Informatie gezocht

De Wekker

Gepost door herbientje 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • De Wekker

    19 september 2008 16:21
    Even een herpost maar nu eentje met een foto'je erbij, zegt misschien iets meer.
    Dus wie heeft ooit van deze schilder gehoord en kan mij er iets meer over vertellen.
    De naam van de schilder is De Wekker.

    Alle berichtjes zijn welkom, hoe klein ook
    Groetjessssss Herbientje



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2008 17:28 door herbientje.
  • Re: De Wekker

    23 december 2008 20:39
    Ik heb een M. de Wekker gevonden bij een veiling in Amsterdam in 2005 Marouflé van 50x60 cm 'Zonnebloemen' en ’28 geschat tussen €40-€60.
    Het werkje werd niet verkocht.
  • Re: De Wekker

    01 november 2009 14:59

    M. de Wekker is (waarschijnlijk)een Leidsche schilder, die schilderde begin 20ste eeuw.
    Hij is bekend om zijn boerderijen met heldere luchten,lichtinval,schaduw werk en loslopende kippen. Hij verkocht zijn werk via kunsthandel Ooms
    (ook zelf kunstschilder) in de Haarlemmerstraat te Leiden. Zijn schilderijen kosten rond 1947 ongeveer 60 gulden (ruim een weekloon voor een gewone arbeider). Meer is er voor mij niet bekend, maar zoek wel verder naar informatie. (zelf bezit ik ook een Wekker).
  • Re: De Wekker

    12 april 2010 16:17
    Herbientje,
    Het schilderij is van Marcus de Wekker. Geboren op 25 februari 1889 te Leiden. Overleden 19 mei 1984. Op 17 jarige leeftijd is hij naar de kunstacademie in Leipzig gegaan waar hij werd toegelaten. Rond 1914 kwam hij weer naar Nederland. Rob Koelewijn heeft de rest goed beschreven.
    Jan M. Guldemond
  • Re: De Wekker

    12 april 2010 22:49
    Nog enige aanvulling op het schilderij van Marcus de Wekker. Hij had een dochter en een zoon. Marcus de Wekker komt uit een gezin van 10 kinderen. Veel van die kinderen waren bekend in Leiden door balletscholen. De bekendste was Corrie de Wekker die op haar woonboot aan de Zijlsingel ballet en piano lessen gaf. Zelf was ze ooit prima ballerina aan de Italiaanse opera. De bekendste pianist die ze ooit heeft opgeleid is Joop Stokkermans.
    Volgens overlevering is Marcus de Wekker naar eigen zeggen op 17 jarige leeftijd met zijn vriend Louis van Luijken naar de schilderacademie in Leipzig vertrokken om schilderslessen te volgen. Dit wordt echter door zijn dochter in twijfel getrokken omdat daar geen bewijzen van zijn. Waarschijnlijk is hij nooit Leipzig aangekomen maar in Solingen in de buurt van remscheid. Waar hij later zijn toekomstige vrouw ontmoette.
    Er is meer informatie mail met J.M.Guldemond@casema.nl de Kleinzoon
  • Re: De Wekker

    15 december 2011 18:40
    Ik heb een M. de Wekker gevonden bij een veiling in Amsterdam in 2005 Marouflé van 50x60 cm 'Zonnebloemen' en ’28 geschat tussen €40-€60.
    Het werkje werd niet verkocht.

    Ik heb dit werkje met duidelijk signature M de wekker aangetroffen in een kringloop winkel.......helaas geen lijst meer aanwezig.....

    Heeft iemand een idee wat tegenwoordig het werk van M de wekker aan waarde heeft???



