Informatie gezocht

Hollandse school ?

Gepost door florisdelmar 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Hollandse school ?

    17 november 2009 21:47
    Hallo,
    via een erfenis ben ik in het bezit gekomen van een nogal fors schilderij van ene Toon Güth.
    Ik heb mij ooit laten vertellen dat deze schilder behoorde tot de oude meesters van de Hollandse School. Echter, ik vind dit nogal een rekbaar begrip, aangezien ik van de beste man helemaal niets kan vinden.
    Wie kan mij enigszins op weg helpen
    Het betreft een olieverf schilderij op doek (zie bijgaande foto)

  • Re: Hollandse school ?

    15 februari 2011 10:34
    Hallo Floris

    Ik kom jouw bericht, van 17-11-2009, tegen op museumserver met een vraag over schilder Toon Güth.
    Ik heb bijna het zelfde schilderij; er zitten kleine verschillen tussen jouw en mijn schilderij, maar het "plaatje" is het zelfde. (???) Apart hoor!
    Ben jij al wat wijzer geworden over deze schilder?

    Vriendelijke groet van Marianne
  • Re: Hollandse school ?

    15 februari 2011 11:23
    Hallo Marianne,
    Dat is ook toevallig ?
    Is de afbeelding ook zo groot ca. 70 x 50 cm in de lijst.
    Ik weet inmiddels dat het om een afbeelding gaat van Kinderdijk.
    Verder weet ik nog niets
    In ieder geval leuk dat je hebt gereageerd
    mvg
    Floris
  • Re: Hollandse school ?

    17 februari 2011 11:23
    Hai Floris

    Inderdaad mijn schilderij heeft dezelfde afmeting.
    Welk schilderij is de "echte", ha ha. Zullen er nog meer dezelfde zijn?
    Zou Toon Güth misschien een vervalser zijn?
    Want het is wel erg raar om 2 bijna excacte schilderijen te maken, vanuit dezelfde positie.
    Ik ben niet bekend op deze site van museumserver, ik kwam hier toevallig op terecht van de week,weet jij hoe ik/wij wat wijzer kunnen worden?
    Vriendelijke groet van Marianne

  • Re: Hollandse school ?

    17 februari 2011 11:50
    Hallo Marianne,


    nee, ik heb nog geen idee

    Toon zal ze toch niet in serie hebben gemaakt ?
    Het is een origineel olieverf-schilderij,en, voor zover ik weet, had mijn oma 'm al in de tweede wereldoorlog.
    echter heb ik ze nog nooit bij ikea, of bij Morris Meubel zien hangen :):):)

    grtz
    floris
  • Re: Hollandse school ?

    02 maart 2011 21:13
    Beste Marianne, zou jij mij eens een foto kunnen mailen van het schilderij wat jij bezit
    of op deze site willen plaatsen

    mvg
    floris
  • Re: Hollandse school ?

    13 maart 2011 22:07
    Hallo Floris.
    Ik ben Chris en heb ook een schilderij van Toon Guth.
    Nu zal je wel nieuwschierig wezen hoe die van mij er uit ziet.
    Nou hij is niet het zelfde maar ik denk dat Toon zijn krukje een meter verplaats heeft.
    Hierbij doe ik er een foto van bij.
  • Re: Hollandse school ?

    13 maart 2011 22:18
    Hoy
    Hier nog even een berichtje.
    Ook ik weet niks van Toon Guth.
    Ik heb wel reactie`s gehad van kenners,die waren niet negatief.

    Groetjes

    Chris

  • Re: Hollandse school ?

    aad
    19 maart 2011 19:40
    Goeienavond
    Ik las dat verschille3nde mensen zochten naar de kunstschilder T.Guth.
    In de 60er jaren heeft een kunstschilder Guth gewerkt voor de Fa.Verno toendertijd gevestigd met een kunsthandel op de Haarlemmerdijk en een fabriek op het Prinseneiland in Amsterdam en deze
    kunstschilder heeft een aantal maanden voor Verno gewerkt en maakte toen hele mooie veelal copien van oude meesters die veelal in Duitsland werden verkocht.Later is Guth weer naar Duitsland terug gegaan omdat hij daar meer voor zijn schilderijen kon vangen.HET WAS TOCH EEN UITERMATE BEGAAFDE SCHILDER.
  • Re: Hollandse school ?

    29 juni 2012 17:45
    Hoi, ik lees hier over schilderijen van Toon Guth,ook ik ben in het bezit van een schilderij van hem. Die van mij is bijna hetzelfde als de andere die ik in dit forum zie. Die van mij is tegen elk aannemelijk bod te koop.



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/06/2012 22:41 door Terp.
  • Re: Hollandse school ?

    29 juni 2012 22:43
    Hoi, ik lees hier over schilderijen van Toon Guth,ook ik ben in het bezit van een schilderij van hem. Die van mij is bijna hetzelfde als de andere die ik in dit forum zie. Die van mij is tegen elk aannemelijk bod te koop.


  • Re: Hollandse school ?

    22 oktober 2012 17:54
    Hallo, ook wij hebben een schilderij van T. Guth maar dan wel met een hele andere afbeelding.
    Dit is gemaakt waarschijnlijk op de Veluwe.
    Het schilderij is ook 70x50 en hing altijd bij de grootouders van mijn man en later bij zijn ouders en nu dus bij ons.
    Ik ben benieuwd of er nog andere afbeeldingen zijn van deze schilder want je kunt maar weinig over hem vinden.
    hartelijke groet Stieni



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/10/2012 17:59 door stieni.
  • Re: Hollandse school ?

    24 oktober 2012 16:32
    In de tijd van Toon Güth was het normaal dat een schilder die populair was, voor de kunsthandel copien maakte van eigen werk. Altijd origineel, soms zelfs met handtekening van de handelaars (!) en vaak met kleine verschillen. Soms kleurverschil, soms ietsje opgeschoven, maar altijd origineel en dus geen vervalsing zoals hierboven werd gesuggereerd :-)
  • Re: Hollandse school ?

    01 februari 2013 00:32
    Misschien dat iemand eens naar Kunst & Kitch kan gaan ???

  • Re: Hollandse school ?

    05 juni 2018 15:09
    Iemand enig idee van de waarde van schilderijen van Toon Güth ? Ik heb deze in mijn bezit en wil hem graag verkopen.
    afmeting ( met kader) 88 cm breed / 68 cm hoog (kader is te restaureren)
  • Re: Hollandse school ?

    05 juni 2018 15:52
    Daar krijg je momenteel heel weinig voor, hoogstens 100 euro. Je kunt het vrijblijvend op Marktplaats zetten en kijken wat er geboden wordt. Dat verplicht je niet tot verkopen. Ik vrees dat veilinghuizen, ook de lokale, ze niet aannemen. Daarvoor is de kwaliteit te laag en het onderwerp te oubollig. Geen mens wil dit meer aan de muur.



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2018 16:58 door sytze.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.