Informatie gezocht

Informatie gevraagd

Gepost door Markies74 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Informatie gevraagd

    01 september 2021 19:51
    Ik ben heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen.
    Mijn vader heeft mij dit stuk linnen vanmiddag meegegeven.
    Na het overlijden van een tante van mijn moeder hebben mijn ouders dit ongeveer 20 jaar geleden in hun bezit gekregen.
    Bij het uitruimen van haar huis is het boven water gekomen.

    Het vreemde is dat het lijkt alsof er een dikke laag op het linnen is geplakt.
    Aan de onderzijde is die zogenaamde laag echter dikker dan aan de bovenkant van het werk.
    Mijn vader denkt dat iemand zelf met een soort fineer aan slag is gegaan en compleet de plank heeft misgeslagen.
    De laag schittert en voelt zelfs enigszins plastic aan.
    Het werk is ontzettend vies en heel donker.
    Wel is het een heel mooi geschilderd werkje.
    De afmetingen van de afbeelding zijn 29 bij 20 cm.

    Mijn vragen:
    Is dit een soort gedrukt of geperst iets op linnen?
    Als het echt is weet iemand wie de schilder zou kunnen zijn geweest?
    Is het te restaureren?
  • Re: Informatie gevraagd

    02 september 2021 10:19
    Dit schilderij is zonder enige twijfel ooit uit een mooie lijst gesneden. Bij een inbraak, in een oorlog...

    En het is, misschien veel later, op een steundoek gemarouffleerd om het weer op een spieraam en in een lijst te zetten. Daarbij is de schade door verfverlies e.d. niet erg vakkundig hersteld.

    Of het een oud werkje is, zou op een scherpe detailfoto wel te zien zijn, maar op deze foto's niet. De makerer moet een academisch geschoolde beroepsschilder geweest zijn, geen amateur.
  • Re: Informatie gevraagd

    02 september 2021 18:48
    Bedankt voor uw reactie Scholte,
    Nu ben ik echt heel benieuwd naar wie dit werk heeft gemaakt.
    Ik denk dat dat de eerste stap is om duidelijk te krijgen waarom het ooit is uitgesneden.
    Is er iemand die mij de weg kan wijzen? Waar zou ik heen kunnen gaan met dit doek om het te laten beoordelen?
    Is het te restaureren?

    Bedankt !
  • Re: Informatie gevraagd

    03 september 2021 10:02
    Het vertoont veel gelijkenis met een winterlandschap schilderij van Jacob Isaacksz. van Ruisdael (Haarlem 1628/1629 - Amsterdam 1682) waarvan het origineel zich in het Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam bevind. De vraag blijft wat u nu in uw bezit heeft.

    [www.boijmans.nl]



    1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2021 08:57 door mp.kunst.
  • Re: Informatie gevraagd

    04 september 2021 20:16
    Ja, op de laatste detailfoto's is al te zien dat er een mechanisch aangebrachte glimlaag overheen zit. Het is dus een druk waar iemand mee gerommeld heeft om het oud te laten lijken.
  • Re: Informatie gevraagd

    05 september 2021 15:11
    Ik vraag me ook af wat ik in bezit heb. @hart, ik heb geen idee of het een druk is. Kom er niet uit. @m.p kunst het is inderdaad precies hetzelfde werk als van Ruisdael. Echter is het werk in bezit van Boijmans van Beuningen groter. De mijne is 20 bij 29 cm en het originele stuk is ongeveer 61 bij 87 cm. Heeft iemand een idee wat ik verder zou kunnen doen om meer zekerheid te krijgen?
  • Re: Informatie gevraagd

    08 september 2021 08:34
    Het is een copy zoals Hart al aangeeft.

    Dus de waarde jah....zo niet veel.

    Misschien in een mooie lijst nog een paar tientjes maar hangt ook weer van de lijst af
  • Re: Informatie gevraagd

    09 september 2021 23:57
    De grootte van een fotografische kopie kan natuurlijk best van het origineel verschillen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.