Informatie gezocht

Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

Gepost door Peter S. 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    29 december 2009 22:23
    Beste mensen,

    Wie kan mij iets vertellen over de schilder A.H of H.A. Nordberg en zijn levensloop?

    Hij heeft in ieder geval geleefd in de jaren '20/'30 van de vorige eeuw, aangezien ik zelf in het bezit ben van een litho.

    Zijn werken signeert hij linksonder met een grote H waarin bovenin die zelfde H de letter A staat en onder in de letter H de N staat.

    Hij schildert kusten, zee, schepen en havens.

    Alvast hartelijk dank voor alle informatie.

    Peter




    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2009 22:29 door Peter S..
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    02 januari 2010 22:41
    Hallo Peter,

    Veel kan ik niet helpen, maar ik weet wel dat een van zijn schilderijen waarschijnlijk te koop staat op Arcadja.com. Ook hier staat de handtekening linksonder.

    Ook op invaluable.com staat een schilderij van hem te koop. Deze is te krijgen in het veilinghuis Doyle, te New York.

    Op midcenturygallery.com staat een schilderij van hem te koop. Het heeft een prijslabeltje van 400 dollar. Het is nu afgeprijsd naar 250 dollar.

    Meer informatie heb ik echt helaas niet kunnen vinden. Ik ben dan ook geen kunstkenner, maar kan wel googlen ;)

    Met vriendelijke groet:

    Mike Terpstra

    Links:
    [www.arcadja.com]
    [www.invaluable.com]
    [midcenturygallery.mybisi.com]
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    17 oktober 2012 16:14
    Peter,

    Jij was op zoek naar Anton Nordberg. Ik was een kennis van hem en tevens plaatsgenoot. Ik heb 4 schilderijen van hem. Hij is een jaar of 20 geleden gestorven. Hij was een broodschilder en zijn meeste werk ging naar kunsthandelaren, o.a. Klaarenbeek, Oude Binnenweg, Rotterdam. In de jaren 50 woonde hij op het dorp Nieuw Helvoet. Later aan de Oostdijk in Nieuwenhoorn en nog later aan de Oostkade in Hellevoetsluis. Ik schaakte wel eens met hem. Hij signeerde zijn werk altijd in de linker benedenhoek.

    Cockrobin
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    28 oktober 2012 10:59
    Via vrienden op Ameland, die hun zolder moesten opruimen kwam een pracht van een werk te voorschijn van de duinen bij Hoek van Holland. De maker H A Nordberg kende ik niet, maar ik ben wel onder de indruk van wat hij heeft gemaakt. Ik kan niet zien of beoordelen of het nou om een litho, een houtsnede of zelfs een pentekening gaat. Het is niet genummerd en dat zou pleiten voor een tekening. Het andere werk van hem dat ik op internet vond, vind ik van een andere en mindere klasse. Voorlopig ben ik nog niet veel (meer) aan de weet gekomen. De galerie in Rotterdam doet niet meer mee. Zou er informatie in boeken te vinden zijn? Google is niet alleen zaligmakend (maar wel erg snel en handig voor een eerste verkenning. Ik probeer een foto bij te voegen.

    @rnold



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2012 14:04 door arnolddus.
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    28 oktober 2012 20:36
    Dag Arnold

    Na de 2e wereldoorlog kon je nog heel slecht aan olieverf komen en tekemde Anton Nordberg veel. Ook werkte hij toen in pastel. Daar heb ik nog een werk van liggen.

    Cockrobin
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    29 oktober 2012 19:41
    Bedankt voor je reactie. Ik begrijp uit je bericht, dat het om een tekening zal gaan dus. Hij is vermoedelijk niet genoeg van belang geweest om hem in een standaardwerk te vermelden? Er moet zoiets bestaan als de Pieter L Scheen (ik ben geen familie hoewel mij tweede voornaam eveneens met een L begint) Het is vooral mijn nieuwsgierigheid, die ik in eerste instantie wil bevredigen. Of ik deze tekening wil verkopen, moet ik nog bedenken. Echt een plek aan de muur (welke muur dan ook in huis) is er niet. Er hangt al zoveel moois. Als je weet hoe ik meer over hem te weten kan komen, houd ik me aanbevolen. Je mag (als dat mag) ook privé mailen:
    arnolddus@planet.nl Maar misschien wil je dat niet of overtreed ik nu regels van het forum.

    Groet,

    @rnold
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    24 april 2014 09:21
    Bij mijn stamboomonderzoek ben ik ook een Antonius Hubertus Nordberg tegengekomen, ik vermoed dat dit dezelfde persoon is die hier besproken wordt. Hij is geboren op 14 november 1899 in Rotterdam, als 2e kind uit een gezin van 7, zoon van Cornelis Hermanus Nordberg en Hendrika Jacoba van Welzenes. Volgens zijn gezinskaart, (zie link) gaf hij eerst als beroep "los werkman" op, later werd dit gewijzigd in kunstschilder. Dat klopt dus met de voorletters, de periode en het beroep dat Peter opgeeft. Op 28 oktober 1925 huwde hij in Rotterdam met Jacoba van Hooren. Verder staat er op de kaart dat hij met zijn vrouw op 29 mei 1939 vertrekt naar Nieuw Helvoet en dat ze op 17 april 1944 weer terugkeren naar Rotterdam. Kennelijk had hij dus een connectie met Nieuw Helvoet en het kan dus goed kloppen dat hij daar later opnieuw ging wonen zoals Cockrobin aangeeft. Deze familietak Nordberg heeft roots in Zweden, de grootvader van A.H. Nordberg aan vaderszijde was Johan Oscar Nordberg, geboren in het Zweedse Döderhult. Wat de voornamen betreft is hij vernoemd naar zijn grootvader aan moederszijde, Antonius Hubertus van Welzenes.

