Informatie gezocht

J Dobber kunstschilder

Gepost door ruud&eva 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • J Dobber kunstschilder

    18 december 2009 22:39
    Ik bezit een 6 tal schilderijen van J.Dobber, met uiteen lopende onderwerpen: Paardenspan op korenveld, Arabische straatje, Driehoekstraat/Jordaan ca 1930 (2x!)Winterboslandschap. Van het Driehoekstraatje is nog een 3e exemplaar bekend bij een kennis in Amsterdam.Deze doeken zijn door hulp aan de schilder gegeven in en/of vlak na de oorlog als tegenprestatie geschonken aan onze grootouders in West-Friesland/De Streek. Wie is deze schilder die in omstreeks 1900-1910 geboren moet zijn en mogelijk in Amsterdam heeft gewerkt?
  • Re: J Dobber kunstschilder

    20 december 2009 14:45
    Qua datering klopt het niet maar dit is wat ik heb gevonden

    Voorkeursnaam
    Jan Dobber,

    Geboorteplaats/datum
    Amsterdam 13-07-1925
    Sterfplaats/datum
    Zutphen 28-09-1996

    Plaats/periode van werkzaamheid
    - Amsterdam 1947 - 1951
    begon als reclametekenaar bij reclamebureau Paddock, leerde zeefdrukken;
    - Ging in 1951 voor zeefdrukmaterialenfirma Visprox werken in Zutphen
    - Ging bij Spruyt en Co werken in Zutphen
    - Ging opnieuw bij Visprox werken;
    - Maar besloot vervolgens voor zichzelf te beginnen als Zeefdrukkerij Jan Dobber in Warnsveld 1958 - 1983 (huurde hier een werkplaats)

    Opleiding
    Kunstnijverheidsschool Quellinus (Amsterdam)1945 (richting reclametekenen);
    stopte met de opleiding wegens dienstplicht


    Kwalificatie
    graficus , zeefdrukker, fotograaf, tekenaar veelal toegepast werk en uitvoering van ontwerpen van anderen; maakte later ook zeefdrukken van eigen natuurfoto's en getekende portretten


    Onderwerp
    bomen
    portretten

    Lid van
    kunstenaarsgroep 't Palet (Zutphen)


    Literatuur
    W. Derksen, 'De Zutphense School', Zutphen 2008
  • Re: J Dobber kunstschilder

    07 februari 2018 21:38
    Beste,

    Kwam toevallig dit bericht op google tegen.
    Mijn tante Mimi Mulder, zus van mijn vader, was getrouwd met Jan Dobber.
    Jan en Mimi hebben drie kinderen, die mogelijk geinteresseert zijn en u meer kunnen vertellen.

    Ton Mulder

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.