Informatie gezocht

Froonen

Gepost door gerardwijtsma 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Froonen

    09 juli 2011 18:55
    Ik ben in het bezit van een schilderij van Froonen.
    Het schilderij is 84x124cm.
    Het is een vaas met bolchrysanthen uit 1934.
    Mijn moeder heeft een schilderij van hem met drie personen in een interieur met kloostertafel.

    Op internet vind ik weinig informatie over Froonen, alleen onderstaande info.

    H.A.G.Froonen
    Schilder van figuren, landschappen en vooral bloemen.
    Woonde, werkte in Amsterdam, Gorredijk en België.

    DATA GEBEURTENIS
    06-01-1878 Geboren in Nieuwer-Amstel (Amstelveen)
    1932 Verhuisd van Amsterdam naar Leeuwarden
    1945 Verhuisd van Leeuwarden naar Hemrik
    02-12-1958 Overleden in Drachten (Smallingerland)

    Wie heeft meer informatie over Hein Froonen?
  • Re: Froonen

    07 augustus 2011 17:14
    Wat ik nog heb kunnen vinden is het volgende

    Henricus Albertus Gerardus Froonen heeft een opleiding decoratieschilderen gevolgd aan de Kunstambachtsschool te Amsterdam) waar hij oa leerling was van Heinrich Martin Krabbé (de grootvader van Jeroen Krabbé).
    Later heeft hij veel raadplegingen gekregen na een verblijf in Belgie van Jan Toorop.
    Hij was schilder en tekenaar van oa landschappen, straatscenes, figuurvoorstellingen en bloemenstillevens
    Zelf is hij leraar geweest van Anne Porte,
    Hij staat vermeld in Scheen 1969-1970 en Scheen 1981
  • Re: Froonen

    26 maart 2019 13:47
    Het in deze bijlage getoonde schilderij hebben wij uit de erfenis van de grootvader (1888-1957) van mijn vrouw verkregen. We zijn nieuwsgierig naar meer informatie over deze H. Froonen. Is de in deze discussie genoemde H.A.G. Froonen dezelfde schilder als de H. Froonen op ons schilderij? Is bekend wanneer dit schilderij gemaakt zou kunnen zijn?
  • Re: Froonen

    29 maart 2019 16:54
    Uw schilderij gesigneerd H Froonen is inderdaad dezelfde als H.A.G. Froonen.
  • Re: Froonen

    18 oktober 2022 11:57
    Bron:panomo.com

    Op bovenstaande site heb ik onderstaande informatie gevonden.

    About This Piece
    Beautiful oil painting made by the Dutch master Hendricus Albertus Gerardus Froonen, better known to the world as Hein Froonen (1878-1958).

    This work was made in 1932 and depicts a Moroccan salesman of kilims and jewellery. The warm contrasting colors add vivacity and depth to this peaceful image. The work is signed above on the left hand side and dated.

    On the lower right hand side you may notice two small paint defaults that may easily be restored.

    After his education in Amsterdam Froonen lives and works in Belgium for a period. After returning to the Netherlands he is being supported by master Jan Toorop. In 1939 the world famous Rijksmuseum boasts one of Froonen's paintings during the exhibition ' Kunst van heden ' (Art of today).
    Close description

    Period 1920 to 1949
    Year 1932
    Production Period 1930 to 1939
    Country of Manufacture Netherlands
    Identifying Marks This piece has an attribution mark
    Style Expressionist
    Detailed Condition Good — This vintage/antique item may have some wear such as scratches and other signs of ageing.
    Restoration and Damage Details
    Light wear consistent with age and use
    Product Code RY-1360236
    Materials Oil on Canvas
    Color Multicolored
    Width 30.5 inch
    Depth 1.6 inch
    Height 33.1 inch

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.