Informatie gezocht

Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

Gepost door Tim 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    Tim
    17 januari 2008 15:51
    Wie kan mij informatie geven over de kunstschider C.vermeer. Is er een biografie van bekend, Is het een streekschilder en tot welke school heeft deze behhoord?
    Vriendelijke groeten Tim

    Schiderij: Graaf Hendriksteeg te Elburg
    Kunstschilder: C.vermeer (schilderij is gesigneerd)
    Uitvoering: Paneel(Triplex) geschilderd in Olieverf.
    Formaat Paneel:br 25cm x h 31cm
    Formaat lijst: br 31cm x h 37cm
    Uitvoering lijst: goudkleur bewerkt
    Gegevens schilderij: is geschilderd tussen 1914-1938

  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    24 februari 2008 16:09
    Hallo Tim,
    Was aan het zoeken op internet naar Aleid Wolthof, die een straatje in Elburg heeft geschilderd. Genoemd schilderij hebben mijn ouders op hun twintigste huwelijksdag in 1943 van vrienden gekregen.Toevallig bij deze site terecht gekomen en jouw vraag zien staan. De verrassing werd eigenlijk groot, toen er een afbeelding kwam met het zelfde straatje alleen met variatie in diverse details. Van C.Vermeer weet ik verder niets, maar blijkbaar is het een geliefd straatje geweest voor kunstschilders. Doe ons schilderij er als bijlage bij.( is overigens een paar maten groter 50 x 40).
    Groet, Ron Vermeulen
    r.vermeulen20@kpnplanet.nl
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    Tim
    04 maart 2008 14:45
    Hallo Ron Vermeulen
    Leuk dat je gereageerd hebt en wat een toeval, het zelfde straatje maar geschilderd door een andere schilder met een andere kijk, stijl en techniek. Het tafereel moet geschilderd zijn in de Graaf Hendriksteeg te Elburg. Nu is mijn vraag of je misschien weet of dit punt nog bestaat zoals het geschilderd is? Is het schilderij van Aleid Wolthof ook geschilderd op Triplex of doek? Het gezichtspunt op het schilderij wit huis met luiken, wat voor soort bestemming had dit huis, of was het misschien geschilderd om het mooie punt en lichtval?
    Groetjes Tim
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    23 maart 2008 22:55
    Hallo Tim,
    Uit jouw eerste vraag om informatie heb ik begrepen, dat het om de Graaf Hendriksteeg in Elburg ging. Op mijn schilderij, geschilderd op doek, staat alleen op het raamwerk dat het een straatje in Elburg is en van de schilderes Aleid Wolthof. De afmetingen van mijn schilderij zijn trouwens ook beduidend groter dan die van jou ( 40 x 50 cm ). Of het straatje nog in de zelfde situatie bestaat en de functie van het witte huis kan ik geen zinnig woord zeggen. Wij wonen zo'n 20 kilometer schuin boven Groningen, maar met familie in Amersfoort. Het ligt in onze bedoeling om bij een komend bezoek in die richting eens in Elburg te gaan kijken of het straatje/steegje terug te vinden is en vast te stellen of er nog iets herkenbaars is overgebleven. Mogelijk bel ik in dat geval nog even bij het witte huis aan!! Resultaten hoor je dan wel.
    Groet, Ron
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    16 maart 2009 14:42
    Wij hebben ook een C. Vermeer geschilderd op een houten paneel. Op de achterzijde is geschreve n
    Muurhuizen in Amersfoort.

    Naar onze mening kwam deze schilder uit Amersfoort, omdat het schilderij daar gekocht is voor de oorlog.
    Op dit moment lukt het mij niet een afbeelding hiervan toetevoegen.
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    Tim
    17 maart 2009 15:18
    Hallo Vlieke
    Bedankt voor je informatie.
    Kun je de afbeelding omschrijven van het schilderij. Misschien moeten we zoeken bij streekschilders.
    Groetjes Tim
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    17 maart 2009 15:51
    de afmeting is hetzelfde. De schilderijen lijken veel op elkaar. Heb ook witte muren bij de huizen.
    Het lukt nog steeds niet om de foto's als bijlage toe te voegen.

    vlieke.moon@gmail.com
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    18 maart 2009 18:19
    Bijgaand de foto's
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    Tim
    17 juni 2009 13:04
    Hallo Vlieke
    Het is wat laat dat ik reageer, maar bedankt voor het plaatsen van de afbeelding van het schilderijtje Muurhuizen in Amersfoort geschilderd door C.vermeer.
    Het moet dezelfde schilder zijn zo te zien. Het karakter van het schiderijtje , techniek plus signatuur zijn het zelfde. We gaan nu weer zoeken in Amersfoort misschen weten we dan meer.
    Groetjes Tim
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    17 juni 2009 14:18
    nop



