Informatie gezocht

Wie kent Th, van Wislen??

Gepost door Ed Huegen 
Met uw steun kan de Museumserver dit forum blijven uitbaten.

  • Wie kent Th, van Wislen??

    31 juli 2001 23:52
    Ik ben op zoek naar allerlei informatie over de kunstschilder Th. van Wislen.
    Wie kan mij daarbij van dienst zijn??
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    01 augustus 2001 19:31
    Thomas van Wissen 1866-1954 Den Haag-Den Haag.

    Beschrijving in P. Scheen Lexicon.
    Volger van de Haagse school.
    Werkte veel op de heide en maakte daar vele heidegezichten en enige boslandschappen, waardoor hij enige bekendheid kreeg.
    Kleine meester, waarde schilderijen bijna altijd onder de fl. 1.000.-Ed Huegen schreef:
    >
    > Ik ben op zoek naar allerlei informatie over de kunstschilder
    > Th. van Wislen.
    > Wie kan mij daarbij van dienst zijn??
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    24 januari 2006 21:49
    Wij hebben een schilderij met een heide landschap zoals de Hoge Veluwe eruit ziet. Het is ondertekend door TH.Wissen Sr.
    Ik moet echter opmerken dat de eerste S is normaal,maar de tweede S ziet eruit als een omgekeerde L.
    Misschien ziet U dat als Wislen,maar ik denk dat het Wissen voor moet stellen.
    Mijn schoonouders hebben dat schilderij voor de oorlog in de dertiger jaren in Nederland gekocht.
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    30 maart 2006 15:40
    Ik heb een heidegezicht van Thomas van Wislen, zoals ik heb gehoord werkte hij in Antwerpen, Den Haag
    heeft akademie te Den Haag gevolg, schilderende in de trant van Haagse School.
    Ik vraag mij af hoeveel dit schilderij nu waard is
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    30 maart 2006 15:40
    Ik heb een heidegezicht van Thomas van Wislen, zoals ik heb gehoord werkte hij in Antwerpen, Den Haag
    heeft akademie te Den Haag gevolg, schilderende in de trant van Haagse School.
    Ik vraag mij af hoeveel dit schilderij nu waard is

  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    21 mei 2014 10:13
    Ed Huegen Schreef:
    -------------------------------------------------------
    > Ik ben op zoek naar allerlei informatie over de
    > kunstschilder Th. van Wislen.
    > Wie kan mij daarbij van dienst zijn??

    Bij toeval kom ik op deze pagina en ik wil 13 jaar na de vraagstelling toch nog reageren.
    Zelf heb ik een een boslandschap met beek van "van Wislen".
    Ik zie reacties waarin gesuggereerd wordt dat het van Wissen zou moeten zijn, maar hoe ik de signatuur ook bekijk, ik kan er niets anders dan van Wislen van maken.
    Verder weet ik helemaal niets van deze schilder, helaas.
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    26 mei 2014 17:00
    Dat klopt ook, u zou in een 18e eeuws boek ook waslen of wasfen lezen in plaats van wassen en kuslen of kusfen in plaats van kussen. Dat tweede teken heet een "lange S". Daaruit is de rare ß ontstaan, die wij Ringel-S of betateken en de Duitsers SZ noemen. In oud handschrift lijkt de lange S niet op een L zoals hier, maar meer op een F. Ook in drukletters lijkt hij een "f" zonder dwarsstreepje. Het teken raakte buiten gebruik in de 19e eeuw, maar Van Wissen was kennelijk een aansteller die zich een oude schrijfwijze aan wilde meten. Overigens maken zelfs veilinghouders nog wel eens de fout "Van Wislen" in de catalogus te zetten en zelfs het RKD noemt het:

    [explore.rkd.nl]



    2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2014 17:03 door Hart.
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    07 mei 2019 19:14
    Ik ben in bezit van een schilderij van v wissen. Dit is echter een moderne versie.
    Ben wel benieuwd wat de waarde is.
  • Re: Wie kent Th, van Wislen??

    09 mei 2019 15:15
    Er staat niet Wissen maar Winsen.

Powered by phorum. Template based on Bluelime by Scriptmonkeys. If there are any problems with the forum, please contact the webmaster.