Informatie gezocht

Kent iemand dit schilderij

Gepost door Carel 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Kent iemand dit schilderij

    11 december 2017 20:40
    Beste allemaal,

    Mijn ouders (80 jaar) hebben bijgaand schilderij in de kamer hangen. Zij hebben dit van een overleden vriend gekregen. Zij weten niets van de achtergrond van dit schilderij en ook niets over de schilder.

    Er lijkt een signatuur op te staan van J. van der Post, maar kan ook net anders zijn.

    Zegt iemand dit iets?

    Wij zijn zeer benieuwd of dit bij iemand iets oproept.

    Gr. Carel Tijssen
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    11 december 2017 21:21
    Ne, wij kunnen geen namen herleiden zonder foto van de signatuur.
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    16 september 2020 12:07
    Hoewel uw vraag al drie jaar oud is, reageer ik toch maar even. Uw schilderij ken ik niet, maar de schilder is mij wel bekend. Hij was bevriend met mijn ouders en naast schilder ook violist. Bijgaand een portret dat hij van mijn moeder heeft gemaakt, met close-up van de handtekening.

    Groet, Tjerk Zitman
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    25 december 2020 18:46
    Beste Tjerk.
    Wat leuk om dit schilderij dat door mijn vader Jaap van der Post (1918-1982 Leiden) is gemaakt terug te zien. Ik ben ooit met mijn vader en moeder (op de Solex!!!) bij jullie thuis in buurt van Bergen op Zoom geweest. We hebben daar toen ook gelogeerd. Jij was toen circa 7 jaar. Ik ben toen nog mee geweest naar een Judo les van jou. Je vader had toen een mooie klassieke citroen met hoge spatborden. Ik denk dat dit schilderij in de oorlog is gemaakt . Mijn vader heeft aardig wat geschilderd en het is leuk als er weer iets van hem opduikt. Zijn latere werk, werd steeds moderner. Ik zal wat voorbeelden hier posten evenals een zelfportret van Jaap.
    Ik ben ook nieuwsgierig naar de verdere achtergrond van het eerste schilderij van Carel (heel herkenbaar werk van mijn vader). Mogelijk dat de naam van de vermelde overleden vriend bij mij een belletje doet rinkelen.
    Vriendelijke groet,
    Wim van der Post
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    27 december 2020 09:21
    Beste Wim,

    Mijn vader, nu 83 jaar, kreeg hem van zijn beste vriend als dank voor alles wat hij voor hem gedaan had.

    Die vriend was André van Kerkhof. Deze man was actief in het verzet in de 2e wereldoorlog rond Oestgeest/Leiden. Hij heeft daar wel eens verhalen over verteld toen hij bij mijn vader was en ik als kind die gesprekken meekreeg.

    André van Kerkhof heeft dit schilderij van Jaap van der Post gekregen in die tijd in het verzet, volgens mij als dank (waarvoor precies weer ik niet).

    Ik ben zeer benieuwd of U wat meer weet nog meer weet over dit verhaal.

    Gr. Carel Tijssen
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    03 maart 2021 16:23
    Mijn vader heeft in 1985 een omslag met 6 afdrukken als relatiegeschenk gekregen. Dit zijn werken uit 1953.
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    04 maart 2021 16:40
    Beste Carel,

    Het verhaal over de oorlog is mij onbekend, het zelfportret getoond op deze site is uit ca. 1942, hij zat toen zelf ondergedoken
    i.v.m. oorlogssituatie.
    Het verhaal zou best waar kunnen zijn..
    Groet, Wim van der Post.
  • Re: Kent iemand dit schilderij

    04 maart 2021 16:50
    Deze map (relatie geschenk) met o.a. eendjes is door mijn broer samengesteld na zijn overleiden.
    Mijn broer had toen een grafisch bedrijf en in plaats van het gebruikelijke kerstpakket, deze map met tekeningen aan
    zijn relaties cadeau gedaan.

    Groet, Wim van der Post.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.