Informatie gezocht

Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

Gepost door Erik B. 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    10 maart 2008 20:02
    Hallo,

    Hopelijk kan iemand me verder helpen met mijn zoektocht naar de achtergrond van een prachtig schilderij en ets die wij van het weekend gekregen hebben. Het gaat om twee werken van Jan C. van der Ven (het is jan cornelis van der ven geb. 1896 in amsterdam. overleden 1930 te arnhem was schilder etser tekenaar was vnmlk. natuur en bomen in byzonder).

    Op het schilderij is een boeket bloemen te zien en op de ets een donkere/duistere boom.

    Kan iemand me meer vertellen over van der Ven en/of de werken.

    Graag uw reactie.

    Erik
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    05 juli 2008 23:21
    Goedenavond,
    net als u zoek ik naar meer informatie over deze schilder, want net als u heb ik twee werken van hem, een olieverfschilderij met drie boeketten rode bloemen (hyacinten, tulpen, pioenrozen) en een kleiner schilderij met besneeuwde daken. De stil is losjes, tegen het impressionisme aan. Toch is er ook iets wat niet klopt, en dat is de overlijdensdatum. Als u er zeker van bent dat Jan van der Ven in 1930 is overleden, dan hebben we het niet over dezelfde schilder. De Jan van der Ven waar ik het over heb, is wel omstreeks 1895 geboren, maar pas aan het einde van WOII overleden. De twee werken zijn in mijn bezit gekomen na het overlijden van mijn tante. Haar echtgenoot - die ik nauwelijks gekend heb - is bevriend geweest van Van der Ven en heeft de werken direct van hem gekocht. Voor zover ik weet woonde hij toen in Rotterdam.
    Persoonlijk zou ik wel meer werken van deze schilder willen hebben, maar zoektochten op internet hebben tot nu toe niets opgeleverd. Als u wilt, kan ik foto's sturen van de werken, om te zien of ze van dezelfde hand zijn, maar dan liever direct per email. Ik zet ze liever niet op deze site.
    Hartelijke groet, en leuk op deze manier met u kennis gemaakt te hebben !

  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    27 augustus 2008 16:45
    Goedemiddag,
    ik heb het idee dat reacties niet doorgestuurd worden, ik heb u bijna twee maanden geleden geschreven en ik vermoed dat u mijn reactie niet ontvangen heeft. Ik heb nog steeds geen nieuwe informatie over van der Ven, behalve dat de door u genoemde overlijdingsdatum waarschijnlijk correct is waar door de kans dat we het over dezelfde persoon hebben, aanzienlijk toeneemt.
    Ik zou u graag foto's sturen, voornamelijk van zijn signatuur, die is nogal uitzonderlijk en erg herkenbaar.
    Hartelijke groet.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2009 00:08 door corvo.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    02 januari 2009 17:11
    Corvo, hierbij kun je verder zoeken.

    Emanuel Ernest Gerardus van der VEN 1866-1944 Den Bosch-Laren.

    Hij maakte vnl bloemstillevens.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    02 januari 2009 17:40
    Dank u wel, Martin. Geweldig nieuws. Ik heb me blindgestaard op de verkeerde Van der Ven. Emanuel is absoluut de goede. Ik ga proberen meer werken van hem op te sporen. Nogmaals dank, en de beste wensen voor 2009.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2009 00:08 door corvo.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    03 januari 2009 11:13
    Goedemorgen,
    ik heb inderdaad wat werken van Emanuel van der Ven op Internet gevonden. Stijl en genre komen overeen met de twee schilderijen die ik bezit ( zie foto ), maar er is toch een verschil: de signeringen zijn anders. Op de werken gevonden op Internet schrijft hij zijn naam voluit, of deels, op mijn ''werken'' staat slechts een kortaf ''Ven'', met daaronder het jaartal ( zie tweede foto ). Het is natuurlijk mogelijk dat een schilder in de loop van zijn leven anders signeert, maar het kan ook dat het toch niet over dezelfde persoon gaat.
    Dit werk is uit 1942, en zoals ik al zei, mijn oom heeft het rechtstreeks van de schilder gekocht ( wie hij ook moge zijn ... ). Samen met een winterlandschap, die op dezelfde manier gesigneerd is. Alvast dank voor reacties.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2009 11:14 door corvo.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    15 januari 2009 19:31
    Hallo corvo,
    zijn het echt schilderijen of iets anders.
    Sommige kunstenaars signeren olieverven anders dan bijv aquarel en pen/potlood tekeningen bijv met monogram enz enz.

