing, in een bestelbusje laden. Iets meer
    wind en we hadden kunnen para-sailen).
    Zelf heb ik een aantal etsen van Albert in mijn bezit, die ik uiteraard koester (familie- chauvinisme?) die ik vanuit de familie en van kennissen heb gekregen.
    Ter gelegenheid van de Millennium activiteiten in Neede werd er in december 1999 / januari 2000 onder meer een expositie gehouden met als thema "100 jaar Beeldende Kunst Neede".
    Ook op deze expositie waren een aantal werken van Albert vertegenwoordigd (voornamelijk uit mijn collectie).
    Medio vorig jaar zag ik op de Verzamelaars Jaarbeurs te Utrecht nog een ets van Albert die ik nota bene heb laten liggen. Ik dacht dat ik hem al had. Zeer vertrouwd beeld, vandaar. Blijkt het achteraf dat ik slechts de AVRO-plaat van de ets in mijn bezit had. Jammer! Gemiste kans. Eerlijk gezegd zoek ik op beurzen niet naar werk van Albert. Ik heb er geen tijd voor; mijn andere hobby's slokken op beurzen zoveel tijd op, dat ik geen tijd overhou om de afdeling 'platte zaken'
    nauwgezet door te spitten.
    Dankzij deze andere hobby's raadpleeg ik echter wel het Internet en zo zie je maar, dat je via de meest ongebruikelijke kanalen toch aan informatie komt. Was ik geen verzamelaar geweest, dan was de kans dat ik het net had bezocht zeer klein geweest. Bovendien kijk ik nog wel eens op het net om te zien of er nog genealogische informatie over Hemelman / Hemmelman / Hemmelmann / Himmelman(n) bij gekomen is.
    Mijn interesses liggen op het gebied van WO-II. Zelf ben ik landelijk voorzitter van de vereniging Keep Them Rolling (militaire voertuigen WO-II) waar erg veel tijd in gaat zitten. Vanuit die belangstelling verzamel ik curiosa WO-II (geen uniformen, wapens, insignes etc.,
    maar veelmeer persoonlijke bezittingen, zaken uit het dagelijks leven van de burgerij etc.) Binnen de vereniging zijn overigens wapens en/of uniformen niet toegestaan.
    Verder ben ik een fervent verzamelaar van muizen- en rattenvallen, ansichtkaarten (vele onderwerpen en - hoewel ik al 15 jaar in Zuid Limburg woon - kaarten van Neede).
    Objecten Needse industrie, munten provinciaal Gelderland, munten en bankbiljetten WO-II, Flitspuiten en blikken voor insecticiden, blikken speelgoed, oude oliekacheltjes etc. etc.
    Dit laatste heeft uiteraard niets met Albert Hemelman van doen, maar is meer bedoeld om aan te geven vanuit welke hoek (genealogie) uw oproep benaderd is.
    Uit vorenstaande tekst over Albert blijkt denk ik wel, dat ik steeds geïnteresseerd ben in het werk van Albert Hemelman. Indien u ooit tot verkoop mocht besluiten stel ik het zeer op prijs indien u mij hierover zoudt willen informeren.
    In ieder geval hoop ik u met het bovenstaande de door u gewenste informatie met betrekking tot Albert Hemelman te hebben verstrekt.
    Gerrit Hemelman
    Akerstraat Noord 13
    6446 XB BRUNSSUM
    e-mail: mousetrap@freeler.nl / mousetra@brunssum.net






























Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.