Informatie gezocht

berntsen frans geb.1903

Gepost door kemper 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • berntsen frans geb.1903

    07 november 2007 13:50
    wie kan mij meer informatie gevenover de schilder frans berntsen hij is geboren 21-1-1903. alle reakties zijn welkom.
    foto van schilderijen graag.
  • Re: berntsen frans geb.1903

    16 juni 2008 00:26
    Wij hebben zijn schip, de boeieraak "de vrede-best", 2 jaar geleden gekocht en hebben de geschiedenis van zijn schip in ons bezit, voor zover bekend. Ik zoek ook naar meer info over het leven van frans berntsen. zou graag een (klein) werk van hem in het schip willen ophangen of iets van zijn zoon.
  • Re: berntsen frans geb.1903

    30 oktober 2008 16:40
    mdijkman Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Wij hebben zijn schip, de boeieraak "de
    > vrede-best", 2 jaar geleden gekocht en hebben de
    > geschiedenis van zijn schip in ons bezit, voor
    > zover bekend. Ik zoek ook naar meer info over het
    > leven van frans berntsen. zou graag een (klein)
    > werk van hem in het schip willen ophangen of iets
    > van zijn zoon.
    Frans Berntsen was een vriend van mijn vader, ik kende hem nog toen hij zijn atelier had op de Boulevard Heuvelink in Arnhem. Thuis hadden wij veel werken van hem hangen,
    Ik heb 3 panelen van hem
    Annemonen
    Grote vaas met bloemen
    gezicht op antwerpen
    Indien gewenst kan ik foto's daarvan opsturen
    Ben Wolf

  • Re: berntsen frans geb.1903

    23 december 2008 19:44
    Frans BERNTSEN werd geboren op 21 januari 1903 te Nijmegen en overleed aldaar in 1980.

    Hij kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke School voor Kunst Techniek en Ambacht in Den Bosch o.l.v. Huib LUNS, August FALISE en Piet SLAGER jr. (tot 1927).

    Schilderde alles wat maar met water verbonden was.
    Steden aan het water van oa Antwerpen, Amsterdam, Dordrecht, Londen, Parijs en Vlissingen.
    Havengezichten van oa Urk, Yrseke, Enkhuizen en Stavoren.
    Zeezichten, Zeeuwse wateren en de Wadden en visserstaferelen.

    Behalve met de kwast schilderde hij ook met het paletmes.
    Naast olieverven maakte hij ook wat sepia’s.

    Frans BERNTSEN had een atelier, op de Boulevard Heuvelink in Arnhem.

    Exposities in "De Waag" te Nijmegen in 1959 en 1960.
  • Re: berntsen frans geb.1903

    04 december 2009 20:51
    Toevallig zag ik deze (oude) oproep. Frans Berntsen kwam vroeger ieder jaar bij ons op bezoek. 's Winters schilderde hij thuis, 's zomers maakte hij, samen met zijn vrouw en hun hond, lange tochten met hun boot. Vaak voeren ze via Zeeland naar België. Het water was zijn favoriete onderwerp: hij hield van de zee. Onderweg maakte hij schetsen die hij 's winters thuis uitwerkte. Tijdens zijn boottochten konden vrienden en bekenden aan boord zijn werk bekijken. De Berntsens kwamen tot 1964 elk jaar met hun boot in Kortgene, waar wij toen woonden, en later naar Middelburg. In heb verschillende schilderijen van hem die allemaal met het plamuurmes zijn gemaakt. Het waren bijzonder aardige mensen. Zwarte bladzijde in hun leven was het overlijden van hun zoon aan een hersentumor.
  • Re: berntsen frans geb.1903

    23 april 2010 11:27
    Wij hebben een paneel van +-120cm breed van Amsterdam. Volgens mij is het het Oosterdok met zicht op het Damrak (rechts ligt het Centraal Station, links de Wallen. Het is een erfstuk, ik weet er verder niet veel over te vertellen behalve dat het een mooi paneel is met een ingeschilderde lijst in dezelfde 'grove'maar mooie opzet.Het is linksonder gesigneerd.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.