Te koop gevraagd / aangeboden

Hermanus Davinus Heuff

Gepost door Gon 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Hermanus Davinus Heuff

    Gon
    26 augustus 2005 22:30
    wie heeft belangstelling voor het werk van de schilder Herman Heuff?
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    13 december 2005 22:23
    Beste T.A. Bakker,

    Herman Heuff is een - laat ik zeggen - oudoudoom van mij. Dus in ieder geval oud. Ik ben in hem geinteresseerd, zijn werk en zijn leven. Tot 1933 was hij als graficus/schilder actief. Door een oogziekte blind geworden maakte hij nadien keramieke plastieken (ik heb daarvan twee exemplaren).
    Graag wil ik weten wat uw invalshoek voor Herman Heuff is en waar specifiek uw interesses liggen m.b.t. tot hem.
    Graag hoor ik nader,
    Hein Heuff/Amsterdam
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    19 januari 2006 21:16
    een oom van mijn moeder, Paul Weers uit den Haag Voorburg was bevriend met de kunstschilder H. Heuff. Wij groeiden thuis in Rotterdam op tussen enkele schilderijtjes en etsjes van Heuff. Landschapjes van Hollands Groene Hart. Oom Paul verkocht ze ooit door aan mijn ouders.Ter gelegenheid van de zilveren bruiloft van mijn overgrootouders tekende H.Heuff erg aardige menukaarten met o.a. enkele Amsterdamse Stadsgezichten. Pieter Giltay, docent tekenen schilderen aan de Haagse Kon. Kunstacademie docent van mijn broer de latere kunstschilder Lode Pemmelaar bij ons thuis op bezoek, vond dat opgegroeien tussen de Heuffschilderijtjes zeker een vormende invloed zal hebben gehad op ons kinderen. Ik werd landschapsarchitect.
    Bij navraag bij een Haagse school handelaar: Heuff was een kleine meester.staat er iets over de man op schrift?
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    21 januari 2006 13:59
    Mijn ouders hebben ergens eind jaren dertig een ets of pentekening, ondertekend: H.Heuff 1924, gekocht. Die hing bij ons in de huiskamer naast de kachel. De prent is ouder dan ik (1942) en hangt nu in mijn werkkamer.
    Het is een winterlandschap met enkele lage boerderijen met rieten kap, populieren een mesthoop met vogels.
    Ik heb een jaar of wat geleden eens gezocht (internet) en vond dat Herman Davinus Heuff's werk in het Haags Gemeentemuseum te vinden moet zijn. Ik zal er binnenkort eens gaan kijken.
    Waar is er meer informatie bekend over het werk van Herman Heuff?
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    21 februari 2006 11:32
    Als kind kwam ik vaak in het huis van Herman Heuff. Hij was toen al overleden, maar zijn vrouw en dochter bleven daar wonen. 'De Dorstige Kuil' bevatte een schat aan schilderijen en grafiek. Ik kon daar uren zoet zijn. Ik bezit één etsje en een havengezicht. Destijds waren de schilderijen nauwelijks te verkopen, onbegrijpelijk, gezien de kwaliteit.
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    20 maart 2006 07:49
    Mijne heren/dames,

    In een nalatenschap kreeg ik een schilderij van de schilder Herman Heuff cadeau.
    Het is een duinlandschap van ongeveer 75 - 50 cm. Ik wil het graag verkopen.
    Mocht iemand geinteresseerd zijn en het willen zien, hoor ik het graag. Mijn
    tel. nr. is 070-3281506.

    Met vriendelijke groet,

    Doortje Mol
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    20 maart 2006 15:01
    L.S.

    Wij zijn in het bezit een werk van de heerr H. Heuff.
    Het is een ets, doorkijk op trapgevel, vermoedelijk uit 1911.

    Zou dat kunnen?
    We hebben dit gekregen van drs. A.H. Garrer, de opa van mijn man.
    En erg benieuwd naar de plek waar hij dit gemaakt zou kunnen hebben.

