Informatie gezocht

Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

Gepost door rwa073 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    22 maart 2009 10:31
    Wie heeft er informatie over de kunstenares Erika Visser (1919-2007)? Zij is gehuwd geweest met de Utrechtse surrealistische schilder Joop Moesman. Zelf is zij vooral bekend vanwege haar portretten. Ik bezit een groot zelfportret in potlood, gedateerd 1943 (zie foto). Haar RKD-dossier heb ik ingezien, maar ik ken weinig werk van haar hand. Zijn er mensen met werk in bezit? Is er werk van haar in musea aanwezig? Suggesties zijn van harte welkom! Rik Wassenaar
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    04 november 2009 00:57
    Als de tekening uit 1943 is, werd hij gemaakt nadat ik (in april van dat jaar was geboren). Erika Visser was mijn moeder. Ik ken haar werk dus goed, heb een groot deel van haar oeuvre in bezit. Haar werk is in een aantal musea te vinden. De grootste collectie is bij het Centraal Museum te Utrecht.
    De tekening laat een grote invloed zien van haar leermeester aan de Rijksacademie, Professor Röling. Ook tijdgeestinvloeden door realisten en magisch realisten.
    Tot nu toe een van de weinige werken uit haar jonge jaren.
    Bijzonder dat u hem heeft en een raadsel hoe u eraan bent gekomen...

    Felix Visser
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    04 november 2009 18:30
    Hallo Felix, Wat geestig om een half jaar na plaatsing van dit bericht een reactie te krijgen en nog wel van de zoon van de kunstenares! Ik ben een liefhebber van portretten. Dit werk heb ik op een veiling gekocht. Het is monumentaal, zowel qua formaat, als qua uitstraling. Het zwart van de jurk is prachtig! Vindt u het een idee om per email gegevens uit te wisselen? Dan kan ik u ook goede foto's van het portret sturen. Met vriendelijke groet, Rik Wassenaar
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    04 november 2009 19:30
    Dolgraag! Een liefhebber van portretten, waar vind je die nog?



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/12/2009 22:20 door admin.
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    14 maart 2014 17:12
    Hallo Meneer Visser,

    Ik ben ook in het gelukkige bezit gekomen van een schilderij van Erika Visser Uw moeder, ik heb het gekocht in Den Haag en het is ooit uit een erfenis gekomen. Het is een prachtig schilderij van een dame van hogere stand. Ik las dat het maar zelden voorkomt dat er een schilderij aangeboden word. Alleen heb ik 1 vraag wie is de dame op het schilderij. Het is een groot doek 105 bij 90 cm .Links onder gesigneerd en gedateerd. Ook zit er achter op het raam werk een papiertje met haar naam er adres.
    Als met al een schitterend doek . Ben er als verzamelaar erg blij mee.

    Groet,

    Dirk
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    15 maart 2014 08:39
    Beste Dirk, Gefeliciteerd met het fraaie portret! Vlgs. mij bekijkt Felix Visser de museumserver niet vaak. Ik zal hem attenderen op je bericht. Ken je de publicaties over Erika Visser? Zo nee, dan kan ik je er enkele noemen. In ieder geval is jouw portret vervaardigd in de periode dat ze met de Utrechtse schilder Moesman was gehuwd (sinds 1951). Ze heeft veel mensen uit Utrecht geportretteerd, w.o. veel kunstenaars. In 1954 is ze ook lid geworden de Haagse Pulchri Studio en de Haagse Kunstkring. Vriendelijke groet, Rik Wassenaar
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    15 maart 2014 17:17
    Beste Rik

    Ik heb vandaag contact gehad met Felix Visser haar zoon, die gaat ook kijken in het archief wie de dame is. Ik had al veel gelezen over Erika Visser. Verzamel zelf schilderijen ,maar het leuke is ik wist niet wat en van wie dit doek was. Kon het kopen via mp. Toen ik had gekocht ging ik nakijken wie de schilder was. Nou dat was een leuke binnen komer een Utrechtse schilder en een bekend portret schilder voor haar tijd. Belangrijk is ook wie deze dame is ,dat maak alles weer mooier de hele geschiedenis van het doek.
    Ik hou je zeker op de hoogte ,

    Groet,

    Dirk van den Heuvel
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    16 oktober 2014 15:14
    Beste Rik,
    Erika Visser was een goede vriendin van mijn moeder. Zo heeft ze ook een portret van mij getekend in 1959. Ze heeft het niet gesigneerd helaas. Houtskool 67x100 cm. Ik heb de afbeelding in bijlage gezonden. Vriendelijke groet, Machteld Jesse.
    Mijn email adres is jivanjili@xs4all.nl



