Informatie gezocht

Jan van Ham

Gepost door wouter onrust 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Re: Jan van Ham

    Caecilia Thoen
    24 juni 2000 12:02
    : Wie is bekend met het schilderwerk van Jan van Ham (beter bekend als keramist)?
  • Re: Jan van Ham

    24 juni 2000 12:03
    Mijn grootmoeder heeft hem goed gekend, ik zal haar om informatie vragen!
    : Wie is bekend met het schilderwerk van Jan van Ham (beter bekend als keramist)?
  • Re: Jan van Ham

    24 juni 2000 12:04
    Mijn grootmoeder heeft hem goed gekend, ik zal haar om informatie vragen!
    : Wie is bekend met het schilderwerk van Jan van Ham (beter bekend als keramist)?
  • Re: Jan van Ham

    08 oktober 2000 00:15
    : Wie is bekend met het schilderwerk van Jan van Ham (beter bekend als keramist)?
    Jan van Ham is mijn overgrootvader, en zo ken ik dus ook zijn werk...
  • Re: Jan van Ham

    14 december 2000 13:14
    Hallo je ik heb ook een mooie schilderij van jan van ham
    EEn mooi vissers boot uit malaga
    heel bijzonder
    Groeten van adrie
  • Re: Jan van Ham

    28 mei 2009 06:53
    Hallo Simon,

    Ik bezit een pastel van Jan van Ham - boerderij op Terschelling - en zou graag in bezit komen van foto's van andere grafische of schilderwerken van zijn hand. Mijn vader - eveneens keramist, zie www.verwoerdceramics.com - heeft Jan van Ham goed gekend en respecteerde hem zeer.

    Ik hoor graag van u
  • Re: Jan van Ham

    06 juni 2009 16:06
    Waarschijnlijk hebben jullie hier iets aan.

    Johannes Cornelis van HAM werd geboren in 1892 te Gouda en overleden in 1989 te Utrecht.
    Johannes was pottenbakker en schilder.
    Was werkzaam bij Lanooy, St. Lukas en Zenith.
    In 1920 was hij een van de medeoprichters van "De Vier Paddestoelen".

    Zijn broer Wim van HAM was als kunst- en plateelschilder werkzaam bij Zenith.
  • Re: Jan van Ham

    25 september 2009 17:07
    hallo achterkleinzoon van Jan van Ham. Ik heb hem heel goed gekend, hij was de beste vriend van mijn schoonvader w.drost. Ze hebben samen in utrecht gewoond. Mijn man Hans drost en ik hebben in de jaren 70 tot en met zijn overlijden veel met hem opgetrokken. Ik heb zelf 8 schilderijen van hem en ook enig pottenbakkerswerk. Ook mijn schoonzus heeft schilderijen van hem.Als je geinteresseerd bent neem dan via email contact met mij op. Margaret drost-driessen
  • Re: Jan van Ham

    25 september 2009 17:32
    Geachte mevrouw Drost,

    Ik ben niet een kleinzoon, maar de zoon van een oud collega. Ik zou graag foto's van uw schilderijen zien, als dat kan. Kunt u mij wellicht emailen? Bij voorbaat hartelijk dank!
    Leo <helpdesk@verwoerdceramics.com>

    h.b.w.drost schreef:
    ------------------------------------------------
    > hallo achterkleinzoon van Jan van Ham. Ik heb hem
    > heel goed gekend, hij was de beste vriend van mijn
    > schoonvader w.drost. Ze hebben samen in utrecht
    > gewoond. Mijn man Hans drost en ik hebben in de
    > jaren 70 tot en met zijn overlijden veel met hem
    > opgetrokken. Ik heb zelf 8 schilderijen van hem en
    > ook enig pottenbakkerswerk. Ook mijn schoonzus
    > heeft schilderijen van hem.Als je geinteresseerd
    > bent neem dan via email contact met mij op.
    > Margaret drost-driessen


  • Re: Jan van Ham

    30 september 2009 18:17
    Binnenkort beschik ik over een tweetal werken
    van Jan van Ham.
    Het betreft het Oostereinde te Delft en een
    aantal boerderijen op Ameland. (prachtig uitgevoerd)
    Volgens mij in kleurig krijt uitgevoerd.
    Voor een echte liefhebber ben ik bereid afstand
    hiervan te doen.