    Varvara van Wijnen
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    13 april 2006 15:31
    Heuff staat uiteraard vermeld in de Pieter Scheen en wordt daarin uitvoerig beschreven. Ik vind het altijd denigrerend klinken als een kunstenaar wordt omschreven als kleine kunstnaar. Volgens mij was Heuff dat beslist niet.
    Hij was wel degelijk zeer getalenteerd en maakte naam als etser. Ik heb verschillende olieverfschilderijen van hem en een aantal etsen. Vooral zijn schilderijen die hij gemaakt heeft in Zeeland en in het buitenland zijn geliefd en munten uit door heldere kleuren.Mijn grootvader heeft ongeveer 15 schilderijen en etsen van hem gekocht en was met hem bevriend.
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    22 april 2006 21:30
    Ronald Berendes schreef:

    > Mijn ouders hebben ergens eind jaren dertig een ets of
    > pentekening, ondertekend: H.Heuff 1924, gekocht. Die hing bij
    > ons in de huiskamer naast de kachel. De prent is ouder dan ik
    > (1942) en hangt nu in mijn werkkamer.
    > Het is een winterlandschap met enkele lage boerderijen met
    > rieten kap, populieren een mesthoop met vogels.
    > Ik heb een jaar of wat geleden eens gezocht (internet) en vond
    > dat Herman Davinus Heuff's werk in het Haags Gemeentemuseum te
    > vinden moet zijn. Ik zal er binnenkort eens gaan kijken.
    > Waar is er meer informatie bekend over het werk van Herman
    > Heuff?
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    12 mei 2006 23:29
    Ik ben net als u naar informatie over een oud familielid aan het zoeken. De grootvader van mijn vrouw was Marinus Heijnes, tijdgenoot van uw voorvader.

    In de spullen die ik heb vond ik een dankbrief van het Herman Heuff-fonds, dat werd gesticht om uw vader te helpen. We hebben het over juni 1933. In dat jaar is een expositie gehouden waarvoor o.a. Marinus Heijnes kunstwerken ter beschikking stelde. Ik heb ook een krantenartikel dat aandacht aan deze expositie gaf. Daarin valt te lezen dat de Koninging een werk heeft aangekocht van Herman Heuff.

    Als u uw emailadres geeft zal ik u kopietjes mailen van de spullen die ik heb:
    - bedankbrief 26 juni 1933
    - ets (circa 6*9 cm)
    - krantenartikel, volgens mij uit het Handelsblad.

    Meer informatie over Marinus Heijnes: www.marinusheijnes.nl



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2011 20:52 door gert.
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    08 oktober 2006 18:04
    Wij hebben 4 originele etsen van Herman Heuff in ons bezit.
    1 uit 1902; voorstellende twee melkemmer spoelvlonders aan een vaart.
    1 uit 1925 genaamd 'aan de sleep'.
    1 grote dramatische welke het bombardement van antwerpen voorsteld.
    1 die de grote kerk in Haarlem voorsteld

    Over deze etsen heeft Anton pieck ons eens geschreven, dat hij de etsen goed kende. Hij had het etsen van Herman heuff geleerd en op zijn etspers zijn eigen eerste etsen gemaakt. Over het blind worden van Herman Heuff in het begin van de tweede wereld oorlog schreef hij ook.

    Waarschijnlijk gaan wij verhuizen en dan willen wij de etsen van de hand doen. Maar wel naar iemand die ze waardeert.
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    05 februari 2008 21:18
    Een beknopte levensbeschrijving oer kunstschilder en graveur Herman Heuff verscheen in 'Haerlem', Jaarboek 1944-1945 door W.W.J.Burgersdijk, 1946, blz. 76-79.
    Uitvoerige documentatie evenals enkele etsen zijn aanwezig in het VOHB-archief, Bibliotheek
    Heemstede.
    Hans Krol
  • Re: Hermanus Davinus Heuff

    02 oktober 2017 14:56
    In 2008 is het boek "Van linie en stamme Hueff" verschenen, een genealogie van het geslacht Heuff (408 bladzijden), samengesteld door G. Heuff en L.M. van der Hoeven bij uitgeverij Verloren b.v. te Hilversum.
    ISBN 978-90-6550-932-1. De prijs was toen 49,50 euro.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.