Informatie gezocht

aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

Gepost door ellen huizer 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    12 maart 2008 20:53
    Bij het opruimen kwam ik een fraai schilderijtje tegen gesigneerd; J.M. Bach.
    Het is een afbeelding van een grote bewoonde poort met daarnaast kleine huisjes. Door de poort heen kijk je op zee en zie je scheepjes voor de kust. Potloodtekening met aquarelverf ingekleurd. Wie kan mij iets vretellen over de schilder en of de afbeelding? Ik weet al dat het Haagse school is, maar daar houdt het zo'n beetje mee op. Ik ben benieuwd.
    groeten E. huizer
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    10 juli 2008 22:07
    Geachte mevrouw Huizer,
    Onderstaande info heb ik over Bach verzameld.
    Bach is geboren op 2 januari 1866 te Den Haag en is daar op 30 september 1943 ook overleden.
    Hij bezocht in Den Haag de ambachtschool en de Academie voor Beeldende Kunsten, onder leiding van J.Ph. Koelman en Fr. Jansen.
    Aan beide instituten is hij ook als docent verbonden geweest.
    Later is hij ook leerling geweest van J.M. Schmidt Crans, S. van den Berg en H.J. van der Weele.
    Hij schilderde op de manier en wijze van de Haagse School. Ook schilderde hij glasramen en maakte hij veel decoratief werk voor oorkonden.
    Hij was lid van de “Pulchri Studio” in Den Haag.
    Hij woonde en werkte voornamelijk in Den Haag.

    Hij heeft ook Drenthe bezocht, want in het Drents Museum hangt een werk van hem. “Gracht te Meppel met schepen en toren”.
    Mij zijn meerdere werken van Meppel van zijn hand bekend.
    Een deel van bovenstaande informatie komt uit het boek “Schilders van Drenthe” waarin het schilderij van het Drents Museum ook staat.
    Naast landschappen in olieverf heeft hij ook aquarellen gemaakt en stillevens.

    Ik kom regelmatig werk van hem tegen, maar niet veel informatie over zijn leven.
    Over familierelaties is mij niets bekend.
    Wanneer je nog meer informatie over hem ontvangt zou ik dat ook graag van je ontvangen.

    Ik hoop dat je hier verder mee kunt.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    02 september 2008 14:40
    Ik heb een paar werken van JM Bach in mijn bezit. Een olieverf, aquarel en een houtskooltekening. Ik was eveneens puur nieuwsgierig naar wat wetenswaardigheden van de schilder Bach en wat hij zoal maakte. Ik volg dit draadje of er nog iets binnenkomt. Groet, Mary Anne.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    14 november 2008 18:53
    Zijn voornamen zijn Johannes Martinus.
    Er schijnen veel vervalsingen van hem in omloop te zijn, dat zegt natuurlijk wel iets over de prijzen.
    Mvg Martin.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    15 november 2008 22:34
    Leg eens uit wat u bedoelt met dat het iets over de prijzen zeg.
    mvg Ellen Huizer
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    15 november 2008 22:51
    Als schilderijen duurder worden, is de kan dat mensen deze kunstenaar gaan vervalsen groot.
    Dat zie je ook aan het verschil in veilingprijzen.
    Het ene werk is bijv. echt 20x30 cm brengt 1500 euro op en eenzelfde werk maar dan groter brengt maar 150 euro of minder op.
    Alles is natuurlijk afhankelijk van wat de liefhebber er voor over heeft.
    Maar zorg er dan voor dat je wel zeker weet wat je koopt.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    23 november 2008 14:39
    Dat er vervalsingen zijn geloof ik graag.
    Zelf hebben wij ook, zoals wij dat maar noemen, een halve Bach. De handtekening leek echt, maar stond op de vernis en dat kan niet.
    De prijs van een schilderij wordt niet bepaald door het feit dat er vervalsingen zijn. Ook de grootte van een werk bepaald de prijs niet.
    Een valse Bach zal waarschijnlijk niet veel opbrengen.
    Een goede echte Bach is wel zeker geld waard, maar nu ook weer niet duizenden euro's.
    Wanneer je goed kijkt naar de stijl van Bach, dan kun je valse werken vaak er wel uithalen.

