Informatie gezocht

J v Schooten - 2 etsen - Naakt scenes

Gepost door Tomjan88 
Steun de Museumserver en help ons deze dienst in de lucht te houden. Ziet u geen advertenties of blokkeert u de Adsense Cookies, overweeg dan een donatie. Dank!

  • J v Schooten - 2 etsen - Naakt scenes

    21 juni 2018 15:11
    Goedemiddag.

    Wellicht dat iemand mij kan helpen bij het identificeren van de kunstenaar die deze 2 etsen heeft gemaakt. Het gaat om een scene van 2 naakte vrouwen van de achterzijde afgebeeld. De tweede afbeelding is van een half ontklede vrouw.

    Beide afbeeldingen zijn op papier met watermerk gedrukt en door dezelfde kunstenaar gesigneerd. Het gaat om J v Schooten. Het watermerk eindigt op "Zonen", wat daarvoor komt kan ik niet lezen.

    Ik heb in het RKD gekeken en de enige kunstenaar die eventueel zou passen is: Jan Antonius van Schooten (1870-1933). Ik heb een aantal signaturen van hem bekeken maar die lijken er niet op. Wellicht dat het exemplaar op de onderstaande link dezelfde signatuur heeft maar de kwaliteit van de foto te laag om dit te bepalen.

    [www.collectiestreefoord.nl]

    Is er iemand die uitsluitsel kan geven over wie dit gemaakt heeft?
  • Re: J v Schooten - 2 etsen - Naakt scenes

    21 juni 2018 15:14
    Hierbij ook de foto's van de tweede ets.
  • Re: J v Schooten - 2 etsen - Naakt scenes

    21 juni 2018 20:55
    Dat het om de Jan Antonius van Schooten van 1870 gaat staat voor mij vast. De etsen zijn "signed all over" als je ze naast andere etsen van hem bekijkt,
    [www.ongering.nl]#
    [veiling.catawiki.nl]

    ongeacht de schrijfwijze van de signaturen die wel wat scherp en jong aandoen. Misschien zijn het latere afdrukken. Soms maken erfgenamen latere edities van oude etsplaten.

    Het papier van Van Gelder & Zonen.
  • Re: J v Schooten - 2 etsen - Naakt scenes

    22 juni 2018 10:34
    Goedemorgen.

    Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord, daar kan ik verder mee.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.