    Erik Oudemans.
  • Re: Jan van Ham

    05 oktober 2009 15:58
    beste leo hans, ik ben in het bezit van meerder schilderijen en za, proberen er een foto van naar je toe te sturen, margaret drost
  • Re: Jan van Ham

    05 oktober 2009 21:18
    Hallo Margaret,

    Bij voorbaat hartelijk dank! Laat me even weten als het onverhoopt niet lukt. Leo
  • Re: Jan van Ham

    23 december 2009 15:46
    Graag de volledige datum van overlijden van Wim van Ham in Amsterdam (1974).
    Hij heeft ook "Elburg" geschilderd.
  • Re: Jan van Ham

    11 juli 2011 12:54
    Hallo,
    Jan v Ham werkte op Tescheling kort na de oorlog
    Ik herinner me dat goed.Heb zelf een pastel van een huisje op Vlieland.
    Met vriendelike groet Egbert
  • Re: Jan van Ham

    11 juli 2011 12:59
    Hallo,
    Heb een pastel, gesigneerd Jan v Ham Vlieland.
    Van vlak na de oorlog.Ik woonde toen op Terschelling
    En herinner mij hem goed. Gr. Egbert
  • Re: Jan van Ham

    29 september 2011 08:32
    Jan van Ham was een huisvriend van mijn schoonouders. Zodoende is hij ook een paar keer bij ons thuis geweest. Mijn schoonvader was ook pottenbakker in Gouda en Soest.Ik heb een paar schilderijen van Jan en wil ze kwijt (verkopen)
  • Re: Jan van Ham

    24 augustus 2013 12:28
    Jan van Ham was van origine een "pottenbakker"zoals die toenmalig in de vijftiger en zestiger jaren genoemd werd. Hij had op het Lucas Bolwerk te Utrecht in een souterrain een werkplaats en bracht zijn aardewerk onder de naam "'t Lucas Bolwerk" op de markt.. Hij werkte met veel ronde vormen en gebruikte nogal gepastelliseerde tinten. Het glazuur was meestal glad en eenvormig van srtuctuur.
    In de zestiger jaren ging hij veel naar Joechoslavie onder meer Istrië en begon te schilderen. HIj was bevangen door het licht (de zogenaamde zuidelijke lumineusiteit). Het harde licht dat neerslaat op de wereld. Ook in de schilderijen gebruikte hij veel lichte tinten en pastel en bracht het harde licht op onder andere de witte (of pastel) muren van huizen tot uitsrukking.
    Hij ging meer en meer schilderen en had midden zestig zijn eerste tentoonstelling in de Nobelstraat.

    HIj verhuisde naar de zogenaamde kunstenaarsstraat, de Gasthuisstraat, een zijstraat van de Biltstraat en werd voornamelijk kunstschilder.

    Daar medio zestiger jaren de markt overstroomd werd door het veel goedkopere keramiek vanuit Oost Duistland, waaronder veel gietwerk, nam de vraag naar het echte aardewerk snel af. Afzet werd voor Jan van Ham van zijn aardewerk producten steeds moeilijker wat overigens ook bij andere Pottebakkerijen het geval was zoals Aardewerk Groeneveld uit Voorschoten en Zaalberg bij Leiden. Ieder product was een kunstwerk welke helaas in de ontstane conjuctuur van wegwerp "Kant en Klaar" interieurs geheel ten gronde ging.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2013 11:33 door constant.
  • Re: Jan van Ham

    30 oktober 2013 22:38
    Ben in het bezit van een mooie grote pastel uit 1942, een Limburgse boerderij. Geërfd van mijn moeder. Uit een oorlogsjaar dus, het verhaal dat ik me herinner: Van Ham zat thuis of ondergedoken vanaf foto's of eerdere schetsen thuis te tekenen; of het klopt???
    Bij ons op zolder in Gouda (ben weggegaan in 1964/65 stonden veel kunstwerken van (o.a.?) Jan van Ham.
    Bij de administratie van rechtskundig bureau Suur, die ze bewaarde (of als natura betaling had ontvangen?). Wat ermee is gebeurd weet ik niet en of de kinderen van E Suur nog leven?

    Ik zit niet op Facebook, voor eventuele reacties: dickhoog (at) mail.dk



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2013 22:41 door dickhoog.
  • Re: Jan van Ham

    13 maart 2015 17:37
    Wie heeft krijttekening (of schilderij?) van TJALK door Jan van Ham? Er is een verhalenbundel in voorbereiding waarin die "Tjalk van Haastrecht"een rol speelt. Zou graag een foto van die tjalk als illustratie willen opnemen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.