  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    25 november 2008 21:59
    Klopt helemaal Henkjo,
    maar de vervalsingen worden steeds beter.
    Maar als je iets mooi vindt en er een goed gevoel bij hebt, wie houdt je dan tegen om een vals werkje te kopen.
    Ook vervalsingen kunnen mooie kunstwerken zijn.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    26 november 2008 17:39
    De in mijn bezit zijnde schilderijtjes zijn in de 70er jaren bekeken door een expert en ik heb een rapport ervan. Hij meldde niets over vervalsingen dus neem ik aan dat ze echt zijn. Het zijn charmante werkjes. Ik kan me voorstellen dat anderen ze leuk vonden om na te maken. Zal toch eens naar het Drents Museum gaan, wanneer ik in de buurt ben, om te kijken. Ik ben benieuwd of het doet denken aan een van mijn werken.
    Leuk dat er telkens iets aan het draadje wordt geregen.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    27 november 2008 21:45
    Mary Anne,
    Bach heeft veel geschilderd en en de kans dat je een valse Bach hebt, is denk ik niet zo groot.
    Als een expert er naar gekeken heeft, moet je daar maar op vertrouwen.
    Het schilderij dat het Drents museum heeft is niet altijd tentoongesteld. Het is een vrij donker stadsgezicht met op de voorgrond een aantal platbodems en op de achtergrond de Meppeler
    toren. Wij vinden het niet zijn beste werk.
    Overigens is het Drents museum zeker een bezoek waard.
    Jammer dat er niet meer informatie over Bach naar boven komt.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    13 september 2009 15:18
    Nu pas zit ik op dit forum en zie uw vraag over de schilder Johannes Martinus Bach. Ik kan u zeggen dat hij behoort tot de nabloei van de Haagse School. Deze schilder was getrouwd met de zus van mijn opa. Zij hadden geen kinderen. Hij was sinds 1907 lid van de Pulchri Studio.
    Binnenkort ga ik nog een keer naar het Gemeentearchief in Den Haag om dingen op te zoeken en aangezien het archief van Pulchri daar ook naar toe is, zal ik nog kijken of daar iets te vinden is.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    18 september 2009 19:30
    Beste Segb,

    Ik ben heel benieuwd naar informatie over Bach.
    We hebben een x aantal schlderijen en aquarellen van hem en zijn benieuwd waar hij o.a. heeft gewoond en gewerkt.
    De informatie die ik had heb ik al eerder op dit forum geplaatst.

    Ik wacht je info af.

    Henkjo
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    18 september 2009 20:35
    Beste Segb, Henkjo en alle anderen,

    Ook ik ben geinteresseerd in info.

    Vriendelijke groet,
    Mary Anne




    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/09/2009 20:36 door Mary Anne.
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    04 november 2009 20:37
    Beste Bach-geinteresseerden,

    Intussen in de archieven van Den Haag en Pulchri gekeken en nog wat aanvullingen gevonden.
    Johannes Martinus Bach werd op 02-01-1866 te Den Haag geboren als 3e van 8 kinderen. Zijn ouders waren Willem Bach (steenhouwer) en Martina Petronella Roest.
    Op 04-11-1898 is hij getrouwd met Henriette Frederika Petronella van Breemen (zus van mijn opa). Toen hebben zij in Loosduinen gewoond, daarna op de Beeklaan te Den Haag en daarna tot hun dood op de Valkenboskade 57 te Den Haag.
    In de ledenlijst van Pulchri stond dat hij van ....tot 31-12-1906 "buitengewoon " lid was van Pulchri en vanaf 01-01-1907 "werkend"lid. Op foto's waren helaas geen namen vermeld.
    Er is in 1947 een boek verschenen "Honderd jaar Haagsche Schilderkunst in Pulchri Studio (1847-1947) door Dr. H.E. van Gelder. Wellicht zou daar nog iets in kunnen staan. Misschien zie ik het nog eens tweedehands.

    Vriendelijke groeten,
    Segb
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    28 oktober 2010 11:31
    ik heb ook een werkje (olieverf) van jm bach te koop. als u belangstelling heeft kunt u mailen naar jwridder@home.nl
  • Re: aquarel/potlood tekeningvan J.M. Bach

    29 oktober 2010 15:27
    Beste heer Ridder,
    Wat Interessant! Heeft u er ook afbeeldingen van?
    Weet u iets van de afkomst?


Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.