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2017 01:02 door mp.kunst.
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    R.W
    20 juni 2009 23:33
    Wie was schilder C Vermeer?
    Ook ik heb een schilderij van hem.
    En wel achter den Engel aan de Vugherdijk in Den Bosch. En ben al een aantal jaartjes op zoek naar deze Vermeer. Wel grappig in Den Bosch woonde in die schildertijd van Vermeer ook een Vermeer.
    Ook mijn schilderij heeft de zelfde omlijsting.
    En is niet op doek geschilderd.
    Mijn schoonvader won dit schilderij in zijn Militaire sport-loopbaan.
    Ik hoop dat er nog veel over hem bekend wordt.
    Met vriendelijke groet,
    R.W.
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    R.W
    20 juni 2009 23:42
    Het schilderijtje dat geschilderd is aan de Muurhuizen in Amersfoort, betreft het secretarishuisje met op de achtergrond de Dieventoren.
    Het Eemlandarchief laat verschillende schetsen zien van dit stukje Muurhuizen.
    r.w.
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    27 augustus 2009 18:26
    Dag Tim,
    Ik heb zelf ook een c.vermeer: de Molen in Hattem, ca 25 bij 35 cm. Zie bijgaand plaatje. Ik kocht het een paar jaar geleden op een markt in Apeldoorn. Later had ik dezelfde vraag als jij en ik zette die op de website www.alweer-een-vermeer.nl. Na een tijdje kreeg ik antwoord van iemand uit Engeland die bijgaand schilderij in huis had: de Vispoort in Harderwijk. En afgelopen zomer waren we in Sluis, Zeeuws Vlaanderen in een restaurantje: www.restaurantmolenzicht.nl. Op de menukaart stond mijn molen! (in plaats van de ronde stenen molen De Brak in Sluis nota bene waar ze uitzicht op hadden!). Je kunt een stukje van het schilderij op hun website zien. Je begrijpt dat ik het heel leuk vind dat er nu al vijf c.vermeer schilderijen opgediept zijn!

    Maar zijn eigen stijl is onmiskenbaar. Er zit wel een lijn in:
    * De stijl is wat losjes, maar behoorlijk trefzeker en erg aansprekend.
    * Steeds een oud en herkenbaar straatbeeld met een of meer witte muren of huisjes erin.
    * Plaats van handeling is Amersfoort, Harderwijk, Elburg, Hattem: alles aan de noordrand Veluwe/IJsselmeer ongeveer. Alleen dat Den Bosch....
    * Het grappige is dat in Den Bosch, Hattem en Harderwijk eenzelfde figuurtje lijkt te staan: witte muts, rood vestje, bruine rok.


    En nu maar wachten op de volgende!
    mvg Wiebe



    4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2009 19:36 door wiebe.
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    27 juli 2010 21:13


    Ik heb ook een schilderijtje van C. Vermeer.
    ca 33cm bij 25cm en weer dezelfde lijst.
    Mijn schilderij is horizontaal op doek geschilderd ook in Amersfoort.
    Muurhuizen 251 (Meerienweerd) of Muurhuizen 19 het oude wevershuis?
    Het schilderijtje komt bij een oude dame uit Harderwijk vandaan. Er werd mij verteld dat zij vroeger dienstbode bij een rijkere familie was.
    Ze kreeg het schiderij van deze familie.

    De vrouw op mijn schilderij heeft ook een witte muts, donkere rok, maar een paarse blouse of trui.

    Groeten Dika







    5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2010 23:45 door D.H..
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    27 juli 2010 22:27
    Nog een paar foto`s van het schilderijtje



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/07/2010 23:46 door D.H..
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    07 maart 2011 17:47
    Hallo Tim
    Via "Google" vond ik deze site.
    Ik ben in het bezit van een schilderijtje van C.Vermeer. 30 x 40 cm
    De stijl en signatuur komen overeen met eerder geplaatste schilderijtjes.
    Die van mij is tenminste 60 jaar in de familie en is bijna zeker in Utrecht gekocht.
    Op de achterzijde van de lijst staat "Hofje te Deventer" maar het hanschrift heeft geen overeenkomst met de signatuur.




    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2011 15:38 door Jan P.
  • Re: Wie was de kunstschilder C.Vermeer ?

    05 april 2022 16:32
    Hallo Tim
    Ik heb nog een schilderijtje van C.Vermeer gevonden op internet.
    Het schilderijtje is op linnen geschilderd en is 30 × 40 cm.
    Ik vraag mij wel af waar dit is geschilderd.
    Misschien kan iemand mij hierover informatie geven.
    Jan

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.