Informatie gezocht

Welke druktechniek is hier gebruikt?

Gepost door Tomjan88 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • Welke druktechniek is hier gebruikt?

    14 november 2017 17:21
    Goedenavond.

    Ik heb hier een prachtig Duits prentenboek met 16 pagina grote gekleurde platen. Voorop staat de titel: Des kindes lieblings-buch IV. Deze titel staat in de "Worldcat" echter, zonder informatie mbt de maker en de aard van de illustraties.

    Verstopt in 1 van de platen zit het vermoedelijke drukjaar, 1868.

    Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft of het gravures zijn of iets anders. Het lijkt mij met de hand gekleurd aangezien er niet helemaal binnen de lijntjes is gewerkt.

    Mocht ik andere foto's moeten maken dan hoor ik het graag. Als iemand deze uitgave eerder is tegen gekomen dan hoor ik het helemaal graag.
  • Re: Welke druktechniek is hier gebruikt?

    15 november 2017 11:18
    Het zijn geen gravures en handgekleurd zijn ze ook niet. Zowel omslag als illustraties zijn gelithografeerd: afdrukken van poreuze steen, zoals overigens vrijwel alle kleurafbeeldingen in de 19e eeuw, van atlassen tot reclameplaatjes.
  • Re: Welke druktechniek is hier gebruikt?

    15 november 2017 16:58
    Dank je voor de informatie. Dan weet ik dat in ieder geval.

    M.v.g. Tom

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.