    Met vriendelijke groeten, Taco

    Link: [ [rotterdam.digitalestamboom.nl] ]
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    25 april 2014 18:55
    Beste Taco

    Het feit, dat Anton Nordberg op 17 april weer terugkeert naar Rotterdam is vanwege het feit, dat Nieuw-Helvoet werd geinundeerd door de Duitsers. Het dorp stond een dikke meter onder water ( zeewater ). Na de oorlog is hij weer teruggekomen. Ons gezin werd met nog zo'n 20 andere gezinnen gedurende deze inundatie geadopteerd door de Gemeente Usquert in Noord Groningen. Zo'n 50 jaar nadat de huizen onder water stonden hadden de mensen nog steeds last van het salpeter, dat uit de muren kwam. Verven hielp niet; alles kwam er na verloop van tijd gewoon weer afzetten. Anton Nordberg heeft van deze inundatie nog enkele olieverf schilderijen gemaakt, in bezit van mijn familie, van verboden fotootjes. Het ondergelopen gebied was door de Duitsers als Spergebiet verklaard.

    Mvrgr. Cockrobin.
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    01 oktober 2020 14:13
    Ik ben in het bezit van een (blauwe) vaas met zonnebloemen op een tafeltje. (19x15 cm excl. lijstje). Dit schilderijtje moet minimaal zo'n 70 jaar oud zijn.
    De heer Nordberg woonde op de Oostkade te Hellevoetsluis schuin tegenover ons. Hij woonde daar met de weduwe Bevaart die een dochter Jati had.
    De heer Nordberg overleed op 12 oktober 1969 aan de Oostkade te Hellevoetsluis. Hij is begraven op de begraafplaats aan de Smitsweg.
    ik tracht een kopie van de overlijdensadvertentie toe te voegen.
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    03 januari 2021 13:57
    Anton Nordberg was een broer van mijn opa van moederskant (een oudoom dus). Ik kan het bovenstaande voor het overgrote deel bevestigen.

    Een uitgebreide stamboom kun je hier vinden: [gw.geneanet.org]
    In de mannelijke lijn gaat deze terug tot midden 18e eeuw, als de naam Nordberg nog Norberg is. Waarom deze verandering is mij onduidelijk, want Zweden hebben mij verteld dat met d Noors is en zonder d Zweeds, terwijl nergens een link met Noorwegen uit blijkt. Döderhult is nu Oskarhamn. Het was een familie van zeevaarders. De grootvader van Anton is in 1912 bij een schipbreuk bij Australië verdronken en het wrak is nooit teruggevonden.

    Anton komt uit een gezin van 5 jongens. Toen hij klein was (1905) woonde hij op het Adres Oranjeboomstraat 180 in Rotterdam. Zijn vader dronk veel en sloeg zijn moeder. De oudste jongens vonden een ander huis voor moeder en hebben op een zaterdagmiddag terwijl vader in de kroeg zat alle huisraad op een handkar geladen en de boel verhuisd.

    Ik heb zelf ook diverse schilderijen en een krijttekening van hem in mijn bezit, van wisselende kwaliteit. Hij tekende en schilderde volgens mij veel van ansichtkaarten (gedwongen door de oorlogsomstandigheden?). Een van de mooiste werken die ik van hem heb is de Binnenrotte in Rotterdam gezien vanaf de Hoogstraat met de Laurenskerk als hoofdonderwerp. Een jaar of 10 geleden dook er in een krant ineens een ansichtkaart op met precies dezelfde afbeelding. Evenzo had ik een straatje in Parijs dat op dezelfde manier lijkt te zijn gemaakt.
    Ik voeg ook een foto van hem bij, samen met zijn echtgenote Jacoba van Hooren (Coba). Deze foto is denk ik van rond 1935.

    Mijn moeder heeft overigens nog wel wat geschilderd in haar jonge jaren en signeerde met HJ Nordberg, waarbij de H en de J over elkaar werden geschreven.
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    17 september 2021 21:12
    Goedenavond,

    Mijn moeder Ria van Disseldorp - Van Hooren heeft een schilderij van Anton Nordberg.
    Zij is een familielid van Jacoba van Hooren; echtgenote van deze schilder.

    Er werd thuis veel waarde gehecht aan dit schilderij. Het is een duinlandschap. Zie bijlage.
    De originele handtekening van A.H. Nordberg staat in de linker-beneden hoek. Zie bijlage.
    Het schilderij is in goede staat.

    Als familie zouden wij graag dit schilderij ergens neer willen hangen; bij iemand die de waarde hiervan herkent en ervan geniet.
    - Heeft u interesse?
    - Een mailtje volstaat: 3maedl.ziggo.nl

    Arthur van Disseldorp
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    28 december 2021 12:18
    Ik heb een litho, gesigneerd "Rick Nordberg 1950". Hij is afkomstig van mijn vader die in 1949/1950 student was aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam. Kent iemand deze Nordberg?
  • Re: Levensloop van A.H. of H.A. Nordberg - schilder

    28 december 2021 16:11
    Dit is een litho van de hand van mijn moeder, Riek Nordberg (Voluit: Hendrika Jacoba Nordbwerg (1924 - 2001). De Anton Nordberg over wie de discussie hierboven gaat was een oom van haar.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.