    Ik heb nog een foto van een werkje in mijn archief gevonden van E. van der VEN.

    Zie foto.....mvg Martin.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2009 19:33 door Martin65.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    15 januari 2009 19:37
    Sorry verkeerde foto gekozen.

    Alle foto's die ik van E. van der VEN heb gezien zijn allen met E. van der ven gesigneerd.

    Mvg Martin.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    15 januari 2009 20:06
    Dag Martin,
    dank je voor de informatie. De schilderijen die ik heb zijn alle twee olieverfschilderijen. Ik heb intussen contact gehad met de achterkleindochter van E. van der Ven, zij denkt dat mijn schilderijen niet van haar overgrootvader zijn. Vooral vanwege de signatuur.
    Dat betekent dus ik terug bij af ben. Wie is de mysterieuze schilder Van der Ven van wie mijn oom tijdens een koude oorlogswinter in Rotterdam twee schilderijen kocht ?!
    Hartelijke groeten, en nogmaals dank.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2009 00:08 door corvo.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    18 juni 2009 13:11
    HĂ© Corvo ik heb nog een naam gevonden:
    Hij schilderde oa bloemstillevens.
    Cornelis Dirk VEN 1898 Oldenzaal - 1981 Amsterdam.

    Heb alleen geen signatuur of foto gevonden.

  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    18 juni 2009 14:46
    Dag !
    Dank je, ik zal kijken of ik wat meer informatie over deze 'Ven' weet weet te vinden.
    Groeten !
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    18 juni 2009 20:06
    In 2002 is er een werk geveild van Cornelis Dirk Ven bij veilinghuis Hessink. Het werk had als titel "Stilleven met witte emmer en bloemen" en het stamde uit 1954.
    Het was Marouflé, had afmeting van 40 x 50 cm en bracht toen 100euro op.
    Zie foto voor signatuur.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    19 juni 2009 11:31
    Dank! Het zou om dezelfde Ven - of van der Ven - kunnen gaan maar ik heb toch twijfels. De stijl biedt aanknopingspunten maar het is opnieuw de signatuur die afwijkt. Op bijgaande foto mijn andere Van der Ven. Daarop is te zien dat de signatuur identiek is aan de signatuur op het bloemstilleven. De discussie blijft interessant! Nogmaals dank.



    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2009 14:39 door corvo.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    27 mei 2021 15:33
    Ik heb een schilderij afkomstig van mijn vader of grootouders uit Rotterdam. Het is niet gesigneerd maar op de achterkant staat: A.C.A. van der Ven, Damaanleg in de Brielse Maas 1949.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    27 mei 2021 23:22
    Uw aquarel is gemaakt door Adrianus Cornelis Anthonij (Jan) van der Ven. Zijn werk is in de archieven van Rotterdam terug te vinden want zijn kunstwerken hadden vaak Rotterdam als onderwerp.
    Hij is geboren op 2 januari 1901 in Rotterdam en overleden op 7 april 1953 te Rotterdam
    Op 29 febr 1928 werd het faillissement uitgesproken van ACA van der Ven die toen als beroep schilder was en woonde aan de Hooglandstraat 335 in Rotterdam



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2021 23:49 door mp.kunst.
  • Re: Schilderij en ets van Jan C. van der Ven

    27 mei 2021 23:22
    Jan Cornelis van der Ven werd op 3 februari 1896 in Amsterdam geboren en overleed op 17 juli 1930 in Arnhem.
    Hij was leerling van Antoon Derkinderen en Klaas van Leeuwen. Voor zover bekend volgde hij daarnaast geen specifieke kunstzinnige opleidingen.
    Van der Ven was zowel etser, schilder als tekenaar en leefde zich voornamelijk uit op landschappen, figuurvoorstellingen, stillevens en bomen.
    Hij was vooral actief als kunstenaar in Laren Nh., Amsterdam, Den Haag, Arnhem en Renkum.
    Jan was lid van Pulchri Studio in Den Haag en van Artibus Sacrum in Arnhem.
    Vermeld in Scheen, Jacobs.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.