    3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2012 17:11 door ariekunst.
  • Re: De Wekker

    15 juli 2021 03:21
    Ben in bezit van een M de Wekker schilderij van 1939. Mijn ouders kochten het in Leiden. Heb wat geschiedenis gelezen op deze web site. Ook zag Ik een ander schilderij van deze schilder met ongeveer deselfde boom voor het huis en ook het huis toonde veel vergelijkkingen.
    Is er tegenwoordig nog belangstelling voor een schilderij van toen?
    Ik woon in Canada.
    Dirk Buitenhuis.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2021 16:06 door Dickbuit.
  • Re: De Wekker

    18 juli 2021 00:01
    Geachte Hr. Buitenhuis,
    Naar aanleiding van uw bericht kan ik u melden dat ik als kleinzoon 15 schilderijen heb kunnen achterhalen. Ze hebben allemaal hetzelfde thema "het boeren leven". In principe zijn het romantische afbeeldingen die vooral door de oudere generatie werd gewaardeerd. Nu begint de jeugd deze afbeeldingen ook te waarderen omdat ze de rust zoeken buiten de grote steden en daarmee de romantiek ook weer binnenhalen. De waarde van de schilderijen is op dit moment nog niet erg hoog maar ik denk dat deze wel zal stijgen. Zover ik weet zijn er vijf schilderijen in Canada en Amerika in omloop.
    Met vriendelijke groet,
    J.M. Guldemond
  • Re: De Wekker

    20 juli 2021 16:32
    Bedankt voor uw reactie, mijn ouders komen oorspronkelijk uit Hazerswoude en als verlovings geschenk kwamen zij aan dit schilderij in 1939. Ik hoop dat een van onze kinderen het schilderij een veilig plekje geeft en het in de familie houd. Het schilderij is ongeveer 1 x 0,60 meter groot en ik denk dat de lijst ook nog origineel is.
    Met vriendelijke groet,
    D. Buitenhuis
  • Re: De Wekker

    21 juli 2021 22:52
    Geachte Hr. Buitenhuis,
    Het is voor de waarde belangrijk als de originele lijst nog aanwezig is. Daarnaast wil ik u een tip geven. Zet op de achterkant van het schilderij op het houten deel en lijst in potlood de datum van aankoop en waarvoor het is gekocht. Dat geeft een waarde vermeerdering waardoor de oorsprong te achterhalen is. De plaatsen Leiden en Hazerswoude zijn dan van belang. In elk geval veel genoegen met het schilderij.
    Met vriendelijke groet,
    J.M. Guldemond
  • Re: De Wekker

    13 november 2021 16:30
    Dag allen,

    Bij mijn oma in huis hangt dit exemplaar. Vond het altijd al prachtig en ben het steeds meer gaan waarderen.

    Rechtstreeks bij M. Wekker gekocht. Mijn oma en opa woonde in op de Sophiastraat, bij de Herensingel. M. Wekker woonde in de Alexanderstraat, en daar stonden schilderijen van zijn hand in het raam als een soort etalage. Mijn oma vond het prachtig, en nog steeds. Ze heeft het omstreeks 1950 gekocht.

    Ik ben benieuwd of deze woningen echt hebben bestaand. Volgens mijn oma, die dementerend is en het dus niet meer goed weet te herinneren, stond de woning in de buurt van Veenendaal. Ik zou graag eens de boerderij in het echt willen zien. Weet iemand daar meer over?

    En hoe kan het dat er een kleurenfoto is van hetzelfde schilderij? Zijn er meerdere versies van hetzelfde schilderij gemaakt?

    Gr Bob
  • Re: De Wekker

    23 november 2021 00:27
    Beste Bob,
    Zover ik heb kunnen achterhalen zijn er door mijn opa 14 soorten schilderijen gemaakt. Hij was een broodschilder dus was er vraag naar een bepaald tafereel dan maakte hij deze voor de opdrachtgever. Tip schrijf met potlood op de achterzijde op het houten frame de datum van aankoop en waarom het is gekocht. De boerderij komt mogelijk uit de omgeving van Woubrugge, maar ik ben daar niet zeker van.
    Vriendelijke groet,
    J.M. Guldemond
  • Re: De Wekker

    30 januari 2023 15:10
    Ik heb een groot schilderij (60x100) van M. de Wekker uit de nalatenschap van mijn ouders in mijn bezit en wil hem graag verkopen. Kan iemand mij advies geven waar ik dat kan doen?
    Dankjewel alvast!

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.