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2014 19:58 door Machteld.
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    16 oktober 2014 15:20
    Gegroet Felix, we hebben elkaar als kinderen wel ontmoet. Margreet Jesse was een goede vriendin van je moeder. We zagen elkaar destijds nog op haar adres op de Oude Gracht. Erika heeft verschillende tekening en schilderijen gemaakt van gezinsleden. Ik weet niet waar die zijn maar de mijne heb ik (nog). (zie op deze pagina) Gewoon leuk om even kontact te maken. Liefdevolle groet, Machteld Jesse



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/10/2014 00:35 door Machteld.
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    17 oktober 2014 09:27
    Beste Machteld, Mooi portret, op een indrukwekkend formaat! Ook mooie persoonlijke herinneringen! Heeft u al contact gekregen met Felix? Met viendelijke groet, Rik Wassenaar
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    24 oktober 2014 00:38
    Beste Rik, Ja, een mooie herinnering. Mijn kinderen en ook mijn kleinkinderen zullen dit portret zeer waarderen later.
    Nee, nog geen bericht van Felix ontvangen. Hoe ben in kontakt gekomen mer Erika's werk? Vriendelijke groet, Machteld.
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    26 oktober 2014 09:52
    Ha Machteld,
    Dat is lang geleden... Leuk om van je te lezen vanuit zo'n overwacht "spoor". Mooi portret van jou. Ik herinner me het goed. Leuk dat je het nog hebt!
    Mijn vrouw (Alice) en ik kwamen met Rik in contact toen ik het zelfportret van Erika dat Rik op internet had gezet vond.
    Bijzonder hoe die dingen gaan.
    Rik gaat het veilen om zijn collectie wat uit te dunnen. Ben benieuwd.
    Het heeft even geduurd voordat ik reageerde op je bericht. Als Rik me niet had gemaild, had ik het bericht waarschijnlijk helemaal niet gevonden omdat ik de museumserver nooit bezoek. Als Rik dit meeleest mag hij jou mijn persoonlijke e-mailadres sturen, dwz, als hij het jouwe heeft. Dat praat wat gemakkelijker en dan ligt niet alles meteen kamerbreed op tafel ;o)
    Ik zal het Rik ook laten weten.
    Warme groet van mij en van Alice,

    Felix
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    27 oktober 2014 11:01
    Dank voor je bericht Felix. Mijn email adres is jivanjili@xs4all.nl
    Leuk om kontakt te hebben en wat uit te wisselen.
    Warme groet, Machteld.
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    21 januari 2015 20:25
    Ik heb een vraag want wil meer weten over A Visser want ik heb ook namelijk een schilderij van hem hangen bij mij van de oude haven Rotterdam en als ie echt van hem is ?
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    22 januari 2015 12:26
    Beste Albert, Een kunstenaar A. Visser ken ik niet, maar hij of zij lijkt me niet dezelfde als Erika Visser ... Succes & groet, Rik
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    27 februari 2020 15:15
    Beste rik,
    Ook ik heb n niet gesigneerd portret van mijzelf door Erika getekend tijdens de lessen die ze mijn moeder gaf, heb daar leuke herinneringen aan
    misschien kan je dit ook forwarden naar felix haar zoon, ben op zoek naar online afbeeldingen van haar werk maar dat valt tegen, Weet jij waar wel werk van haar te zien is?
    Groet en bvb dank, willem van der veen
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    27 februari 2020 16:37
    Beste Willem,

    Mooie kop! Ik zag je mail binnenkomen er reageer maar direct. Heb je dit gezien: [rkd.nl] ?

    Met Felix had ik het laatst 3 jaar geleden contact, maar ik zal hem op jouw portret attenderen. Bijgaand een foto van drie publicaties met tekst en afbeeldingen van werk van Erika Visser. De catalogus uit 1994 - beperkt van omvang, met een tekst van Felix - zal moeilijk te vinden zijn. Bijgaand de tekst uit het boek van Redeker en de eerste pagina van het mooie persoonlijke artikel van Benno Barnard in Maatstaf. Het laatste is alweer oud, maar mooi en bevat een reeks foto's.

    Vriendelijke groet,

    Rik
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    27 februari 2020 16:38
    P.S. Hier de laatste foto: tekst Redeker. Groet, RW
  • Re: Erika Visser, echtgenote van Joop Moesman

    28 februari 2020 12:36
    Dank rik! Ga t t bestuderen, ben nog steeds fan
    Groet willem

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.