Informatie gezocht

informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

Gepost door stansanders1956 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    11 november 2011 12:52
    Fred du Bois. Wie kan mij iets over hem vertellen. Kort geleden heb op een veiling dit aardige schilderij gekocht. Een stadsgezicht in Parijs bij de Arc de Triomphe. Aan de auto’s en kleding te zien is het in de (vroege) jaren ’60 gemaakt. Het is gesigneerd Fred du Bois. Ik heb enkele databases (o.a. Artprice) ingekeken, maar daar is geen schilder Fred du Bois uit de 20e eeuw bekend. Misschien zegt de naam hier iemand iets? Is Fred du Bois misschien een pseudoniem? Ik vind het best goed geschilderd. Een vlotte impressionistische stijl. De verf zit er dik opgesmeerd. Toch is er veel detail te zien. Er gebeurt van alles, zonder dat het onrustig wordt. De sfeer van een straathoek in een grote stad is goed gevangen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit schilderij het eerste en enige is dat deze schilder ooit gemaakt heeft.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    04 juli 2013 00:42
    Ook ik heb onlangs een schilderij aangeschaft van schilder Du Bois, in dezelfde stijl. Ik heb vernomen van een veilinghuis dat het uit een Belgische inboedel komt. Ben zelf zeer tevreden op de manier waarop het geschildert is. Het is een Frans stadsgezicht met geparkeerde auto's en personen. Mij is vertelt dat dit schilderij is geschilderd in de 50 of 60er jaren. Mocht er interesse zijn, dan ben ik bereid een foto te plaatsen.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    04 juli 2013 07:58
    Wat ik kan vinden was deze vermelding in een veiling catalogus.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    04 juli 2013 14:18
    Hallo Alexander, een foto van het schilderij is zeer welkom wat mij betreft. Ik ben tot nu toe niets wijzer geworden over mijn schilderij en met vergelijkingsmateriaal zijn wij weer een stap verder geholpen. Kun je ook een close up van de handtekening er bij doen? Ik zie nu dat ik dat bij mijn eigen bericht vergeten ben. Ik voeg die zo snel mogelijk nog toe.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    04 juli 2013 14:28
    Hallo Mark, Goed speurwerk. Heb je het webadres van die catalogus nog? Kun je daar de link van opsturen? Er staat "Pierre" ipv "Fred", maar het lijkt mij hetzelfde handschrift. Ik zal een close up foto uploaden van de handtekening die op mijn schilderij staat.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    04 juli 2013 14:52
    Hier de close up foto van de handtekening
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    05 juli 2013 07:59
    Hallo Stansanders


    Kon vinden dat Zadelhof juni 2008 deze heeft geveild als Du Bois
    kavelnummer 2231 Omschrijving Du bois,

    Stadsgezicht van Parijs, maroefle, 48 x 38 cm. Richtprijs €50-80
    en
    Francois du Bois, olieverf op doek, Straatscène met de Montmartre, ges. r.o., afm. 49 x 39 cm.

    € 200
    en
    Antieke bloemen [P. de Bois, 331]

    en
    adierung, qualitätvoll handkoloriert, im unt. Plattenrand gestoch. Bez. “Geneve et le Rhône a sa sortie du Lac/ J. Du Bois del./ Salathé sculp.”. Erhaltungsmängel. 18,3 x 28 cm (D), 27,7 x 35 cm (Bl).

    succes Mark
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    03 december 2015 15:53
    hallo misschien moet je eens kijken onder de naam francois Dubois, of du bois. ik weet dat hij in Lille is geboren rond 1945. hij is geregistreerd bij een frans genootschap voor schilders. hij is vooral in Bretagne actief geweest
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    03 december 2015 16:35
    Né le 2 mars 1941 à Lille (Nord), François Dubois décide de quitter son Nord natal pour la Bretagne, en 1977, afin de consacrer sa vie à la peinture. Depuis 1982, il est inscrit à la maison des Artistes, à Paris, et participe à de nombreuses expositions en France et à l'étranger notamment en Belgique, Allemagne, Italie, États-Unis.

    Jusqu'à ce jeudi 31 juillet, il propose une centaine d'oeuvres picturales de grands formats et quelques photographies, installées sur deux niveaux du manoir de la Grand'Cour. Des oeuvres récentes mais aussi une rétrospective des 30 dernières années.

    sorry ik kon geen nederlandse vertaling vinden. mvg ditte
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    03 december 2015 21:49
    Hoi Deditte,
    Dank je voor je interesse. Ik had niet verwacht nog iets te weten te komen over het schilderij. Ik heb net met mijn schoolfrans wat zitten zoeken naar Francois Dubois uit 1941, heb een site van hem gevonden en foto's van wat werken gezien (http://duboisfrancois.pagesperso-orange.fr/).
    Voorlopig houd ik het er op dat deze Francois toch iemand anders is dan "mijn" Fred. Ik ben geen deskundige maar Francois maakt mooie schilderijen van vaak kleine dingen en details. Het grootste onderwerp wat ik van hem gezien heb zijn poorten. Geen stadsgezichten. Zijn stijl lijkt mij ook anders dan het schilderij van Fred Dubois.
    Ik denk nu dat Fred du Bois (of Dubois) een fantasienaam is. Iemand die vaker dit soort Parijse stadsgezichten maakt, misschien onder verschillende frans klinkende namen, voor verliefde toeristen. Het schilderij wordt daar niet minder mooi door maar de maker wel moeilijker vindbaar.
    Wel leuk om door jou bij Francois Dubois terecht te komen. Ik ga kijken of ik daar meer werken van kan vinden.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    28 februari 2016 19:53
    we hebben het wel degelijk over de dezelfde schilder. ik heb nl ook een schilderij van hem. dik en impressionistisch geschilderd.
    het is waar dat er ook een andere Francois Dubois is, maar die leefde in de 16de eeuw.
    groetjes edith
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    28 februari 2016 22:13
    foto van f. dubois, de schilder
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    29 februari 2016 12:59
    Hoi Edith,

    Nu ik een foto van jouw schilderij zie begin ik toch weer te twijfelen. Ik stuur vandaag een brief naar het postadres (kan geen email vinden) van François Dubois met printjes van onze schilderijen. Ik ben benieuwd wat hij er van zal zeggen.

    Met vriendelijke groet, Stan Sanders.
  • Re: informatie over schilder Fred du Bois gevraagd

    12 september 2018 11:56
    Beste Stan,
    Op zoek naar informatie over de schilder Francois Dubois kwam ik op deze pagina terecht. Ik heb (uit de erfenis van mijn ouders) 2 schilderijen van deze schilder: een met een stadsgezicht wsl in Montmartre, en een van het interieur van de Sacre-Coeur. Een derde schilderij (ook stadsgezicht Montmartre) heeft een van mijn zussen.
    De schilderijen zijn door mijn ouders gekocht en al van voor 1960. Preciese jaar weet ik niet. Dat zou betekenen dat ze voor zijn 20ste jaar geschilderd zouden moeten zijn...
    Ik ben dus heel benieuwd of en welk antwoord je hebt gekregen op je brief. En of je inmiddels meer hebt weten te achterhalen.
    Vriendelijke groet, Alice Drenthe

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.